Forum - Golf 7 (13-19) - Någon som fått byta nåt på garantin?

Lucas
Golf 7 1,6 Tdi Ort: Sigtuna
Sön 22 sep 2013 8:23 Svara med citat
Är bara lite nyfiken på om alla vi som har Golf 7:an fått byta nåt på garantin.
Själv ska jag in med bilen denna vecka för att byta en knarrande rattkåpa
och ett bakljus som det ligger vatten i. Bagateller givetvis men eftersom vi
är så många här på forumet skulle det vara intressant och se om det
dyker upp nåt man ska hålla lite extra koll på.
malte
Golf 7 SC TGI -16 Ort: Trosa
Sön 22 sep 2013 18:54 Svara med citat
Nu är det kanske för sent efter 500mil men man borde ha åkt in och bytt torkarna, dom var katastrof på min bil från början.
Läste endel om det på ett engelskt forum och de var bara att åka in och få nya där..
betaride
Scirocco R-16 Ort: Borås
Mån 23 sep 2013 13:29 Svara med citat
Lucas skrev:
Är bara lite nyfiken på om alla vi som har Golf 7:an fått byta nåt på garantin.
Själv ska jag in med bilen denna vecka för att byta en knarrande rattkåpa
och ett bakljus som det ligger vatten i. Bagateller givetvis men eftersom vi
är så många här på forumet skulle det vara intressant och se om det
dyker upp nåt man ska hålla lite extra koll på.


Min bil levererades med läckande bromsservo. Var riktigt äckligt när man kom på motorvägen med farthållaren på och skulle bromsa och bromspedalen var STENHÅRD. Efter att det hänt 3-4 ggr så lämnade jag in den. Dom bytte hela bromsservon. Nu funkar allt som det ska. Sjukt att det inte märktes när dom provkörde den vid fabriken Eh?
djmarty
Golf 7 1.6 TDI BMT Ort: Sollentuna
Tis 24 sep 2013 11:47 Svara med citat
malte skrev:
Nu är det kanske för sent efter 500mil men man borde ha åkt in och bytt torkarna, dom var katastrof på min bil från början.
Läste endel om det på ett engelskt forum och de var bara att åka in och få nya där..


Jag var inne med bilen på just ett sånt ärende, det slutade med nya torkarblad på garantin. Nu 2 månader efteråt är det exakt samma problem igen. Jag tror mer på den engelska tråden om att det är något fabrikationsfel på torkararmarna...
djmarty
Golf 7 1.6 TDI BMT Ort: Sollentuna
Tis 24 sep 2013 11:59 Svara med citat
malte skrev:
Nu är det kanske för sent efter 500mil men man borde ha åkt in och bytt torkarna, dom var katastrof på min bil från början.
Läste endel om det på ett engelskt forum och de var bara att åka in och få nya där..


Jag var inne med bilen på just ett sånt ärende, det slutade med nya torkarblad på garantin. Nu 2 månader efteråt är det exakt samma problem igen. Jag tror mer på den engelska tråden om att det är något fabrikationsfel på torkararmarna...
Orvis
Golf 7 Ort: Köping
Ons 25 sep 2013 10:13 Svara med citat
Klarlacks rinning Vä.B Handtag.( Den lilla delen)
Fick en ny omlackad!
Cribbe515
Golf 7 SC GT TDI 150 4M Ort: Karlskoga
Ons 06 nov 2013 21:34 Svara med citat
malte skrev:
Nu är det kanske för sent efter 500mil men man borde ha åkt in och bytt torkarna, dom var katastrof på min bil från början.
Läste endel om det på ett engelskt forum och de var bara att åka in och få nya där..

