Forum - Golf 7 (13-19) - Fyrhjulsdrift haldex gen 5 Golf sportscombie 2016

Thors_hell
Golf 7 Ort: Säffle
Lör 16 apr 2016 9:49 Svara med citat
Hej !!!
Provade under veckan att lägga i båten i en naturramp där det är sand och jord som underlag och blev inte värst imponerad , framhjulen spann loss ordentligt och höll på att inte ta mig upp innan jag fick fäste.
Frågan är skall det vara så eller är inte fyrhjulsdriften bättre än så och finns det någon mjukvaruupdatering som löser detta hos vw.

Mvh Andreas
Mranderz
Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad
Lör 16 apr 2016 21:19 Svara med citat
Thors_hell skrev:
Hej !!!
Provade under veckan att lägga i båten i en naturramp där det är sand och jord som underlag och blev inte värst imponerad , framhjulen spann loss ordentligt och höll på att inte ta mig upp innan jag fick fäste.
Frågan är skall det vara så eller är inte fyrhjulsdriften bättre än så och finns det någon mjukvaruupdatering som löser detta hos vw.

Mvh Andreas

Inte bara jag som undrar om bilen enbart driver fram alltså!

Gjorde ett test i vintras i snötäckt backe. Hur jag än försökte slutade det i att framhjulen spann loss, bakhjulen stod still och till slut vred sig bilen 180 grader med spinnande framhjul tills fronten pekade ner i backen och jag körde ner istället.

Även testat ha framhjulen på blankis, samma där, skulle kunna stå till tom tank med spinnande framhjul kändes det som...

Testat alla möjliga sätt, smyga igång försiktgt, dra på, dra på ännu mer, slå på ratten, svära mm mm...
Thors_hell
Lör 16 apr 2016 23:09 Svara med citat
Ja verkar ju inte vara något vidare skall ringa vw verkstad och höra vad de säger om detta. Tråkigt när man väl tog steget till fyrhjulsdrift och man blir inte nöjd i alla fall. Båten jag har är en fyra meters aluminiumbåt så den väger inte mycket heller 😒, ingen annan på detta forum som upplevt dålig drivning på fyrhjulsdriften när man har släp bakom. Kompisen som var med har en Honda cr-v 2008 års modell , denna klarade rampen galant.
Helmut.K
Ingen VW Ort: Köping
Sön 17 apr 2016 19:29 Svara med citat
Thors_hell skrev:
Ja verkar ju inte vara något vidare skall ringa vw verkstad och höra vad de säger om detta. Tråkigt när man väl tog steget till fyrhjulsdrift och man blir inte nöjd i alla fall. Båten jag har är en fyra meters aluminiumbåt så den väger inte mycket heller 😒, ingen annan på detta forum som upplevt dålig drivning på fyrhjulsdriften när man har släp bakom. Kompisen som var med har en Honda cr-v 2008 års modell , denna klarade rampen galant.

Det låter ju på din beskrivning som att din bil är behäftad med något fel. En del ägare av bilar med Haldex gen 5 har fått byta ut den elektriska hydraulpumpen men det är ju ingen idé att sitta och spekulera. Bättre att låta en verkstad titta på bilen, speciellt om man har nybilsgaranti kvar.

Åtminstone ett bakhjul ska ju spinna om man kör fast för jag vet inte hur effektiv den "elektroniska diffbromsen" EDS är i verkligheten. Jag fick min bil först i mitten av mars och har inte testat på riktigt vinterväglag. Jag ställde dock bilen med båda framhjulen på blankis en gång av ren nyfikenhet men det fungerade som det skulle. Jag märkte inte ens av att framhjulen slirade till.
Thors_hell
Sön 17 apr 2016 20:02 Svara med citat
Har testat på vintern i uppfärsbacke där det var halkigt och det fungerade bra , verkar fungera sämre när man har båten bakom eller släp. Får höra vad de säger på vw verkstad om detta för övrigt är jag super nöjd. Läste på jag rullar forumet om volvo med den nya gen. Haldex och om jag förstod det rätt så kunde de lämna in din bil och få en annan mjukvara till fyrhjulsdriften , vet dock inte ifall det finns till vw.
Krille84
Golf 7 Alltrack -16 Ort: Stockholm
Mån 18 apr 2016 0:03 Svara med citat
Jag känner inte igen de här besvären från min Alltrack alls. Jag håller med om att generation 4 var bättre, men jag upplever ändå min 4motion som väldigt effektiv på dåliga underlag. Låter som era bilar är behäftade med något fel, för det skall absolut inte vara så.