Forum - Golf 6 (09-13) - Värme på vinter i tdi 105 blue motion

blenda12
Golf 5 Ort: Luleå
Ons 23 maj 2012 7:12 Svara med citat
Hej!
Är det någon som har denna utan dieselvärmare som kostar 10 000 extra?
I sådant fall hur funkar värmen på vintern? Säljaren påstår att man inte får mer än 15 grader
i cupen på vintern utan detta tillägg. Kasst tycker jag om man måste köpa till prylar för att få en bil som funkar på vintern?

/M
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Ons 23 maj 2012 10:19 Svara med citat
Du kan ju testa sökfunktionen, här är en tråd: http://www.vwgolf.se/viewtopic.php?t=29025&highlight=v%E4rmare
jardle
Ingen VW Ort: Borås
Ons 23 maj 2012 22:07 Svara med citat
Har en audi a3 -11 med 2,0 diesel och det var inga som helst problem i vintras. visst kan det ta lite längre tid innan den blir varm. sen är det ju visserligen ganska bekvämt att ha värmare, men det är ju hur man prioriterar, men det är iallafall inga problem utan värmare enligt mig!

Four rings to rule them all
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm
Ons 23 maj 2012 23:34 Svara med citat
Bor du i luleå skulle jag satsat på extra värmaren alt en motor/kupevärmare på EL..

Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG

BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion

<3 BUB !!
nollåtta
Golf 6 TDI 140 BMT -12 Ort: Stockholm
Tor 24 maj 2012 19:25 Svara med citat
Du får värme efter en stund, men har du råd tycker jag du ska välja till dieselvärmare. Finns inget bättre än att kunna sätta sig i en varm bil var man än är när det är kallt ute!
torpet
Golf 6 TDI Masters 09 Ort: Stockholm
Tor 24 maj 2012 21:17 Svara med citat
Jag är så h-lv-t-s gammal så att jag minns när man hade kylargardin och/eller en slags öppningsbar 'väst' fäst utanpå kylargallret, ofta silverfärgad. Med dagens förfinade teknik och digitala reglersystem borde det vara en enkel match att på liknande sätt få upp/behålla värmen i moderna bränslesnåla motorer.

Senast ändrad Sön 17 jun 2012 13:22, ändrad totalt 1 gång
Gourmand
Golf 7 2,0 TDI, manuell Ort: Stockholm
Fre 01 jun 2012 10:08 Svara med citat
Dagens moderna snåldieslar har ofta svårigheter med att hålla rätt arbetstemperatur på motorn under vinterhalvåret. Det är därför soom tillsatsvärmaren (Webasto/Eberspächer osv) behövs. En tillsatsvärmare slår automatiskt till när motortemepraturen går under t.ex. 70 grader. Sålöedes är det främsat motivet att utrusta sin bil med tillsatsvärmare att hjälpa motorn att hålla rätt arbetstemperartur, inte att primärt värma kupén. Det är en sekundäreffekt.
Många bilar, t.ex. Volvo och Citroen har standardmonterade dieselvärmare på de bilar som säljs på den nordiska marknaden. Risken med att köra ofta med för låg arbetstemperatur är att det bildas alltför mycket kondens i bl.a. oljekanalerna med t.ex. frusen vevhusventilation som följd. I värsta fall kan det t.o.m. leda till att motorn rasar. En diesel bör därför regelbundet köras ordentligt varm och många korta körningar bör undvikas. Annars får man problem ! För mig är det en gåta att VW, BMW med flera ej har denna utrustning standardmonterad.
candyweiss
Fre 01 jun 2012 10:20 Svara med citat
Gourmand skrev:
Dagens moderna snåldieslar har ofta svårigheter med att hålla rätt arbetstemperatur på motorn under vinterhalvåret. Det är därför soom tillsatsvärmaren (Webasto/Eberspächer osv) behövs. En tillsatsvärmare slår automatiskt till när motortemepraturen går under t.ex. 70 grader. Sålöedes är det främsat motivet att utrusta sin bil med tillsatsvärmare att hjälpa motorn att hålla rätt arbetstemperartur, inte att primärt värma kupén. Det är en sekundäreffekt.
Många bilar, t.ex. Volvo och Citroen har standardmonterade dieselvärmare på de bilar som säljs på den nordiska marknaden. Risken med att köra ofta med för låg arbetstemperatur är att det bildas alltför mycket kondens i bl.a. oljekanalerna med t.ex. frusen vevhusventilation som följd. I värsta fall kan det t.o.m. leda till att motorn rasar. En diesel bör därför regelbundet köras ordentligt varm och många korta körningar bör undvikas. Annars får man problem ! För mig är det en gåta att VW, BMW med flera ej har denna utrustning standardmonterad.

