Forum - Golf 7 (13-19) - Köpa en Golf, tips på utrustning, räcker bagage etc?

kanskeköperengolf
Ingen VW Ort: Arvidsjaur
Mån 15 jun 2015 19:36 Svara med citat
Hej,

Har sedan jag läst lite tester om "mellanklass" segmentet blivit grymt sugen på att köpa mig en Golf. Har idag en Volvo V70 från 2011. Kör mest korta sträckor (kanske 10 km om dagen) Jag vill ha en bil med mycket körglädje men som ändå går att köra ordentligt billigt (förbrukning, skatt etc)

1. Vilket utrustningspaket bör man satsa på? Vad innehåller de olika? masters, plus, drag, GT etc.
2. Vilka motorer är utrustade med 4wd?
3. Jag har två barn, ingen barnvagn längre. Räcker bilen till?
4. Någon årsmodell eller grej man absolut bör se upp för?
5. Blir jag nöjd när jag kört Volvo sedan tidigare?

Mvh
Kanskeköperengolf.
JMB
Golf 7 GT TSI 1,4 SC Ort: Stockholm
Mån 15 jun 2015 20:52 Svara med citat
kanskeköperengolf skrev:
Hej,

Har sedan jag läst lite tester om "mellanklass" segmentet blivit grymt sugen på att köpa mig en Golf. Har idag en Volvo V70 från 2011. Kör mest korta sträckor (kanske 10 km om dagen) Jag vill ha en bil med mycket körglädje men som ändå går att köra ordentligt billigt (förbrukning, skatt etc)

1. Vilket utrustningspaket bör man satsa på? Vad innehåller de olika? masters, plus, drag, GT etc.
2. Vilka motorer är utrustade med 4wd?
3. Jag har två barn, ingen barnvagn längre. Räcker bilen till?
4. Någon årsmodell eller grej man absolut bör se upp för?
5. Blir jag nöjd när jag kört Volvo sedan tidigare?

Mvh
Kanskeköperengolf.

1. Högst induviellt men eftersom jag själv köpte GT paketet rekommenderar jag det, lite mer lull plus att visa tillbehör blir billigare som tillval.
2. Vet ej
3. Inga problem att åka 4 i bilen
4. Vet ej
5. Det tror jag säkert, men bilen kommer kännas stummare än din Volvo samt att stolarna är tajtare speciellt om du väljer sportstolar vilket jag förövrigt kan rekommendera då särskillt ergostolarna.

Men åk och provkör, jag har själv 1,4 liters bensinmotorn, den är en pärla!
Johan B
Golf 7 SC TSI150 GT DSG Ort: Göteborg
Mån 15 jun 2015 22:54 Svara med citat
1. GT ger ju mervärde i form av LED-belysning på insian, tonade bakrutor, större fälgar etc. , plus trevligare motorer. Är ekonomin allt så duger Masters mer än väl men plocka inte på för mycket utrustning vid nybilsköp på en Masters för då krymper skillnaden snabbt och skillnaden att uppgradera till GT blir väldigt liten. I min värld är allt annat än Dragpaket (dragkrok är väl självklart?), Pluspaket (för xenonljusens skull, parkeringssensorer som bonus) och Climatronic (2-zons klimatanläggning) otänkbart att vara utan men det är ju olika hur man prioriterar.
2. GT TDI150 och Masters TDI110 går att få med fyrkrafs, dock endast manuell. Finns även Alltrack TSI180 eller TDI184, bägge har DSG-låda som stnadard. Och så R förstås. Med dina korta körsträckor blir det inte ekonomi i dieslarna...
3. Större volym i bagaget än V70, dock smalare mellan hjulhusen. Baksätet skulle jag säga är likvärdigt när det kommer till utrymmen, V70n är trängre i baksätet än konkurrenterna.
4. Inga barnsjukdomar eller typfel utifrån vad jag läst mig till i begagnattester. Ju nyare är förstås som alltid desto bättre.
5. Tror jag inte skall vara några problem. Kvalitetskänslan är inte långt efter Volvo i Golfen och det är en i mitt tycke roligare bil att köra. V70n är ju förvisso pampigare att köra så uppskattar man den känslan är det förstås till Golfens nackdel, det är ju trots allt en bilstorlek nedåt det är tal om.

Är inte 4wd avgörande rekommenderar jag dig att prova en GT med 150-hästarsbensinaren. Den går billigt, är billig i skatt och räcker gott till i Golf. För pengarna du sparar in på 4wd unnar du dig istället DSG-låda Wink
Burp
Golf 7 1.4 GT TSI Kombi Ort: Örebro
Tis 16 jun 2015 17:17 Svara med citat
Jag har kört Golf GT Sportcombi nu i två månader och kan bara säga att jag är mycket nöjd.
Pigg bil med drag i när det behövs, inga problem vid omkörningar Very Happy

Vi har två barn, den ena sitter i bilbarnstol, och man sitter inte trångt i framsätet heller med stolen monterad,
(en Britax Hiway 2)

Skulle starkt rekomendera Ergostolarna, mycket bekvämare än original sportstolarna.

Climatronic är bra att välja till så ställer man bara in temperaturen man vill ha så sköter den sig själv.

Lyssnar du mycket på musik? välj till dynaudio, Riktigt fint och klart ljud, verkligen värt pengarna tycker jag personligen.

