GolfarN^
Golf 6 1.4TSI -09 Ort: Sala |
| Sön 31 maj 2015 20:21 |
|
| Hallå hallå. Under en tid har min bil låtit lite avvikande vid start, oftast kallstart men inte alltid. Det är som ett skramlande ljud. När man sitter som förare låter det som om det kommer från motorn, nästan lite åt vänster sida. Det skramlar ett par sekunder sen upphör det och låter inte konstigt alls under färd. Känner någon igen detta?
|
|
fastson
Donator 100
Golf 6 1.6 TDI BMT -13 Ort: Kalmar |
| Sön 31 maj 2015 20:44 |
|
Hur låter det mer specifikt? Du kan inte be någon annan starta motorn och själv lyssna i motorrummet nästa gång?
Kan vara kedjan som låter innan kedjesträckaren spänt upp kedjan. Den låter värre om kedjan blivit sliten, apropå de problem VW haft med kedjan. En arbetskollega som fick den bytt sa att det skramlade i motorn när motorn var kall. Efter bytet blev den tyst.
Håll koll på motorlampan.
http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=46926
|
|
GolfarN^
| Sön 31 maj 2015 21:10 |
|
Jag bytte kedja för ca 2 år sedan, vid 12 000 mil, ca 4 000 mil sedan så hoppas inte det är den.
Svårt att beskriva hur det låter. Men lite som om några kuggar skrapar emot någonting kanske. Ska be någon starta och försöka spela in vid tillfälle 😊
|
|
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona |
| Mån 01 jun 2015 16:49 |
|
Lyssna noga även när pannrumsluckan är uppe och från vilken del av motorn det kommer, kan även vara soppapumpen
vad för viskositet på motoroljan används ? En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
| Mån 01 jun 2015 18:07 |
|
| GolfarN^ skrev: | | Hallå hallå. Under en tid har min bil låtit lite avvikande vid start, oftast kallstart men inte alltid. Det är som ett skramlande ljud. När man sitter som förare låter det som om det kommer från motorn, nästan lite åt vänster sida. Det skramlar ett par sekunder sen upphör det och låter inte konstigt alls under färd. Känner någon igen detta? |
Har du rätt mängd olja i motorn, annars fyll på upp till maxstrecket.
|
|
GolfarN^
| Mån 01 jun 2015 23:50 |
|
| candyweiss skrev: | | Har du rätt mängd olja i motorn, annars fyll på upp till maxstrecket. |
Får ta en titt på detta imorgon, men bör inte lampan lysa om det skulle vara pga. dåligt oljetryck?
|
|
GolfarN^
| Mån 01 jun 2015 23:50 |
|
| a128 skrev: | Lyssna noga även när pannrumsluckan är uppe och från vilken del av motorn det kommer, kan även vara soppapumpen
vad för viskositet på motoroljan används ? |
Ska ta en titt på detta efter jobbet imorgon, servade på verkstad senast och har ingen aning om vad det är för olja. Men bör ju stå i protokollet
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
| Tis 02 jun 2015 0:16 |
|
| GolfarN^ skrev: | Ska ta en titt på detta efter jobbet imorgon, servade på verkstad senast och har ingen aning om vad det är för olja. Men bör ju stå i protokollet  |
Oljenivån är nere på minstrecket eller tom under innan lampan tänds,
motorn blir skramlig ju mindre olja man har i.
|
|
GolfarN^
| Tis 02 jun 2015 22:57 |
|
| candyweiss skrev: | Oljenivån är nere på minstrecket eller tom under innan lampan tänds,
motorn blir skramlig ju mindre olja man har i. |
Kollat oljan idag och den såg bra ut, ca 3/4 var täckt på stickan.
Med vänliga hälsningar,
|
|
GolfarN^
| Sön 07 jun 2015 18:24 |
|
| lyckats spela in nu om någon vågar sig på en gissning 😊
|
|
a128
| Sön 07 jun 2015 19:26 |
|
Jag har i bland ett liknande ljud trots kärnfrisk kamkedja, låter som det skulle kunna vara soppapumpen som låter
(den sitter längs med VW märket) lyssna nogrannnare vid nästa kallstart En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
GolfarN^
| Sön 07 jun 2015 20:18 |
|
| a128 skrev: | Jag har i bland ett liknande ljud trots kärnfrisk kamkedja, låter som det skulle kunna vara soppapumpen som låter
(den sitter längs med VW märket) lyssna nogrannnare vid nästa kallstart |
Okej, det känns ju bättre än kedjan igen iaf. Är det dyrt/svårt att byta?
Med vänliga hälsningar,
|
|
a128
| Sön 07 jun 2015 20:54 |
|
Soppapumpen är lättåtkomlig och lätt att byta
har den körs längre än >15.000km mellan oljebyterna En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
GolfarN^
| Sön 07 jun 2015 21:53 |
|
Tillägg: vet inte om det bara är slumpen men vad jag kan minnas så har varje gång varit när jag stått parkerad i uppförsbacke (inte jättebrandt men ändå uppför), fronten uppåt alltså.
Med vänliga hälsningar
|
|
a128
| Mån 08 jun 2015 14:51 |
|
Kan vara luft som kommer in i pumpen när bränslet rinner tillbaka i tanken dår både den tankmonterade och högtryckpumpens backventil inte håller helt tätt, symptomen kan vara att det tar någon extra sekund innan motorn startar En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
GolfarN^
| Mån 08 jun 2015 15:07 |
|
| a128 skrev: | | Kan vara luft som kommer in i pumpen när bränslet rinner tillbaka i tanken dår både den tankmonterade och högtryckpumpens backventil inte håller helt tätt, symptomen kan vara att det tar någon extra sekund innan motorn startar |
Är det någonting man bör åtgärda eller bara låtsas som det regnar?
Med vänliga hälsningar,
|
|
a128
| Mån 08 jun 2015 15:17 |
|
Drag en lott och låtsas som om det regnar
skämt åsido
låt någon verkstad får lyssna och ge ett omdöme En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
bildock
Golf 5 04 fsi+Golf5 1,6 08 Ort: Norrköping |
| Mån 08 jun 2015 17:48 |
|
Bra inspelning du gjort! det där ljudet är väl det klassiska som vi har på VW:s moderna motorer, jag tror inte du har något problem.
Jag har samma slammer i min FSI när den startas i synnerhet vid varm motor och oljan är tunn. Har frågat och svaret är att innan lyftarna får fullt oljetryck så kan det låta så här.
Jag har börjat med att låta motorn gå på tomgång ett ögonblick innan den stoppas och jag tycker mig märka en förbättring samt att jag nu kör på 5-40.
Den här frågeställningen har diskuterats i flera gånger i olika spalter och samma slutsats varje gång men visst kan du ha ett fel men det kan också vara en orsak som jag beskrivit.
|
|
GolfarN^
| Ons 24 jun 2015 16:38 |
|
| Gjorde ett byte av olja och filter då det var dags. Första (kanske 10) starterna så lät det nästan varje gång. Sedan upphörde det helt och har inte låtit på säkert 40-50 starter 😊
|
|