Forum - Golf 7 (13-19) - Dra husvagn med tsi 140 pdk?

Örjan-Visby
Golf 7 1,4 Tsi 140 GT Ort: Gotland
Sön 07 jun 2015 8:09 Svara med citat
Finns det någon här som har erfarenhet att dra husvagn med 140hk med DSG lådan. Hur fungerar det och vad skall man tänka på?

Golf 1,4 Tsi GT 2015
Porsche Boxster S 2013

Senast ändrad Sön 07 jun 2015 11:04, ändrad totalt 1 gång
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Sön 07 jun 2015 10:40 Svara med citat
Örjan-Visby skrev:
Finns det någon här som har erfarenhet att dra husvagn med 140hk med pdk lådan. Hur fungerar det och vad skall man tänka på?

Ursäkta min okunskap, vad är pdk?
Örjan-Visby
Sön 07 jun 2015 10:46 Svara med citat
[quote="candyweiss"]Ursäkta min okunskap, vad är pdk

Det skall stå DSG jag blandade ihop benämningarna med min andra bil.
Tack för att du uppmärksammade det

Örjan

Golf 1,4 Tsi GT 2015
Porsche Boxster S 2013
macattac
Golf 7 GTE Ort: Stockholm
Ons 24 jun 2015 14:10 Svara med citat
Om du nu har PDK på din andra bil så ska nog din Porsche klara av att dra husvagnen Smile
Örjan-Visby
Ons 24 jun 2015 14:18 Svara med citat
Jo som du förstår blandade jag beteckningar lite och jag har ingen dragkrok på Porsche fast det skulle vara lite lockande. Alltid skulle det reta någon. Very Happy

Och det verkar inte vara någon här på forumet som har erfarenhet med att använda GOLFEN 1.4 Tsi med DSG som dragbil. Rolling Eyes

Golf 1,4 Tsi GT 2015
Porsche Boxster S 2013
Örjan-Visby
Ons 24 jun 2015 14:20 Svara med citat
Jo som du förstår blandade jag beteckningar lite och jag har ingen dragkrok på Porschen, fast det skulle vara lite lockande. Alltid skulle det reta någon. Very Happy

Och det verkar inte vara någon här på forumet som har erfarenhet med att använda GOLFEN 1.4 Tsi med DSG som dragbil. Rolling Eyes

Golf 1,4 Tsi GT 2015
Porsche Boxster S 2013
Peter_senior
Golf 7 Alltrack -18 Ort: Halmstad
Tor 25 jun 2015 18:53 Svara med citat
Örjan-Visby skrev:
Jo som du förstår blandade jag beteckningar lite och jag har ingen dragkrok på Porschen, fast det skulle vara lite lockande. Alltid skulle det reta någon. Very Happy

Jodå, som jag skrev i en annan tråd på detta forum:

"Har drag på den. Några ggr om året har vi ett fullhöjds ”Cargo” släp efter bilen (stort vindfång). Det klara den. Man kan ju ha DSG lådan i Sport mode om släpet är tungt, då varvar den mer på växlarna. Känns bättre på något vis, vill inte segdra förmycket med tung last."

Detta uttalande rör en Sportscombi 1.4 TSI 122 hk med DSG7 låda. Cargosläpet ifråga har en totalvikt på 1300 kg. Dock har jag sällan full last. Tror nog det skulle gå bra eftersom du har fler hk. Med bra menar jag uthärdligt. Ska det gå riktigt bra får man ju lägga till så att det blir några hundra hk av det . Very Happy

Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
Örjan-Visby
Tor 25 jun 2015 21:33 Svara med citat
Peter_senior skrev:
Jodå, som jag skrev i en annan tråd på detta forum:

"Har drag på den. Några ggr om året har vi ett fullhöjds ”Cargo” släp efter bilen (stort vindfång). Det klara den. Man kan ju ha DSG lådan i Sport mode om släpet är tungt, då varvar den mer på växlarna. Känns bättre på något vis, vill inte segdra förmycket med tung last."

Detta uttalande rör en Sportscombi 1.4 TSI 122 hk med DSG7 låda. Cargosläpet ifråga har en totalvikt på 1300 kg. Dock har jag sällan full last. Tror nog det skulle gå bra eftersom du har fler hk. Med bra menar jag uthärdligt. Ska det gå riktigt bra får man ju lägga till så att det blir några hundra hk av det . Very Happy

Tack för ditt svar. Hoppas det är någon mer som har något att komma med. Jag har tänkt att eventuellt köpa en husvagn med totalvikt runt 1300-1400 kg. Men vill gärna ha lite mer information först.

Ha en bra sommar

Golf 1,4 Tsi GT 2015
Porsche Boxster S 2013