Låter ju väldigt mycket snåldiesel eller miljöbil när man måste ha en dieselmotor till för att hålla tempen uppe på den andra dieselmotorn. Undrar hur mycket miljöbil det är egentligen och hur "låg" bränsleförbrukningen är när värmaren ständigt måste vara igång vid tex kryp och stadskörning?

OffT: Jag blir mer och mer övertygad om att jag gjorde rätt val som köpte en bensinare Thumbs up
fastson
Donator 100 Golf 6 1.6 TDI BMT -13 Ort: Kalmar
Fre 01 jun 2012 16:07 Svara med citat
Webastos (det är väl vad VW org använder? Fjärrisen jag sett ser likadana ut iaf) drar 0.6liter per timma vid full effekt, men de skriver eftersom bilen inte kallstartas jämnas förbrukningen ut.

Jag vet inte hur ofta eller hur länge värmaren slår till under färd sen, det beror ju också på hur kallt det är och hur man kör bilen.

Btw, räknas värmarens förbrukning med på färddatorn?
nollåtta
Fre 01 jun 2012 19:49 Svara med citat
fastson skrev:

Btw, räknas värmarens förbrukning med på färddatorn?

Japp, min visar alltid högre förbrukning om man kört värmaren innan man åker iväg.
Fader Jan
Golf 6 1,6 TDI Variant DSG Ort: Umeå
Fre 01 jun 2012 23:25 Svara med citat
Jag är ganska säker på att värmarens förbrukning inte ingår i färddatorns siffror.
fastson
Lör 02 jun 2012 0:55 Svara med citat
Hade ju varit bra om den räknade värmarens konsumtion, när värmaren ändå är integrerad i datorsystemet.

Förresten: Har läst lite på olika amerikanska forum, TDI:erna (Golf, Jetta, Passat) har blivit ganska så populära där borta, men jag har inte sett en enda av dom nämna något om dieselparkeringsvärmare. Om det nämns handlar det om elektriska värmare. Ändå har de ganska så jobbiga vintrar i stora delar av landet.

Iofs tror jag de endast har 140-motorn där borta, om det nu är så stor skillnad vad gäller värmeutveckling.
torpet
Lör 02 jun 2012 10:03 Svara med citat
fastson skrev:
Hade ju varit bra om den räknade värmarens konsumtion, när värmaren ändå är integrerad i datorsystemet.

Förresten: Har läst lite på olika amerikanska forum, TDI:erna (Golf, Jetta, Passat) har blivit ganska så populära där borta, men jag har inte sett en enda av dom nämna något om dieselparkeringsvärmare. Om det nämns handlar det om elektriska värmare. Ändå har de ganska så jobbiga vintrar i stora delar av landet.

Iofs tror jag de endast har 140-motorn där borta, om det nu är så stor skillnad vad gäller värmeutveckling.

Som nybliven dieselägare följer jag den här tråden med intresse. Maxeffekten är väl inte vad som räknas här, snarare den uttagna effekten. Jag tycker fortfarande att att någon form av blockering av kylande fartvind vore den enklaste lösningen - typ kylargardin. För enkelt/primitivt?
Gourmand
Lör 02 jun 2012 18:57 Svara med citat
Dieselvärmaren är inte en dieselmotor, det är endast ett dieseldrivet "element". Den brukar aktiveras vid temperaturer runt 5+, så det behövs inga stränga vintrar för att den ska göra nytta. Bilens förbrukning påverkas gynnsamt av en bränsledriven färdvärmare, men framförallt så hjälper den motorn att hålla rätt arbetstemperatur, vilket är i princip omöjligt med moderna snåldieslar och särskilt med kortare körningar. Kör man mestadels korta körningar skulle jag avråda från dieselbil . Motorerna tar mkt sttyk av detta. I övrigt har ju dieslarna mycket lång livslängd. De håller betdyligt bättre än bensinarna.
Man måste också vara medveten om att den här typen av "tillbehör", som oftast är nödvändiga i nordiskt klimat inte har evig livslängd. Det kan kosta rätt mycket att hålla liv i en bränsledriven värmare. De kan koxa igen, glödstift tar slut osv. Ungefär som med ACC. Dock är dessa värmare, enligt mig, helt nödvändiga för att motorn ska må bra och hålla,
torpet
Sön 03 jun 2012 11:16 Svara med citat
torpet skrev:
Jag tycker fortfarande att att någon form av blockering av kylande fartvind vore den enklaste lösningen - typ kylargardin. För enkelt/primitivt?

