Forum - Golf 7 (13-19) - Front assist funderingar.

Golf GT 2015
Golf 7 GT 1,4 Ort: Eskilstuna
Sön 24 maj 2015 15:13 Svara med citat
Front assist funderingar.
Hämtade ut min nya Golf GT 1,4 i mars 2015. Har haft en gammal Ford tidigare.
Jag fick R-line interiört och exterriört på köpet p.g.a kampanj.
Tog Pluspaketet med Bi-Xenon lysen, Climatronik, Park Pilot och lite annat smått och gott.

Är hitintills klart nöjd men bilen men jag har en fundering angående front assist?
Den fungerar när farthållaren ar aktiv. När jag kommer ikapp en framförvarande bil som kör långsammare visas i kombi displayen det inställda avståndet en lätt inbromsning känns och min bil anpassar sig efter framförvarande.
Går jag sedan ut i ytterfilen som är fri gasas automatiskt upp till inställd hastighet så där fungerar ACC/Front assist fint.

I tät trafik känns det inte alltid bra att ha farthållaren på men Front assist är valt konstant.
Min fråga är om inte systemen skall varna mig när jag kommer för nära framförvarande eller stillastående bil?
Har försök köra så nära som jag bara vågar (1-3meter) kan men får inga varningar. Har också läst att systemet även innehåller City Emergency Brake som skall gå in och (förbromsa) eller stanna.
Såg en reklamsnutt på TV där två bovar försöker forcera några konor men bilen hindrar dom.
Skall åka till min VW försäljare men vore kul att höra andras erfarenheter, handboken är lite rörig eftersom en bok skall innehålla alla modeller, dieseldrivna, El-drivna såväl som hybrider. Very Happy Bild


Senast ändrad Ons 27 maj 2015 15:21, ändrad totalt 1 gång


Modererad av Smurfen - Ämne flyttat från Din Volkswagen till Golf 7 (13-19)
Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång
Mån 25 maj 2015 9:27 Svara med citat
Http://www.volkswagengolf.se/viewforum.php?f=24

I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
Irene
Golf 7 TSI1.4 Ort: Lomma
Fre 29 maj 2015 16:29 Svara med citat
Hiu
Petta skrev:
Http://www.volkswagengolf.se/viewforum.php?f=24
Citat:

Har samma erfarenhet och tycker bilen verkar lite svår att förstå.
Irene
Golf 7 TSI1.4 Ort: Lomma
Fre 29 maj 2015 16:35 Svara med citat
Har samma erfarenhet och tycker bilen verkar lite svår att förstå stundtals.
Irene
Golf 7 TSI1.4 Ort: Lomma
Fre 29 maj 2015 16:36 Svara med citat
Har samma erfarenhet och tycker bilen verkar lite svår att förstå.
ludde28
Golf 7 1,4 TSI GT 140 -14 Ort: Stockholm
Lör 30 maj 2015 4:44 Svara med citat
Grattis till fin bil.
ACC är en av de lullul saker jag gillar bäst.
Vid tät trafik/rusningstrafik, ställ mode i sport o avståndet på min = ca 1.5 sek till framförvarande
(avståndet ställs i tid, inte meter, för att bli automatiskt bli längre i högre hastigheter)
Eco/normal mode använd vid glest trafik/ motor/landsväg.
Funkar förträffligt.
Frontassist
När du har testat att köra för nära till framförvarande framförvarande bil, då bör du ha märkt att bromspedalen är redan förberett för nödbromsning, dvs, isf att kännas lite mjuk i början, så känner du att den är stumm på engång - bromsverkan kommer på engång.
Men manuell låda
Testa med en vän.
Kör med ACC på.
Vännen framflr dig bromsar ner till 10km/h.
ACC bromsar ner till 30, därefter hör du pip o röd bromssignal tänds. Bromspedalen är mkt stum o tar direkt.
/uttråkad i Denpasar i väntan på flyg till BKK.