Forum - Golf 7 (13-19) - Visa Skivomslag / Spotify

D.a.n.i.e.l
Golf 8 GTI Ort: Tidaholm
Mån 25 aug 2014 7:06 Svara med citat
Får bara upp skivomslag när jag spelar via SD kort, men när jag streamar spotify via mobilen syns inget... Har testat att göra om parningen men samma resultat. Är det någon inställning eller kan det vara för att min lur är antik, iPhone 4? Ska man kunna bläddra i spellistor när man streamar spotify? Någon som har några ideer?
ekf
Golf 7 GT 2.0 TDI 4M -13 Ort: Jönköping
Mån 25 aug 2014 21:55 Svara med citat
Hade en Iphone 4 tidigare, nu en 5s. Spotify ger ingen grafik och det går inte att bläddra i spellistor. När jag körde den inbyggda spelaren i 4:an så funkade sådant - när jag anslöt den via MEDIA-IN-kabeln...
D.a.n.i.e.l
Mån 25 aug 2014 22:53 Svara med citat
Synd, är ju så snyggt! Fast från den ljusa sidan, så behöver jag ju inte sitta o pilla o testa mer i bilen och köpa ny lur. Tack för svaret.
Fahrzeugtechnik
Golf 7 tsi 140 dsg7 Ort: Södertälje
Ons 27 aug 2014 20:02 Svara med citat
Det är lite lurigt att få spotify att fungera med bilens spelare. Jag kör LG, android 4.0 och får inte heller upp bilder eller titlar när jag kör över bluetooth. Däremot fungerar start, paus, next utmärkt så länge telefonen inte låser skärmen (!?).

Enligt vissa källor på nätet så skall senare versioner av android fungera, men den Nexus anroid 4.4 som jag testat i bilen betedde sej likandant, dvs inga bilder eller titlar.

I min kollegas golf 7 så funkar allt däremot utmärkt med hens IPhone 5. Bilder, titlar och navigering allt funkade out of the box. Jag misstänker att det är spotify's egen implementation av a2dp överföringen som är lite skev. Detta eftersom det finns hackade versioner av spotify på nätet som uppges ha dessa buggar fixade. Och precis som har nämnts ovan så fungerar min LG's inbyggda player utmärkt med bild, titel navigering, men det känns ju inte så nutida att kör med mp3-filer i mobilen för att få allt att funger. Detta visar trots allt att VWs implementation i bilen är korrekt.
D.a.n.i.e.l
Tor 28 aug 2014 8:58 Svara med citat
Japp, titlarna funkar ju och stega nästa låt på iphone 4 och precis mp3 känns ju lite igår. Bra att det inte är bilens "fel" iallafall. Ska testa med en iphone 5, kanske blir det teleuppgradering ändå då... Ska testa köra via usbkabel också.
ekf
Tor 28 aug 2014 21:07 Svara med citat
Fahrzeugtechnik: Vad är det för modellår på din kollegas bil? Jag har en -13, det skulle ju kunna vara så att en uppgradering av radions mjukvara löser problemet. Ska ta och skriva upp det på checklistan för service tror jag...
Fahrzeugtechnik
Lör 30 aug 2014 11:53 Svara med citat
Det är en årsmodell 2013. Sen vet jag inte exakt vilken mjukvaruversion som bilens anläggning, telefonen eller spotify har i sammanhanget. Problemet med att få allt att funka är väl delvis att vi har tre mjukvaror som skall fungera tillsammans på rätt sätt.

Men att försöka att alltid ha så ny version som möjligt på alla mjukvaror är ju en strategi som borde löna sej. Så en mjukvaruuppdatering i bilen är ju ett bra första steg och om det inte funkar kan man sen försöka uppgradera telefonen och spotify. "Latest and greatest" gäller ju ofta för mjukvara.

Som sista utväg kanske man kan laborera med pre-releaser eller dylikt (läs hackade versione) av spotify eftersom jag fortfarande misstänker att det är spotifys mjukvara som är "boven i dramat".
Stringfellow
Golf 7 TDI 150 GT BMT Ort: Stockholm
Tis 02 sep 2014 14:11 Svara med citat
Jag får skivomslag från spotify, VW 7 SC 2014 med största stereon och iPhone 5.
frev
Golf 7 T-Roc Ort: Borås
Tis 02 sep 2014 16:39 Svara med citat
Någon som har en ide på hur vi som inte får skivomslag skall göra för att få det?
Fahrzeugtechnik
Ons 03 sep 2014 18:44 Svara med citat
frev skrev:
Någon som har en ide på hur vi som inte får skivomslag skall göra för att få det?

Ny Iphone = funkar troligtvis out of the box.
Ny android = funkar men efter mycket fix och trix.
Gammal Iphone = funkar eventuellt inte.
Gammal Android = funkar troligtvis inte.
Programvara eller modell på radion = spelar inte så stor roll.
Spotify version = påverkan rätt okänd, verkar dock som attd spotify satsar mer på sin IOS-implementation eftersom de har fler sådana användare.