Läste just på ett amerikanskt forum att några, om jag förstod saken rätt, med gott resultat klämde fast 1/2" rörisolering i grillen.

Fult som 17 förstås men tusan så enkelt (av/på efter behov) och extremt billigt.
nollåtta
Sön 03 jun 2012 11:29 Svara med citat
Den övre grillen mellan lyktorna behöver man ju inte täcka för eftersom den redan är solid, iaf. på min bil.
Gourmand
Sön 03 jun 2012 15:29 Svara med citat
Torpet ! Jag tror att det är just den här typen av anpassningar, som på ett enkelt sätt kan göra en snåldiesel fullt funktionsduglig under vinterhalvåret. Allt behöver inte styras av datorer. Ofta är det enkla också det bästa.
Jag har dock noterat att det på många nya bilar saknas tempmätare för motortemperaturen, vilket jag tycker är skandal. En riktig tempmätare är ett av de viktigaste instrumenten och kan definitivt inte ersättas av någon varningslampa för överhettad motor.
Det är precis lika viktigt att kunna se att motorn inte går för kallt. Den typen av isolering du nämner borde ju testas, men då måste man ju också kunna läsa av om motorn verkligen uppnår full arbetstemperatur, även när det är 10-15 minusgrader.
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm
Sön 03 jun 2012 15:44 Svara med citat
Man kan ju trycka ner en kartong bit i luftintaget i fronten Regular Smiley

Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG

BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion

<3 BUB !!
Gourmand
Sön 03 jun 2012 21:43 Svara med citat
Det kan man mycket väl göra. Problemet kvarstår dock fortfarande om bilen mest körs i stadstrafik. En modern snåldiesel kommer sällan upp i arbetstemperatur under sådana omständigheter på vintern. Där hjälper inte isolering, pappskivor etc. En bränsledriven tillsatsvärmare som styrs av motorns arbetstemperatur under färd är sannolikt det enda seriösa.
Jag tror att många bilmärkens svenska återförsäljare låtsas som att problemet inte existerar, därför gissar jag att vi inom kort kommer att få klagomål på stora problem med våra dieseldrivna standardbilar. Volvo, Citroen, Peugeot m.fl. känner till detta och har därför någon form av bränsledriven tillsatsvärmare standardmonterad för den svenska marknaden. Varför gör inte VW, Audi, BMW m.fl detsamma ? Oseriöst !
Fader Jan
Golf 6 1,6 TDI Variant DSG Ort: Umeå
Mån 04 jun 2012 21:47 Svara med citat
Min förra bil, en Audi A4 från 2008 med 2 liter dieselmotor saknade tillsatsvärmare. Det tog lång tid av landsvägskörning innan motorn kom upp ordentligt i temp. När jag så kom in i tätort med stillastående vid rödljus etc. så gick tempen ner mot 70 grader. Så det hade inte hjälpt med någon pappskiva eller annan avskärmning, eftersom motorn och kylaren inte utsattes för någon fartvind. Jag kollade också om termostaten släppte ut värme för tidigt till kylaren, men det gjorde den inte. Så det är inte bara "snåldieslarna" som har problem.
candyweiss
Tis 05 jun 2012 6:50 Svara med citat
Kan tillägga att även bensinarna har problem att få upp och även behålla tempen, men inte riktigt lika illa som dieslarna. Men ändå så pass att jag irriterar mig på det. Upplevde häromdagen när det var strax under +10 grader så sjönk motortempen vid stadskörning Shocked
Gourmand
Tis 05 jun 2012 9:38 Svara med citat
Fader Jan, du sammanfattar på ett bra sätt vad det handlar om. Dock, så gör kylarskydd nytta vid landsvägs och motorvägskörning, vilket faktiskt betyder att tillsatsvärmaren ej behöver aktiveras lika mycket under körning som eljest.
Pudelns kärna tycker jag ändå är att en dieselbil ej är det optimala valet om man kör många korta körningar på vintertid. Pga svårigheter att nå rätt arbetstemperatur under dessa förhållanden tar motorerna stryk samt att partikelfiltrets livslängd minskar kraftigt.
Om man däremot mestadels kör längre sträckor och motorn regelbundet kommer upp i rätt arbetstemperatur är dieseln svårslagen. Mkt låg förbrukning, hållbara motorer (som regel) och en suverän körbarhet.
Jag skulle däremot aldrig köpa en modern diesel utan standardmonterad tillsatsvärmare. Den behövs framförallt under färd och inte främst som parkeringsvärmare.
GasGlad
Golf 6 TDI140 -12 Ort: Järfälla
Tis 12 jun 2012 20:02 Svara med citat
Den ända nackdelen jag upplevt med firmabilar men främst privatbilar är bland annat att tillsatsvärmarn fungerar men kupévärmarbiten slutar fungera efter ett tag. och folk som kör korta sträckor med bilen och brukar parkeringsvärmar funktionen ofta får problem med batteritorsk. Jag valde personligen el värmare till min bil då jag vet 5 st dieselvärmare som lagt av inom 3 år. men tillsatsvärmarn borde ju vara standard utan att man ska behöva välja parkeringsvärmar funktionen till den :S så som volvo har med tiduret som tillval
GasGlad
Tis 12 jun 2012 20:52 Svara med citat
Läste att vw har en elslinga som ska hjälpa till främst med att få värme i kupén men när motortempen sjunker så hjälper den även till att få upp motortemperaturen, dock så går den enbart på el inte diesel. får väl helt enkelt låta vintern avgöra hur vida det funkar eller inte Smile
Gourmand
Tis 12 jun 2012 22:39 Svara med citat
Tyvärr är det nog så att det en s.k. elslinga ej hjälper motorn att hålla rätt arbetstemperatur vid körnng i vinterväglag och att en tillsatsvärmaren ej heller är underhållsfri, lika lite som att AC-system. är kostnadsfritt. Att folk köper dyra bilar med låg förbrukning kostar i underhåll och reparationer, det måste man räkna med om man inte mestadels använder bilen för långkörningar.
fastson
Tis 12 jun 2012 22:47 Svara med citat
En bekant köpte nyligen en Skoda Octavia 1.8 TSI (2011). Han klagar på att den är svår att få upp i temp. Confused