Om jag skulle fått ändra någon i efterhand så kanske jag skulle valt DSG låda istället om man vill hara bekväm och slippa växla. i kombination med den adaptiva farthållaren så kör bilen nästan helt själv, du behöver bara styra Very Happy
kanskeköperengolf
Ingen VW Ort: Arvidsjaur
Tis 16 jun 2015 19:35 Svara med citat
Ska bege mig iväg till min lokala vag-handlare och provköra en GT m 150 hkr motorn och känna efter. Min tanke var faktiskt att fimpa helt kombi och köra på en "Golf" trots att jag har två barn. I min nuvarande bil jag ändå inte lasta skidorna invändigt och bagaget är ju i största laget. Är ute efter god ekonomi i mitt bilägande. Ska bli spännande att se.
LaszloG
Golf 7 1,6 TDi BMT Masters Ort: Kristianstad
Ons 17 jun 2015 8:58 Svara med citat
Hej! Grattis till dina funderingar!
Skulle tipsa dig om dieslar. Förvisso kör jag ca 10 mil om dagen till och från jobbet plus lite till och mestadels 80-90 vägar.
Min förbrukning av diesel är jag minst sagt nöjd med. Kör en vanlig handjagad 77kW 1,6 TDI Masters från 2013 med 3300 mil i mätaren, som drar i genomsnitt mellan 0,33 och 0,36 l/mil. Skall jag köra om, så växlar jag ner och skjuter bilen iväg. Sen på med den adaptiva (med radar) farthållaren igen. Fö är bagagerumsgolvet höj och sänkbar med ca 10cm och har genomlastningslucka i mitten. Det enda jag saknar egentligen är Climatronic och drag. Glöm inte att skydda dina trösklar och bakluckans övre stötfångarkant med en skyddsfolie. Finns som enkel kromlist eller svart med krominlägg som täcker hela "trappan". Finns i tillbehörskatalogen och skyddar lacken vid insteg/lastning. Mörka rutor är inte helt fel, men som original är de dyra. Jag köpte modellanpassade mörka iläggsrutor från solarplexius. 1250 Kr och en monteringstid på ca 25 min för alla 5 rutor.
En sak till som du kommer att uppskatta efter en stund, den automatiska handbromsen utan spak. Iofs utan möjlighet för att styla med handbromssvängar vintertid, men ack så bekvämt.
Lycka till och välkommen till "klubben"!
Mvh Laszlo
VWuser
Golf 7 1,4 TSI 122 -15 Ort: Danmark
Tor 18 jun 2015 9:06 Svara med citat
Har själv gått från en V70 D5 Aut från -06 privat, och en V70 D2 DSG från -12 på jobbet, till en Golf Sportscombi 1,4 som jag nu har haft i 8 mån och är generellt nöjd med bytet. Var nämligen också tvungen att tänka ekonomi vid bilbytet.

Jag har själv 3 barn som nu är i tonåren, så alla åker för det mesta inte samtidigt, men vill man så går det.
Golfen är en mindre bil - hur mycket man än blir imponerad av siffror i biltetster och kataloger så märks det i det "vanliga" livet.
Nu har jag valt kombi, då jag var rädd för att steget från V70 till "vanlig" Golf blev för stort - och det valet är jag glad för i dag. "Hålet" därbak är mindre än i V70 trots imponerande litersiffror Benutrymmet bak är som V70 -06 men den är marginellt smalare, men då du har 2 barn spelar bredden säkert mindre roll.

Dörrarna öppnar brett, men igen "hålet" är ganska litet så jag slår ofta ofrivilligt fötterna i både dörrsidor och insteg när jag skall in och ut ur bilen. Och det kan tydligt ses att Golfen är ett steg neråt i förhållandet till Volvo, för redan nu har plasten på dörrsidor och insteg repats lite trots att jag är försiktig... Är 175cm med 41 i skor, så det är inte för att det är min storlek som ger problem - det är bara hur bilen är konstruerad, samt att jag säkert fortfarande är van vid en lite större bil.
Höger ben skaver också mot mittkonsollen vid längre resor då plasten är rätt "hård" där.

Annars en bil som är helt okej att köra, mina 122hk är för det mesta tillräckligt till dagligt användande, men lastar man den blir den lite trött. Går snålt men är inte överimponerad (0,53 - 0,63) och har valt manuell då man inte kan få "rigtig" automat, och DSG lådorna är jag (än så länge) personligen inte så glad för då jag har varit van vid en "rigtig" automatlåda i många år.
Mina erfarenheter är att en DSG är rätt "långsam" när man t.ex kör lite fram och tillbaka - exempelvis vid en trång parkeringsplats jämfört med en momentomvandlar automat. Detta har jag upplevt på flera olika DSG lådor, bl.a Volvon och på den VW Touran med DSG som vi också har på jobbet.

Detta är som sagt helt och hållet min personliga hålling/erfarenheter som jag beskriver - och kan skilja sig avsevärt från hur du själv kommer att uppleva bilen, men du frågade efter erfarenheter/synspunkter Wink
tur-ture
Golf 7 CHPA/DQ200 Ort: Mölndal
Mån 22 jun 2015 11:23 Svara med citat
@kanskeköperengolf
Med dina korta körsträckor så är en diesel med partikelfilter olämpligt. Fyra personers packning för en skidsemester får knappt plats i en vanlig Golf - satsa på en kombi om semesterpackning är viktigt.

· · · – – – · · ·