Det finns massor om bilradio och spotify på spotify's egna forum:
community.spotify.com
support.spotify.com
ekf
Ons 10 sep 2014 22:21 Svara med citat
Fahrzeugtechnik skrev:
Ny Iphone = funkar troligtvis out of the box.

Fahrzeugtechnik skrev:
Programvara eller modell på radion = spelar inte så stor roll.

Jag lyssnade av en händelse Very Happy på nya U2-albument i bilen idag, från min Iphone 5s med senaste iOS7 i. Använde den inbyggda spelaren i telefonen över bluetooth och fick inget omslag nu heller (kör normalt enbart Spotify), så jag misstänker starkt bilen i mitt fall... Sad
Eray
Golf 7 Ort: Göteborg
Tor 11 sep 2014 7:39 Svara med citat
Hej!

Jag ser inte heller bild för album när jag spelar Spotify.Jag har också en Iphone 5S med det senaste IOS.

//Eray

Golf 7 1.2 TSI 105 Masters
frev
Fre 12 sep 2014 6:37 Svara med citat
Fått svar från Spotify att det krävs den senaste variationen av bluetooth för att stereon skall kunna visa skivomslag. Någon som vet hur man kollar detta, både på telefonen och bilen?

//F
ekf
Lör 13 sep 2014 22:20 Svara med citat
ekf skrev:
Jag lyssnade av en händelse Very Happy på nya U2-albument i bilen idag, från min Iphone 5s med senaste iOS7 i. Använde den inbyggda spelaren i telefonen över bluetooth och fick inget omslag nu heller (kör normalt enbart Spotify), så jag misstänker starkt bilen i mitt fall... Sad

Provade även med iOS 8 igår, ingen skillnad. Så får helt enkelt ta upp detta vid första servicen.. Vilket jag tycker borde bli snart.
Fahrzeugtechnik
Tis 16 sep 2014 19:32 Svara med citat
Ok. Då hade jag fel. Mitt statistiska materal var ju något begränsat. Jättebra att ni skriver och berättar om att det inte alltid funkar med iOS, så kan jag fundera några vändor till innan jag rusar iväg och köper en iPhone.
Fahrzeugtechnik
Tis 16 sep 2014 19:57 Svara med citat
frev skrev:
Fått svar från Spotify att det krävs den senaste variationen av bluetooth för att stereon skall kunna visa skivomslag.

Antagligen är det bra att ha en senare version av bluetooth, men det som påstås från spotify, kan ju inte stämma helt och hållet eftersom min telefon, som har bluetooth 3.0 (senaste är 4.1) kan visa bilder om jag kör den inbygda musikspelaren, men visar ej bilder om jag kör spotify. Så givet att mina olika musikspelare kör samma bluetooth så verkar 3, 4 och 4.1 av bt vara ok.

För övrigt enligt internet så kör era iPhone bt 4.0.
frev
Lör 20 sep 2014 7:39 Svara med citat
Har nu en iPhone 5S, funkar inte trots det. Måste vara spotify eller stereon i bilen som måste uppdateras... Om ingen annan har någon ide?
Golfstream
Golf 7 SC GT TSi 2014 Ort: Eskilstuna
Tis 23 sep 2014 21:47 Svara med citat
Min visar skivomslag ibland och ibland bara någon randombild på en man med gitarr eller. Ägor. Samma om man lyssnar på podcast. Ibland bild. Är en 2014 med största anläggningen.
ekf
Fre 03 okt 2014 18:39 Svara med citat
frev skrev:
Har nu en iPhone 5S, funkar inte trots det. Måste vara spotify eller stereon i bilen som måste uppdateras... Om ingen annan har någon ide?

Jag har idag haft in bilen på service. Radion är den största modellen utan navigation.

Har tidigare haft seriösa problem med radiomottagningen, men efter en mjukvaruuppgradering låter det väldigt mycket bättre (inget märkbart brus), återstår att testa en bit ifrån staden också...

Vad gäller omslagsbilderna så fungerar det dock fortfarande inte över Bluetooth, vare sig med Spotify eller telefonens inbyggda spelare. Jag har en iPhone 5s med senaste iOS (8.0.2)... Jag får bara upp en ikon med en notsymbol på Sad

Bilen säger
Art. nr. apparat: 5G0035824A
Hårdvara: 039
Programvara: 0421
Media-codec: N/A
ekf
Lör 04 okt 2014 23:10 Svara med citat
Har även testat ute i obygden nu, betydligt bättre mottagning även där... Smile och det gick bra att lyssna på rix fm hela vägen mellan borås och jönköping, till skillnad från förut, i alla fall sett till mottagningskvalitet Wink
Några skivomslag har jag inte lyckats få fram idag heller tyvärr.
D.a.n.i.e.l
Sön 14 dec 2014 17:14 Svara med citat
Funkar inte med iphone 6 heller. Tråkigt utan bilder!
Stringfellow
Tor 18 dec 2014 18:13 Svara med citat
För mig funkar det ibland. Bifogar bildbevis, iPhone 5, iOS8, Spotify-appen.

