Hej!
Jag har nyligen köpt både dragkrok och elsats från mekonomen till min Golf 1.6 Multifuel -10. Monteringen av själva kroken var inga problem och inte heller att dra in elen i bilen. Dock blev det värre när elen skulle kopplas ihop med lyktorna bak i bilen. Hur ska man göra? Vid den vänsta baklyktan fanns det en hel bunt med kablar, men jag är väldigt osäker på hur kopplingen ska utföras. Nedan länkar jag till manualen som följde med elsatsen. Vore guld värt om någon skulle kunna hjälpa mig! Tack!
Ser ut som en universalsats, det finns ju inte separat matning för parkeringsljus och bromsljus
man använder bromljusen som man spänningsreducerar (genom en fyrkantvåg) för att få parkeringsljus
men man kan ju tappa bromljuset och släpvagnens bromljus reduceras även denna till parkeringsljus när man inte bromsar
men å andra sidan kommer uttaget fär parkeringsljus att vara död, me å andra sidan behöver man inte längre registreringsbesiktiga dragkroken
En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Ska man gör det seriöst så pillar man ur en kontakthylsa i taget, skala bort isoleringen ca 1 cm, vira runt, löd och isolera med en bit krymslang med lim, eller löd fast där ledaren är krimpt
En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Hela förfarandet på inkopplingen står ju i manualen du länkar.
Det lättaste är att köpa en can-bus kabelsats, och koda in i bilens elsystem, då får man lampövervakning även på dragkontakten, samt slipper problemet med kabelfärgerna.