Forum - Golf 7 (13-19) - Tankar kring DSG

wallani
Golf 7 TSI 110 Ort: Karlstad
Lör 12 sep 2015 16:02 Svara med citat
Skillnad mellan automatisk växellåda med converter och DSG.....(A resp.D)

På plan väg och långsam kö med ideliga korta stopp

A - bromsa, hålla kvar foten på bromsen, släppa bromsen
D - hur gör man?

I uppförsbacke, exempelvis från parkeringshus, långsam kö med start och stopp

A - släpper gaspedalen, bilen stannar och blir stående utan fotbroms. Rullar inte bakåt. Gasar lite för att följa
framförvarande bil och åter stopp.
D- och hur gör man om bilen har DSG?

Förmodligen får man väl bilen att stå still genom fotbromsen. Är drivning då urkopplad? Stannar motorn om S/S inte är avaktiverad? Åtgärder för att köra framåt ytterligare några meter?

Trevligt om någon svarar!
Peter_senior
Golf 7 Alltrack -18 Ort: Halmstad
Lör 12 sep 2015 17:44 Svara med citat
Hej Wallani.

Vanlig automat med converter känns väldigt gammalmodigt när man har kört DSG några år. Jag har haft en Golf 6 GTI med DSG6 (våtkoppling) och numera en Golf 7 1.4TSI DSG7 (torrkoppling). De känns ganska likartade avseende karaktären på DSG lådan..

Använd bilen som en vanlig automat. Drivningen ligger inte på när du håller på bromsen. Du kan ju trycka på ”autohold” knappen vid handbromsknappen så låser bromsen så fort du stannar. Jag använder själv inte autohold, tycker det är onödigt vare sig bilen är manuell eller DSG. Det sköter jag ju med bromspedalen, det är naturligtvis en smaksak. Du får prova Very Happy .

Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18

Senast ändrad Lör 12 sep 2015 18:40, ändrad totalt 1 gång
JMB
Golf 7 GT TSI 1,4 SC Ort: Stockholm
Lör 12 sep 2015 17:44 Svara med citat
wallani skrev:
Skillnad mellan automatisk växellåda med converter och DSG.....(A resp.D)

På plan väg och långsam kö med ideliga korta stopp

A - bromsa, hålla kvar foten på bromsen, släppa bromsen
D - hur gör man?

I uppförsbacke, exempelvis från parkeringshus, långsam kö med start och stopp

A - släpper gaspedalen, bilen stannar och blir stående utan fotbroms. Rullar inte bakåt. Gasar lite för att följa
framförvarande bil och åter stopp.
D- och hur gör man om bilen har DSG?

Förmodligen får man väl bilen att stå still genom fotbromsen. Är drivning då urkopplad? Stannar motorn om S/S inte är avaktiverad? Åtgärder för att köra framåt ytterligare några meter?

Trevligt om någon svarar!

1. Man gasar försiktigt med gaspedalen, inga problem.
2. Man trycker 1 kort tryck på bromsen, sedan kan man släppa pedalen och bilen står still tills dess att du trycker på gaspedalen. Fungerar oavsett om s/s är aktiverad eller ej.
Gustav
Ingen VW Ort: Norrtälje
Lör 12 sep 2015 23:52 Svara med citat
VW borde väl ha förbättrat DSG7 efter att den nu har funnits ett antal år?
Finns det något speciellt man kan göra eller tänka på för att slippa haveri?
Nyfiken då jag beställt en bil som råkar ha DSG7.
Pops
Ingen VW Ort: Malmö
Sön 13 sep 2015 0:40 Svara med citat
Oroa dig inte, var bara glad att du får en bil med en av världens bästa växellådor. Den är uppdaterad både vad gäller koppling och t ex mechatronic. Inga halvryckiga starter och hoppiga fickparkeringar som kunde uppstå med tidigare varianter. Det värsta man någon råkar utför är att man faktiskt känner av att den växlar men oftast ser man mest att varvräknarnålen rör sig. Dsg i kombination med adaptiv farthållare mm är bland det mest komfortabla du kan åka med idag. När man väl lärt sig behärska rattreglagen till fulländning kör man i princip bilen med tummarna.
Vilken modell har du beställt?

Volvo V60 ultimate 2023
wallani
Sön 13 sep 2015 12:06 Svara med citat
Tack Peter Senior och JMB för Era svar, idag känns det lite lugnare. Den nya bilen blir nummer 22 i ordningen, nästan alla VW.
Johan B
Golf 7 SC TSI150 GT DSG Ort: Göteborg
Mån 14 sep 2015 11:41 Svara med citat
Två saker att tänka på.
1) Det tar någon sekund när man går från broms till gas för lådan att koppla in drivningen. Är man får snabb på gas kan det bli kaninskutt vilket är bra att ha med sig när man ska parkera t ex.

2) Se till att verkligen trampa på bromsen ordentligt när man står still, annars slirar lådan på kopplingarna. Syns tydligt på varvräknaren när kopplingen arbetar, varvtalet ligger lite högre när dragläget är i.

Har man bara förstått att DSG har kopplingar och inte momentomvandlare och skillnaden mellan dessa är det inga konstigheter att köra DSG jämfört med vanlig automat.
twarkie
Golf 7 1.2 TSI -16 Ort: Stockholm
Mån 14 sep 2015 16:58 Svara med citat
Det är främst i stark lutning uppför som man behöver anpassa sin körning något efter DSG. Lådan kommer nämligen inte hålla dig stilla utan du kommer rulla bakåt tills dess att dragläget hittas. Det tar ju inte många millisekunder, men lutar det väldigt mycket så hinner man åka tillbaka en bra bit.

Autohold kommer hålla bilen stilla tills du touchar gasen. Även här har jag märkt att man hinner rulla bakåt innan dragläget hittas.

Det som fungerar bäst för mig är att långsamt släppa på bromsen så att man fortfarande har kontakt men att lådan börjar dra. Sen känner man när det är läge att lyfta foten helt från bromsen.
wallani
Mån 14 sep 2015 18:37 Svara med citat
Hej Twarkie

Det var just tankar kring en sådan situation som föranledde mig att skriva första inlägget i tråden. Verkar vara enklare med automatiken i IV. (converter)

Det skall emellertid bli spännande att prova något nytt, och det är väl enbart i kraftigt uppför som det blir lite klurigt i samband med helt stopp. Får väl lära mig alternativen fotbroms eller autohold, vilket som är enklast. Som jag förstått är drivningen urkopplad i båda fallen.

För att rulla uppför lutningen igen kan man kanske släppa på autohold samtidigt som man försiktigt gasar, det blir att pröva.

per