http://oi62.tinypic.com/rlyt7t.jpg
Stringfellow
Tis 24 mar 2015 21:23 Svara med citat
Märkte en skum grej idag, i princip alla "gamla" låtar i Spotify visar skivomslag i golfen. Ta fram en låtlista med musik från 70 eller 80-talet och testa om det gäller er också. Nya låtar funkar nästan aldrig. Kan det vara Spotifys bildmaterial som skiljer sig? Jag tänkte direkt på jpg vs png? Att golfen bara klarar jpg?
hela
Golf 7 GT Ort: Stockholm
Sön 29 mar 2015 20:48 Svara med citat
Ja visst är det störande att detta inte fungerar. Speciellt med Android. Jag kör nu Lollipop (5.0.2) och det är ingen skillnad mot tidigare Android-versioner såvitt jag kan se. Om jag har tur kan låtinfo ibland visas, oftast inte. Album art visas aldrig. Det finns som sagt trådar på Spotify-community som behandlar detta ärende, men inga lösningar än vad det verkar.

Dock kan jag säga som jämförelse, att i min Audi MMI så fungerar låtinfo alltid utan problem med samma Android-telefon. Så det är nog inte bara Spotify som ska beskyllas här... Dock så kan inte MMI systemet visa album art, endast låtinfo.
hela
Golf 7 GT Ort: Stockholm
Ons 15 apr 2015 9:34 Svara med citat
Ang Spotify + Android och visning av skivomslag och titel så har nu Spotify gett ett svar. Se länk nedan.
https://community.spotify.com/t5/Ongoing-Issues/Android-Bluetooth-Meta data-is-not-transmitted/idc-p/1113283#M5719

dom verkar veta vad problemet är men dom väljer att inte fixa det. Tråkigt tycker jag eftersom det är en bra funktion, dock klarar man sig såklart utan den.
Amazonas
Golf 7 1.2 TSI -15 Ort: Stockholm
Lör 02 maj 2015 0:44 Svara med citat
Tror inte detta är ett Spotify problem. Har både en Skoda Octavia -15 (med stora 8" naven) samt en Golf -15 med Composition Media radion. I Skoda hoppade det igång med skivomslag och låttitel efter att jag tankat ner en uppdatering till blåtandsmodulen via deras hemsida. Tyvärr så verkar inte VW tillhandahålla ingn likande tjänst. De erbjuder endast nedladdning av nyare kartor om man har navigering... Ska dra förbi min verkstad och kolla om det finns ngn nyare uppdatering till min Golf.

Funkar med både min Samsung S5 (5.0.2) samt frugans S4 mini (4.4.2) i Skodan.

VW Golf 1.2 TSI -15
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI -15
Jan-Bruno
Golf 7 SC GT 1,4 150 hk Ort: Örkelljunga
Mån 04 maj 2015 7:39 Svara med citat
Stringfellow skrev:
Märkte en skum grej idag, i princip alla "gamla" låtar i Spotify visar skivomslag i golfen. Ta fram en låtlista med musik från 70 eller 80-talet och testa om det gäller er också. Nya låtar funkar nästan aldrig. Kan det vara Spotifys bildmaterial som skiljer sig? Jag tänkte direkt på jpg vs png? Att golfen bara klarar jpg?

Ska försöka komma ihåg att testa det där. Kör iOS 8.3.
Amazonas
Mån 04 maj 2015 8:12 Svara med citat
Amazonas skrev:
Tror inte detta är ett Spotify problem. Har både en Skoda Octavia -15 (med stora 8" naven) samt en Golf -15 med Composition Media radion. I Skoda hoppade det igång med skivomslag och låttitel efter att jag tankat ner en uppdatering till blåtandsmodulen via deras hemsida. Tyvärr så verkar inte VW tillhandahålla ingn likande tjänst. De erbjuder endast nedladdning av nyare kartor om man har navigering... Ska dra förbi min verkstad och kolla om det finns ngn nyare uppdatering till min Golf.

Funkar med både min Samsung S5 (5.0.2) samt frugans S4 mini (4.4.2) i Skodan.

Får väl rätta mig själv, är troligen inte bilen det är fel på Smile

Om jag först startar Google Play och streamar där ifrån fungerar det med att få över titel etc. Hoppar jag sedan över till Spotify så funkar det även då... Men startar jag Spotify direkt efter upprättad BT-anslutning så vill det sig inte. Hel mysko.

VW Golf 1.2 TSI -15
Amazonas
Mån 04 maj 2015 8:12 Svara med citat
dubbelpost...

VW Golf 1.2 TSI -15
Stringfellow
Mån 04 maj 2015 14:52 Svara med citat
Jan-Bruno skrev:
Ska försöka komma ihåg att testa det där. Kör iOS 8.3.

Sas någonstans att det är upplösningen på bilden som avgör. VW klarar max 500*500 pixlar. Kan tänka mig att äldre album-bilder i Spotify har sämre upplösning.
Sida 1, 2  >