Pure White
Golf 7 SC 2.0 TDI 4M -14 Ort: Utomlands |
|
Nyqvist
Golf 7 GT TSI 140 DSG -14 Ort: Karlstad |
| Tor 25 sep 2014 10:33 |
|
Ser grymt fin ut, funderar skarpt på att leasa en bil till Golf 7 GT DSG7 TSI 140 -14
Golf 5 1,4 TSI -07
|
|
Lovvan
Golf 7 Alltrack 180 tsi Ort: Botkyrka |
| Fre 10 jul 2015 15:58 |
|
Hej
Har varit skoda trogen i många år och kört Octavia rs och Fabia rs och varit nöjd, men nu så har jag blivit lite äldre och bekvämare
så jag åkte in till vw vid Smista och provade en Golf alltrack och fan det blev kärlek vid första provtur. En vecka senare så är jag inte längre Skoda
trogen längre då jag beställde en ny Golf alltrack den hade det jag behövde Comfort och bra tryck i motorn då jag inte gillar diesel så blev det en tsi på 180 hk.
Lovvan
|
|
orjanc
Golf 7 Alltrack 1.8 TSI Ort: Uppsala |
| Fre 10 jul 2015 17:12 |
|
| Lovvan skrev: | Hej
Har varit skoda trogen i många år och kört Octavia rs och Fabia rs och varit nöjd, men nu så har jag blivit lite äldre och bekvämare
så jag åkte in till vw vid Smista och provade en Golf alltrack och fan det blev kärlek vid första provtur. En vecka senare så är jag inte längre Skoda
trogen längre då jag beställde en ny Golf alltrack den hade det jag behövde Comfort och bra tryck i motorn då jag inte gillar diesel så blev det en tsi på 180 hk.
Lovvan |
Jag får min Alltrack 1.8 TSI levererad nästa fredag - har inte provkört denna motor men hoppas att den är trevlig. Första bruksbilen med bensinmotor på många år nu
|
|
Lovvan
|
orjanc
|
Lovvan
|
orjanc
|
Örjan-Visby
Golf 7 1,4 Tsi 140 GT Ort: Gotland |
| Fre 10 jul 2015 22:20 |
|
| orjanc skrev: | Suntec är en stenskottsfolie där repor och annat "självläker" när den står i solen eller när man tömmer varmt vatten på den. Populär i UK/USA men har ännu inte hittat någon firma som monterar den i Sverige, så jag importerar & monterar själv på hobbybasis. Det här blir 4'e bilen nu  |
Är Sunlek folien specialskrev till Golf 7 eller ark som man själv får klippa och skära. Har du något pris på folien? Golf 1,4 Tsi GT 2015
Porsche Boxster S 2013
|
|
orjanc
| Fre 10 jul 2015 22:30 |
|
| Örjan-Visby skrev: | | Är Sunlek folien specialskrev till Golf 7 eller ark som man själv får klippa och skära. Har du något pris på folien? |
Jag klipper till den under monteringen - en Fiskars sax funkar utmärkt Men billig är den inte - ca 1000 kr/lpm i 152 cm bredd....
|
|
orjanc
| Lör 18 jul 2015 7:49 |
|
Packad och klar för första resan med nybilen. Monterade folie på huv, framskärmar, front, taket fram till glastaket & lasttröskel till bagaget igår och det gick åt mindre än 3 m folie till allt samt att jag har tillräckligt över för att även göra handtag, dörrkanter & insteg runt om
Endast 4 mils resa hem från handlaren igår och första intrycken var att bilen går ungefär lika tyst som gamla Passat Alltracken, att det är smidigt med CarPlay, att Dynaudion var värd sina pengar, att jag satt bättre i Passatens komfortstolar än i Ergo stolen & att färddatorn noterade 7.0 l/100 km vid lugn 50/70/80 körning i Eco profilen. Kommande veckan blir det upp till bevis!
|
|
Mr Hult
Golf 7 Ort: Halmstad |
| Lör 18 jul 2015 14:18 |
|
| orjanc skrev: | Packad och klar för första resan med nybilen. Monterade folie på huv, framskärmar, front, taket fram till glastaket & lasttröskel till bagaget igår och det gick åt mindre än 3 m folie till allt samt att jag har tillräckligt över för att även göra handtag, dörrkanter & insteg runt om
Endast 4 mils resa hem från handlaren igår och första intrycken var att bilen går ungefär lika tyst som gamla Passat Alltracken, att det är smidigt med CarPlay, att Dynaudion var värd sina pengar, att jag satt bättre i Passatens komfortstolar än i Ergo stolen & att färddatorn noterade 7.0 l/100 km vid lugn 50/70/80 körning i Eco profilen. Kommande veckan blir det upp till bevis! |
Grattis till bilen! 🚘
Nu två frågor till dig.