Jag ska åka till ÅF i morgon och klaga på det vänstra torkarbladet. Det lämnar en bred remsa på väg tillbaka till viloläget. Enormt störande.
lindahl
Golf 7 1,2 TSI 105 Ort: Jönköping
Ons 06 nov 2013 21:59 Svara med citat
Fick mina torkarblad bytta igår, 2 veckor gammal bil

1.2TSI
norserud
Golf 7 GT TD1 150 DSG6 Ort: Arvika
Fre 22 nov 2013 13:10 Svara med citat
Problem med Tank luckan på min golf 7.a
Duratec
Golf 7 GT 1.4 TSI 140 Ort: Finspång
Fre 22 nov 2013 14:48 Svara med citat
norserud skrev:
Problem med Tank luckan på min golf 7.a


Intressant, har även jag märkt detta nu sista dagarna. Att tankluckan liksom kärvar första millimetrarna. Vad jag kan se så är et inget som "tar emot", utan det måste vara innanför i själva gångjärnet?

Hur yttrar sig ditt fel?
AA
Golf 7 TDI 150 GT Ort: Stockholm
Fre 22 nov 2013 22:54 Svara med citat
norserud skrev:
Problem med Tank luckan på min golf 7.a


Min tanklucka kärvar också. Höll på att inte få upp den sist jag tankade.

Förra vintern brakade fönsterhissen samman och rutan ramlade ner - blev riktigt kallt. Brrr...
norserud
Golf 7 GT TD1 150 DSG6 Ort: Arvika
Lör 23 nov 2013 12:58 Svara med citat
Trycker jag på lucka så ska den sprätta upp men så är ej fallet på min bil.
Får ha ett tunt föremål och sätta i springan och peta upp luckan.
Känns trög i gångjärnet.
Lucas
Golf 7 1,6 Tdi Ort: Sigtuna
Lör 23 nov 2013 13:11 Svara med citat
norserud skrev:
Trycker jag på lucka så ska den sprätta upp men så är ej fallet på min bil.
Får ha ett tunt föremål och sätta i springan och peta upp luckan.
Känns trög i gångjärnet.
Citat:
Då har du och jag samma problem.Det har funnits på min sen den var ny.men jag har inte orkat åka till verkstaden med den.Flera som har samma problem?
Sodan
Golf 7 1.2 TSI 105 Masters Ort: Stockholm
Lör 23 nov 2013 13:49 Svara med citat
AA skrev:
Min tanklucka kärvar också. Höll på att inte få upp den sist jag tankade.

Förra vintern brakade fönsterhissen samman och rutan ramlade ner - blev riktigt kallt. Brrr...


Tjänstebil?

Tänker att kärvande tanklucka skulle få mig att tvätta den ordentligt och spruta på lite smörjmedel. Sen när det gäller rutan så bör man ju passa sig för att köra ner rutorna när de har is på sig.... oavsett bil. Alla VAG sen 1997 har plastclips som ska gå sönder som rutan kärvar fast totalt. Visserligen kan jag tycka att antiklämfunktioner borde kunna reglera ner effekten på rutan vid is, men klart att den kan missa också.


Men klart bättre om den håller för dessa saker, men man kan ju undvika dem rätt lätt också?
Tooth
Ingen VW Ort: Göteborg
Lör 23 nov 2013 19:05 Svara med citat
Vad gäller tankluckeproblemet så är det bara att lämna in bilen, finns en åtgärd hos VW som åtgärdar "felet" med tankluckan.
AA
Golf 7 TDI 150 GT Ort: Stockholm
Sön 24 nov 2013 10:07 Svara med citat
Sodan skrev:
Tjänstebil?

Tänker att kärvande tanklucka skulle få mig att tvätta den ordentligt och spruta på lite smörjmedel. Sen när det gäller rutan så bör man ju passa sig för att köra ner rutorna när de har is på sig.... oavsett bil. Alla VAG sen 1997 har plastclips som ska gå sönder som rutan kärvar fast totalt. Visserligen kan jag tycka att antiklämfunktioner borde kunna reglera ner effekten på rutan vid is, men klart att den kan missa också.


Men klart bättre om den håller för dessa saker, men man kan ju undvika dem rätt lätt också?


