Forum - Golf 7 (13-19) - Erfarenhet av Front Assist?

Onebuying
Golf 7 TSI 140 GT -14 Ort: Linköping
Mån 13 apr 2015 16:12 Svara med citat
Hej!

Är det någon som har erfarenhet av Front Assist, dvs autobromsen och kan dela med er vad som hände, hur fort ni körde och om systemet fungerade som förväntat?

Igår när jag körde och närmade mig en rondell, tittade jag för en sekund åt sidan och märkte inte att bilen framför bromsar hårt. Hinner höra en signal innan bilen stannar med full kraft. Med en förvånad, lätt skakad och samtidigt tacksam förare (dvs jag). Hade jag inte haft Front Assist hade jag krockat, och även om farten var låg (gissar på 20 km/h) hade den jag kört in i kunnat få whiplashskador eller liknande. Så den här gången räddade tekniken mig!

Fler erfarenheter eller är det bara jag som kör som en klant?

Henrik
Reinoj
Golf 7 1.2 TSI -15 Ort: Falkenberg
Mån 13 apr 2015 16:40 Svara med citat
Ja men detta är gått att höra att det fungerar. Jag har det på min också men det har alldrig bromsat för mig jag tycker att jag varit nära framförvarande för att testa.
Onebuying
Golf 7 TSI 140 GT -14 Ort: Linköping
Mån 13 apr 2015 17:44 Svara med citat
Nej, den varnar ganska sent när man kör i högre hastighet och närmar sig en bil. Men det ser jag som en fördel, annars skulle man nog till slut sluta lyssna på varningarna om den larmade hela tiden även i "normal" körning. Någon gång har jag närmat mig bilar som står stilla vid rödljus och kommer man i lite högre fart utan att bromsa så tjuter det och en symbol visas i färddatorn. Då bromsar den alltså inte själv, men varnar och skulle man inte bromsa då så ska den väl bromsa själv (till viss del). Nu låter det som att jag kör som en biltjuv, men jag kör för det mesta väldigt lugnt. Men som sagt, igår var min korta brist på uppmärksamhet tillräckligt för att det skulle kunnat gå illa.
Reinoj
Golf 7 1.2 TSI -15 Ort: Falkenberg
Mån 13 apr 2015 21:34 Svara med citat
Tackar för förklaringen. Nu förstår jag hur den funkar. Jag får hoppas att jag slipper få användning av den, men tur att den finns.
Gilberto
Golf 7 1.4 TSI HighlineDSG Ort: Danmark
Tis 14 apr 2015 11:12 Svara med citat
Grattis till att systemet klarade denna situation för dig! Jag har också frontassist och har några gånger upplevt att den piper och visar röd varning men jag har aldrig varit så nära en olycka att den har bromsat bilen för mig. Men om man inte reagerar, skulle den gärna gripa in och i alla fall minska skadorna. Det viktiga är nog att man inte tror att systemet "räddar" en varje gång. Kör man för nära och för fort, gäller ju naturens lagar också i en Golf. Smile Men det är fint att veta att den räddade dig denna gång.
Gilberto

“Life is a disease: sexually transmitted, and invariably fatal.”
- Neil Gaiman --
ludde28
Golf 7 1,4 TSI GT 140 -14 Ort: Stockholm
Tis 14 apr 2015 12:19 Svara med citat
Jag tror att jag testade front assist i samband med test av adaptiv farthållare.
När kompissens bil framför stannade för rött och jag närmade mig honom bakifrån
med adaptiv farthållare på, så först bromsade bilen automatiskt kraftigt ner till 30km/h,
sen släppte bromsen o den visade symbol bromsa i MFD samt ett pip ljöd.
Så från 30km/h ner till 0 bromsade jag själv.
Vågade inte testa om "city brake" tar över, lite fegt av mig Wink
Vi upprepade situationen 2 ggr med samma resultat.
Bilen bromsade själv ner till 30km/h.
Det fanns gott om tid / avstånd att bromsa själv sen ner till stillastående.
Stringfellow
Golf 7 TDI 150 GT BMT Ort: Stockholm
Tis 14 apr 2015 13:21 Svara med citat
Min varnar hela tiden, den verkar vara adaptiv för den är riktigt mesig just nu. bara röd signal och ljud dock, den har nog aldrig bromsat åt mig.

Kör mycket i köer i Sthlm och den överreagerar just nu.
RikardC
Ingen VW Ort: Stockholm
Fre 17 apr 2015 12:54 Svara med citat
Jag har ett mer alvarligt problem med front assist som nu resulterar i att VAG byter hela enheten i grillen.

- Den har varnat och bromsat bilen då den inte skall bromsa in alls.
- Den varnar då den inte skall varna.
- Den har orsakat att ACC slutar att fungera som tänkt och gör så att bilen accelererar över förinställt km/h på farthållaren.
Punkt 2 och 3 har teknikerna själva verifierat.
LaszloG
Golf 7 1,6 TDi BMT Masters Ort: Kristianstad
Lör 18 apr 2015 5:49 Svara med citat
Hämtade min bil igår och fick en snabbgenomgång av den trevliga försäljaren. På vägen hem (ca 3 mil mestadels landsväg) testade jag Front assist med olika inställningar. Fungerar förvånansvärt effektivt. Det längsta varningsinställningen varnar lite för tidigt, men å andra sidan saktar ner bilen väldigt mjukt när en annan bil hanns ifatt eller bara dyker in framför. I det senare fallet kommer varningen och en välanpassat bromskraft. Suveränt. Testa dig fram gärna med en kompis som ni har ständig mobilkontakt med så ni är berädda. Tänk bara p ått ställ in att inte bara farthållardelen ska fungera utan ÄVEN den adaptiva delen av den. Den adaptiva delens inställning görs med den mittenknappen på den vänstra sidan av rattknapparna (på min bil). Lycka till! Mvh Laszlo
Janousch
Golf 7 SC TDI 150 DSG-6 Ort: Vara
Ons 03 jun 2015 14:44 Svara med citat
Onebuying skrev:
Hej!

Är det någon som har erfarenhet av Front Assist, dvs autobromsen och kan dela med er vad som hände, hur fort ni körde och om systemet fungerade som förväntat?

Igår när jag körde och närmade mig en rondell, tittade jag för en sekund åt sidan och märkte inte att bilen framför bromsar hårt. Hinner höra en signal innan bilen stannar med full kraft. Med en förvånad, lätt skakad och samtidigt tacksam förare (dvs jag). Hade jag inte haft Front Assist hade jag krockat, och även om farten var låg (gissar på 20 km/h) hade den jag kört in i kunnat få whiplashskador eller liknande. Så den här gången räddade tekniken mig!

Fler erfarenheter eller är det bara jag som kör som en klant?

Henrik

jag har råkat ut för exakt samma, jag blev riktigt rädd när bilen slog till bromsarna.

även en gång när jag körde av Gotlandsfärjan i visby så slog bromsarna till på rampen strax utanför båten, det var gallerdurk jag körde på och bilen kanske hade svårt att läsa underlaget ?

Jonas

Det är aldrig för sent att ge upp !!