Hur fungerar CarPlayen. Talar den svenska?
Hur kan en comfortstol vara bättre än en en Ergostol. Var det inte massagefunktion i Ergostolen?
|
|
Håkke
Golf 7 Alltrack17 Ort: Timrå |
| Lör 18 jul 2015 16:01 |
|
| Jag har ergostolen, den är överlägsen passats sportstolar (har en passat också), körde en dagsetapp från kalmar och hem till Sundsvall och var oförskämt fräch i ryggen vid hemkomst.
|
|
Lovvan
| Lör 18 jul 2015 16:18 |
|
Kul att det första intrycket var bra väntar med spänning på hur semester trippen blev, som sagt väntar med spänning på hur motorn går hur bilen beter sig på vägen och lite allmänt , då min Alltrack inte börjar att byggas för än vecka 33 snyft
Som sagt grattis till nya bilen och njut av semestern.
Lovvan
|
|
orjanc
| Mån 20 jul 2015 11:19 |
|
| Mr Hult skrev: | Grattis till bilen! 🚘
Nu två frågor till dig.
Hur fungerar CarPlayen. Talar den svenska?
Hur kan en comfortstol vara bättre än en en Ergostol. Var det inte massagefunktion i Ergostolen? |
CarPlay talar svenska (har Siri inställd så).
Hade den helelektriska komfortstolen på min Passat Alltrack och den hade mer inställningsmöjligheter än Ergostolen har. Den var bredare, längre & min bak uppfattade det som om stoppningen var tjockare. Jag är 190 och då blir alla Golfens stolar (inkl Ergon) litet för korta vilket gör att jag får sittsmak i baken efter ett tag - på den stol jag hade i Passaten kunde jag fördela trycket jämnare över lår & bak, vilket jag inte lyckats med i Golfen ännu. Massagen är för svanken och det hjälper inte för sittsmaken tyvärr.
|
|
orjanc
| Mån 20 jul 2015 11:22 |
|
| Håkke skrev: | | Jag har ergostolen, den är överlägsen passats sportstolar (har en passat också), körde en dagsetapp från kalmar och hem till Sundsvall och var oförskämt fräch i ryggen vid hemkomst. |
Har inte ägt en Passat med sportstolar, men efter att ha provat noggrant valde jag de helelektriska komfortstolarna till min eftersom jag tyckte de var mkt bekvämare. Men allt beror förstås på den egna kroppsformen och vilken sittställning man önskar Jag skulle önska att Ergostolen var litet längre i sittdynan, att det gick att sänka ned baken litet djupare & höja där fram litet mer.
|
|
orjanc
|
Lovvan
| Fre 21 aug 2015 16:42 |
|
Hej
Hoppas semestern har varit bra eller du kanske har det fort farande, ville bara höra hur det gick med bilen??
min blev klar förra veckan så nu är det bara att vänta igen .
Lovvan
|
|
orjanc
| Fre 21 aug 2015 18:13 |
|
| Lovvan skrev: | Hej
Hoppas semestern har varit bra eller du kanske har det fort farande, ville bara höra hur det gick med bilen??
min blev klar förra veckan så nu är det bara att vänta igen .
Lovvan |
Det blev en tripp till, så jag kan nu bjuda på mina intryck efter de första 400 milen istället
- Bilen går riktigt tyst och stabilt på landsväg. Gillar avstämningen på fjädrar/dämpare betydligt bättre än på den gamla Passat Alltracken. Känns rapp utan att vara obekväm. för det!
- Ergostolarna, som jag först inte kom riktigt överens med, har visat sig vara bättre än jag först trodde. Har fått ändra min körställning något för att få bra stöd under hela låren, men när jag väl hittade rätt var det inga problem att köra riktigt långa pass utan att få träsmak. Behöver dock ta av skorna för att få till en skön sittställning då jag har stora fötter, men det jag trivs bra med det. Annars känns det som om det är sämre utrymme för fötter & knän än i Passaten. Men någonstans skall väl storleken göra skillnad.
- Dynaudio-ljudet är riktigt bra - tycker det är ett lyft jämfört med systemet i Passaten. Öppet och klart ljud, men det går ändå att få helt ok tryck i musiken om man vill det. När man lyssnar på ljudböcker/talprogram märks det att ljudnivån är något högre än i Passat med akustikrutor, men på det stora hela helt klart värt sina pengar. från mig.