Tankluckan har fungerat bra tills förra tankningen så jag fick ingen förvarning... Lite smörjmedel kommer göra susen förstås. Samtidigt är det första bilen jag har som kräver smörjning av tanklucka var 1000:e mil. Så en helt lyckad konstruktion är det ju inte.

Fönsterhissen är förstås inte så smart att använda på vintern. Ett ogenomtänkt tryck, när båtbiljetten ska sträckas fram, och pang - vajrar och mekanism trasiga. Allt får bytas utom motorn. Såg aldrig vad notan slutade på men jag kan gissa 3-4 tusen... Givetvis ska det finnas någon momentbegränsare (eller annan funktion som fungerar) som förhindrar detta. Gissar att jag hade extrem otur, men det är ingen större tröst när det händer...
Duratec
Golf 7 GT 1.4 TSI 140 Ort: Finspång
Tor 05 dec 2013 23:37 Svara med citat
Tooth skrev:
Vad gäller tankluckeproblemet så är det bara att lämna in bilen, finns en åtgärd hos VW som åtgärdar "felet" med tankluckan.


Kan du utveckla detta lite tror du? Var till min vw-verkstad idag men de verkade ovilliga att ens göra något vettigt. De lär ha smörjat med något för nu går luckan upp, men kärvar ändå rejält första biten....
Tooth
Ingen VW Ort: Göteborg
Fre 06 dec 2013 19:54 Svara med citat
Duratec skrev:
Kan du utveckla detta lite tror du? Var till min vw-verkstad idag men de verkade ovilliga att ens göra något vettigt. De lär ha smörjat med något för nu går luckan upp, men kärvar ändå rejält första biten....


Man "kapar" en del på tankluckan så att den kan röra sig fritt, svårt att förklara.
Kärvar det fortfarande efter verkstadsbesöket så får du åka dit igen och be dom göra något åt det!
wide
Golf 8 Ort: Uppsala
Lör 07 dec 2013 12:20 Svara med citat
Min varnar nu för spolarvätskan, fast det är fullt..

Nån mer som råkat ut för detta fel?

Har även en kärvande förardörr, tror den hänger lite..

INSTAGRAM //FaceliftGT//
https://www.instagram.com/faceliftgt/
Lucas
Golf 7 1,6 Tdi Ort: Sigtuna
Lör 07 dec 2013 18:06 Svara med citat
wide skrev:
Min varnar nu för spolarvätskan, fast det är fullt..

Nån mer som råkat ut för detta fel?

Har även en kärvande förardörr, tror den hänger lite..


Säkert givaren som hängt sig, ganska vanlig åkomma när det blir temperatur växlingar.
Prova kör ur behållaren, häll i koncentrerad spolarvätska och lite varmt vatten så får du se om det hjälper.
Om det inte hjälper kan du ta bort pluskabeln några minuter för att nollställa systemet.
wide
Golf 8 Ort: Uppsala
Sön 08 dec 2013 14:14 Svara med citat
Lucas skrev:
Säkert givaren som hängt sig, ganska vanlig åkomma när det blir temperatur växlingar.
Prova kör ur behållaren, häll i koncentrerad spolarvätska och lite varmt vatten så får du se om det hjälper.
Om det inte hjälper kan du ta bort pluskabeln några minuter för att nollställa systemet.



Ääää tack. Men jag tänker inte mecka själv med en bil som gått 400mil Laughing

Garantijobb ju...men man drar sig för att lämna in bilen.. Tycker alltid det händer nått, sist fick jag ratten repad,

INSTAGRAM //FaceliftGT//
https://www.instagram.com/faceliftgt/
nisseo
Golf 7 1.2 TSI -14 Ort: Orust
Sön 08 dec 2013 15:05 Svara med citat
wide skrev:
Min varnar nu för spolarvätskan, fast det är fullt..

Nån mer som råkat ut för detta fel?

Har även en kärvande förardörr, tror den hänger lite..


