Forum - Golf 6 (09-13) - 1,6 TDI Bluemotion 2010 låter som den spikar på låga varv

Osccar
Golf 6 1.6 bluemotion Ort: Vara
Tis 07 apr 2015 18:41 Svara med citat
Har en Golf 1,6 TDI Bluemotion 2010 som har gått 6500 mil. När man kör på låga varv, 1000-1300 varv, och belastar motorn så låter det som den spikar, eller som en diesel-merca från -74. Det är inget högt ljud, har man radion på så hör man det knappt.

Det är helt klart en förändring som har skett de senaste 500 milen. Jag har även upplevt 2 ggr i vinter när det varit riktigt kallt att tomgången är ojämn.
"Spikningen" har inget samband med när regenereringen av partikelfilter körs.

Om man googlar på det så lutar det åt spridarproblem, eller vad tror ni?

Om det skulle vara spridarna går det att rengöra på något sätt utan att plocka ut dem?
fastson
Donator 100 Golf 6 1.6 TDI BMT -13 Ort: Kalmar
Tis 07 apr 2015 19:40 Svara med citat
Det finns väl tillsatser som man kan spola ner i tanken som påstås rengöra spridarna.. Men jag är tveksam.
Har dock aldrig behövt pröva, någon annan forummedelem kanske har mer info?

Om det däremot är dags för byte av någon spridare ska du titta på Ebay för att spara en mindre förmögenhet.
Osccar
Lör 11 apr 2015 17:04 Svara med citat
Jag har också märkt att färddatorns genomsnittliga förbrukning har blivit högre än den verkliga förbrukningen. Det har alltid stämt tidigare.
Mäts förbrukningen i spridarna?
VWberoende
Golf 7 SC GT 2018 Ort: Avesta
Tor 14 maj 2015 13:05 Svara med citat
Jag har exakt samma ljud i min som nu gått lite drygt 9000mil.. vid 9k servicen så sade servicekillen att det inte var någon fara med ljudet men om det störde mig så kunde han "justera" bort ljudet.

Jag hade tidigare en Vento som lät lika men då var det de hydrauliska lyftarna som skramlade så jag köpte en liten burk oljetillsats på Mekonomen som hette "Waynes hydrulic lifter silencer.." typ och den blev knäpptyst..

Men enligt verkstadskillen så är det inte lyftarna som låter på min... låter förbaskat likt, dessutom tystnade det nästan helt efter oljebytet.. men det kom tillbaka efter 100mil...
JockePeters
Golf 6 1,6 tdi Ort: Mjölby
Lör 16 maj 2015 22:39 Svara med citat
Kan meddela att vi precis har haft inne vår 1,6 tdi för byte av samtliga spridare, byte bränslepump, rengöring av tank och bränslesystem. Vid kallkörning så hördes ingenting, men när bilen blev varm så blev det ett lätt tickande vid låga varv och belastning. Hela tank samt bränslesystem var igensatt av någonting, VW verkstan kan inte säga vad det var, men misstänker att tidigare ägare tankat "OK biodiesel". Verkstan började med rengöring av tank och bränslesystem, men tyvärr räckte inte det då alla spridare visade felkoder.. Ingen billig historia precis som dock gick på maskin försäkringen.
Osccar
Tor 21 maj 2015 20:34 Svara med citat
Jag gjorde en liten service på bilen. Bytte olja, oljefilter och bränslefilter.

Så här såg bränslefiltret ut:
Bild

Hällde i STP injector cleaner och fyllde till halv tank.
Ojämn tomgång försvann helt och knackningar hör jag inte.
Nu har jag fyllt full tank med en STP injector cleaner och hört knackningarna ett par gånger vid 70 på femman och gasen i botten.