- Körprofilväljaren använder jag mer än jag trodde eftersom bilen verkligen ändrar beteende när man byter läge. I ekonomi är den rätt så seg och så här långt verkar sänkningen i förbrukning marginell. Använder det ändå ibland då jag gillar frihjulsfunktionen när jag är ute och glider. Normalläget är väldigt -- hmmm --- lagom och det jag alltid använder när det är trafik runt om. Eko känns alldeles för segt då. Men i normal är bilen pigg och i sport trycker den på riktigt bra och blir allmänt ettrigare i beteendet. Ett tillval jag helt klart skulle överväga om det inte var standard.
- Motorn gillar jag och jag är glad att det inte blev en diesel igen. Går mjukt och tyst när man kör försiktigt - nya dieslarna går också fint, men det går inte att smyga runt på samma sätt. Gillar också att det känns som det är bättre bett när man gasar på och att motorn inte planar ut på samma sätt som dieslarna gjorde. Fungerar ypperligt ihop med DSG'n. Tror inte du kommer att ångra ditt val när du är ute och kör
- Bränsleförbrukningen är, som jag trott, betydligt mer varierande än för dieslarna jag haft. Kortkörningar leder lätt till förbrukningar över litern. Jobbpendlingen (ca 4 mil på 50-70-80 väg) har jag som lägst fått ned till 0.65 men oftast ligger den på 0.68-0.70 beroende på hur många rödljusstopp det blir på slutet. Långfärd utan cyklar i 65 mil landade på 0.70 ena vägen och 0.73 andra (mer 120 väg) ungefär. Förbrukningen sjunker dock fortfarande, så vi får se vart den landar i slutändan. Vet inte hur mkt mina extraljus gör för förbrukningen, men sätter du inte på sådana kan du kanske få ned den litet till. Färddatorn visar dock helt rätt vilket är ett stort + jämfört med Passaten.
Det var väl en första sammanställning över bilen som jag är helt nöjd med så här långt. Är det ngt mer specifikt du vill veta är det bara att fråga.
|
|
Chenti
Golf 7 Alltrack 2,0 tdi Ort: Hallstahammar |
| Tis 25 aug 2015 12:37 |
|
Kul läsa att du är nöjd med bilen orjanc
Hämta min i början av Augusti efter över 5 månaders väntan från beställning, inte var dag man beställer bil osedd å inte provad men efter nu 200mil så är jag glad jag gick på känslan.
Nu har jag en diesel förvisso för att kunna dra husvagn på 1900kg men ja tycker motorn går fint å ljudmässigt så är det inget som stör utan det är mer ljud från hjul/väg som går in men det får man leva med.
Lite skillnad på denna mot Golfen ja hade på 80-talet men lite samma känsla får man, bilen är pigg, rapp å relativt direktstyrd mot många bilar det har varit emellan mina Golfar.
Skall bli roligt å prova hänga på husvagnen å se om Golfen är lika bra dragbil som Passat Alltracken är enligt många.
// TC
|
|
2stroke
Golf 7 ALLTRACK 1.8 TSI Ort: Kiruna |
| Tor 27 aug 2015 11:28 |
|
Har också en Golf ALLTRACK ( 2016 ) med 1.8 TSI motor.
fick bilen levererad V.28
Mycket är jätte bra med bilen men jag vill lista några stora minus med bilen....
* Den idiotiska EL-handbromsen.
* Totalt uruselt och värdelöst helljus ( Bi-Xenon på min bil ) , beror nog på att det saknas en separat helljusinsats.
* Dålig/pixlig upplösning på Infotainment systemet ( 8" skärm på min bil ).
|
|
Chenti
Golf 7 Alltrack 2,0 tdi Ort: Hallstahammar |
| Tor 27 aug 2015 16:54 |
|
Jag har inte gillat elhanbromsen tidigare men under semester med sambons A7 och handbromsen i läge att den går till automatiskt när man bromsat bilen till 0 insåg jag den var guld speciellt i köer, bilen stod stilla oavsett lutning och att drivningen blir bortkopplad så nja, ja gillar den...
|
|
wide
Golf 8 Ort: Uppsala |
| Fre 28 aug 2015 8:35 |
|
Håller med om handbromsen, min 7åriga dotter tycker inte heller om den.
-Gör en handbromssladd pappa!
Fan det går ju inte ...hahah
Tidigare bil hade vanlig handbroms, då var det det alltid en sväng med den när man skulle parkera snyggt hemma vid snö...
|
|
Kjell.Ason
Tiguan GT Ort: Falköping |
| Lör 29 aug 2015 20:59 |
|
Auto Hold som håller kvar bilen när man bromsat till 0 verkar väl på färdbromsen, inte inte den elstyrda p-bromsen. MB -> Golf VII SV 16 -> TIGUAN II 18
|
|