Min far har en CR-V 2.0, den däremot har inga problem att komma upp i temperatur, men den varvar samtidigt ganska mycket (5 vxl).

När det gäller värme i cockpit så slår min fars gamla Cheva från 1995 alla rekord i seghet. V6 på 4.3 liter, ungefär 1 mil innan man kände någon värme i den. EJ skoj att åka till jobbet i en kylig vintermorgon. Jänkarna hade heller inte uppfunnit stolvärme på den tiden. Smile
GasGlad
Ons 13 jun 2012 5:31 Svara med citat
Vintern får som sagt komma så får jag se hur vida jag gör Smile kan bilen inte få upp temp så får man i värsta fall eftermontera. Wink men mina tidigare dieslar har inte haft nå problem med att uppehålla temp. Dock varit andra bilmärken
GasGlad
Ons 13 jun 2012 5:32 Svara med citat
Dubbel post
Gourmand
Tor 14 jun 2012 22:34 Svara med citat
Jag skulle tro att problemet hänger ihop med de nya common rail-dieslarna, oavsett bilmärke. Iofs utmärkta motorer, men deras effektivitet har en baksida - nämligen svårigheter att komma upp i arbetstemperatur under vinterkörning. Titta man t.ex. på PSA-dieslarna (Peugeot/Citroen), så har dessa bilar alltid varit standardutrustade med tillsatsvärmare för den nordiska marknaden, det är sannolikt därför som Volvo gjort likadant.
Volvos mindre dieslar är ju PSA-maskiner. Peugeot/Citroen var ju några av de allra första att bygga moderna cr-dieslar och det var också de som konstruerade partikelfiltret. De har en enorm erfarenhet på området. Det ska bli intressant att se hur lång tid det tar innan VW, Skoda, BMW, Audi osv börjar ta detta på allvar. Nu när snåldieslarna har gjort entré på allvar och står för den största delen av nybilsförsäljningen är jag helt övertygad om att kommande motorskador och rasade motorer kommer bli betydligt vanligare än förr. Dock inte på PSA-dieslarna och Volvos egna dieselspisar.
candyweiss
Tor 14 jun 2012 23:17 Svara med citat
OffTopic: http://www.sydsvenskan.se/sverige/who--avgaser-fran-diesel-orsakar-can cer

Intressant för alla miljövänner och om dieslar kommer att vara miljöskattade i framtiden Confused
Sida 1, 2  >