Kan det vara som på Mercedes? Varnar om man har "fel" spolarvätska.
Där är det ingen flottörgivare, utan bara 2 metallpinnar som mäter resistansen i spolarvätskan. Om resistansen är för hög, så larmar den för låg nivå. Om jag tittar i kylarvätskebehållaren på min Golf 7 så är det ingen flottörgivare, utan bara 2 "pinnar" som sticker ner i kylvätskan. Inte osannolikt att dom använder samma teknik till spolarvätskan (troligtvis billigare).
wide
Golf 8 Ort: Uppsala
Sön 08 dec 2013 20:36 Svara med citat
Jahaja, låter avancerat Smile

Vad är då rätt spolarvätska?

INSTAGRAM //FaceliftGT//
https://www.instagram.com/faceliftgt/
superiors
Golf 7 1.2 TSI Ort: Malmö
Mån 09 dec 2013 15:56 Svara med citat
Jag var inne hos bilhandlaren idag då även jag märkt fenomenet att torkarbladen lämnar kvar skit mitt framför förarvyn.
Det var inga problem, verkstadskillarna kollade lite på det, sen gick de raka vägen och hämtade en uppsättning nya blad till mig.
Dom tyckte gummit i de första bladen var lite "slappt" och ville att jag testade med dessa nya.
Blev det inte bättre så skulle jag bara återkomma.

MKVII GTD
Cribbe515
Golf 7 SC GT TDI 150 4M Ort: Karlskoga
Tis 10 dec 2013 20:28 Svara med citat
wide skrev:
Jahaja, låter avancerat Smile

Vad är då rätt spolarvätska?

I instruktionsboken står det att man ska använda vatten och spolarvätska som rekommenderats av VW.

Vatten, hmmmmm, Think
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tis 10 dec 2013 22:48 Svara med citat
Cribbe515 skrev:
I instruktionsboken står det att man ska använda vatten och spolarvätska som rekommenderats av VW.

Vatten, hmmmmm, Think


Den koncentrerade spolarvätskan som VAG rekommenderar ska man blanda ut med vatten.
Cribbe515
Golf 7 SC GT TDI 150 4M Ort: Karlskoga
Ons 11 dec 2013 7:38 Svara med citat
candyweiss skrev:
Den koncentrerade spolarvätskan som VAG rekommenderar ska man blanda ut med vatten.

Självklart men kommentaren gällde ett syftningsfel som uppstått i instruktionsboken, att endast vatten rekommenderat av VW får användas.
wide
Golf 8 Ort: Uppsala
Ons 11 dec 2013 12:16 Svara med citat
nisseo skrev:
Kan det vara som på Mercedes? Varnar om man har "fel" spolarvätska.
Där är det ingen flottörgivare, utan bara 2 metallpinnar som mäter resistansen i spolarvätskan. Om resistansen är för hög, så larmar den för låg nivå. Om jag tittar i kylarvätskebehållaren på min Golf 7 så är det ingen flottörgivare, utan bara 2 "pinnar" som sticker ner i kylvätskan. Inte osannolikt att dom använder samma teknik till spolarvätskan (troligtvis billigare).


nu när det blev varmare så varnas det inte längre?!?!. Kan det vara så avancerat att den tycker jag har fel koncentration?? Confused

INSTAGRAM //FaceliftGT//
https://www.instagram.com/faceliftgt/
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Ons 11 dec 2013 12:50 Svara med citat
Cribbe515 skrev:
Självklart men kommentaren gällde ett syftningsfel som uppstått i instruktionsboken, att endast vatten rekommenderat av VW får användas.


Tolkningsfråga Regular Smiley
wide
Golf 8 Ort: Uppsala
Mån 16 dec 2013 7:40 Svara med citat
wide skrev:
nu när det blev varmare så varnas det inte längre?!?!. Kan det vara så avancerat att den tycker jag har fel koncentration?? Confused


Den larmar när det är minusgrader! Smile. Nu har jag hält i 1liter koncentrerad, se vad som händer när det blir kallt igen.... Laughing

INSTAGRAM //FaceliftGT//
https://www.instagram.com/faceliftgt/
Sida 1, 2, 3, 4, 5, 6  >