candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
| Sön 31 jan 2016 23:10 |
|
| Jag tänkte byta upp mig till en 7:a. Den ska enbart fungera transport mellan A och B, några råd?
|
|
Johan B
Golf 7 SC TSI150 GT DSG Ort: Göteborg |
| Sön 31 jan 2016 23:27 |
|
| candyweiss skrev: | | Jag tänkte byta upp mig till en 7:a. Den ska enbart fungera transport mellan A och B, några råd? |
Nytt eller beg?
|
|
candyweiss
Donator 100
| Ons 03 feb 2016 3:02 |
|
| Johan B skrev: | | Nytt eller beg? |
Ny.
|
|
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona |
| Ons 03 feb 2016 12:57 |
|
Är det inte bättre att köra slut på er nuvarnade kärra ?
En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
Johan B
| Tor 04 feb 2016 19:09 |
|
Tycker kampanjen på 1.2 TSI ger mycket bil för pengarna. Ska det vara plain and simple skulle jag bara lagt till Climatronic, Dragpaket (om behov finnes), Lastnät (kombi). Eftersom jag vet hur mycket snyggare Färddator premium är hade jag nog tagit det med....
|
|
Peter_senior
Golf 7 Alltrack -18 Ort: Halmstad |
| Tor 04 feb 2016 20:59 |
|
Jag hade en Golf 2015 1.2 TSI 105 hk (numera 110 hk) hatchback som hyrbil hela förra veckan. Golf 7 har jag kört mycket så bilen i sig var ju bekant och som vi alla vet mycket trevlig. Men....
Tyvärr är 1.2 TSI alldeles för slö. Det var i stort sett inte möjligt att göra en säker omkörning i högre fart trots att jag åkte själv i bilen hela tiden. Det var skönt att lämna tillbaka den till hyrbilsföretaget.
Man kan inte förvänta sig annat av en sådan liten motor så se det inte som kritik av bilen i sig. Det är ju frivilligt att välja 1.2 TSI.
Vår 1.4 TSI 122 hk är MYCKET piggare så det skiljer definitivt mer an 18 hk mellan dessa bilar. Undre gränsen för mig är 1.4 TSI som numera har 125 hk (troligen mer) i minsta versionen. Det är säkert väl värt att betala ett högre pris och kunna ha en bättre känsla i bilen. Sportfjädring höjer upplevelsen väsentligt med (det hade inte hyrbilen). Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
|
|
Pensionären
Golf 7 GT 140 R-line -15 Ort: Västerås |
| Tor 04 feb 2016 21:42 |
|
| Peter_senior skrev: | Jag hade en Golf 2015 1.2 TSI 105 hk (numera 110 hk) hatchback som hyrbil hela förra veckan. Golf 7 har jag kört mycket så bilen i sig var ju bekant och som vi alla vet mycket trevlig. Men....
Tyvärr är 1.2 TSI alldeles för slö. Det var i stort sett inte möjligt att göra en säker omkörning i högre fart trots att jag åkte själv i bilen hela tiden. Det var skönt att lämna tillbaka den till hyrbilsföretaget.
Man kan inte förvänta sig annat av en sådan liten motor så se det inte som kritik av bilen i sig. Det är ju frivilligt att välja 1.2 TSI.
Vår 1.4 TSI 122 hk är MYCKET piggare så det skiljer definitivt mer an 18 hk mellan dessa bilar. Undre gränsen för mig är 1.4 TSI som numera har 125 hk (troligen mer) i minsta versionen. Det är säkert väl värt att betala ett högre pris och kunna ha en bättre känsla i bilen. Sportfjädring höjer upplevelsen väsentligt med (det hade inte hyrbilen). | jag håller helt med föregående talare, jag provkörde 1,2 och den var inte rolig att köra. Jag köpte en 1,4 TSI som har 140 hk vilket man behöver för bla. säkra omkörningar. Mitt råd: köp den med större motor.
|
|
Unique87
Golf 7 1,2 TSI DSG7 -16 Ort: Halmstad |
| Tor 04 feb 2016 21:54 |
|
| De 110hk 1,2 TSI är det med manuell eller DSG som ni upplever slöa?
|
|
Pops
Ingen VW Ort: Malmö |
| Tor 04 feb 2016 22:04 |
|
Dessutom kampanj på R-line just nu. Rekommenderas varmt både interiört och exteriört!
Gäller både hatchback och sportscombi.
|
|
Peter_senior
| Tor 04 feb 2016 22:28 |
|
| Unique87 skrev: | | De 110hk 1,2 TSI är det med manuell eller DSG som ni upplever slöa? |
Den 1.2 TSI jag körde var manuell. Manuell är inte slöare än en DSG. DSG bilen är något tyngre vilket gör den slöare men DSG:n växlar snabbare. I 1.2 divisionen har det knappas någon betydelse.... Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
|
|
Pensionären
Golf 7 GT 140 R-line -15 Ort: Västerås |
| Fre 05 feb 2016 8:42 |
|
| Unique87 skrev: | | De 110hk 1,2 TSI är det med manuell eller DSG som ni upplever slöa? | Manuell provkörde jag och har även manuell på min nuvarande.
|
|
ludde28
Golf 7 1,4 TSI GT 140 -14 Ort: Stockholm |
| Fre 05 feb 2016 10:26 |
|
Jag tror att för en del handlar det om pengar, inget annat.
Förutom att den är billigare i inköp (1,2 bensinare) så är den billigare i drift, säg ca 2-3000/år vid normal körsträcka på 1500mil/år. (jmf med 1,4 bensinare)
Personligen föredrar jag lite "roligare" bil och drar in de "slösade" pengarna på något annat.
|
|
twarkie
Golf 7 1.2 TSI -16 Ort: Stockholm |
| Fre 05 feb 2016 12:57 |
|
| Har själv en 1.2 TSI med DSG-låda. Klart det ibland skulle vara roligt att ha en starkare motor, men som vardagsbil är det inga som helst problem. Omkörningar med DSG har jag aldrig haft problem med eftersom den växlar ner väldigt snabbt om man trycker ner pedalen i botten. Enda gången jag på egentligen saknar en starkare motor på riktigt är när jag har fyra vuxna i bilen och ska ut på en motorvägspåfart i uppförsbacke. Då tar det tid att komma upp i fart.
|
|
candyweiss
Donator 100
| Fre 05 feb 2016 18:51 |
|
| ludde28 skrev: | Jag tror att för en del handlar det om pengar, inget annat.
Förutom att den är billigare i inköp (1,2 bensinare) så är den billigare i drift, säg ca 2-3000/år vid normal körsträcka på 1500mil/år. (jmf med 1,4 bensinare)
Personligen föredrar jag lite "roligare" bil och drar in de "slösade" pengarna på något annat. |
Fast att jag har ekonomi till en "dyr" bil så är jag lite velig, antingen vill jag ha den mest ekonomiska modellen eller "värsting" modellen.
Har grymt svårt att bestämma mig, därav min fråga om mest prisvärda Golfen. Väljer jag en Golf med DSG och lite utrustning är jag uppe i ca 280 000:- och då anser jag att jag kan lika bra köpa den nya 2017 årsmodell av Tiguan för runt 320 000:-, för egentligen vill jag nog ha en bil med högre markfrigång som är mer instegsvänlig.
100%-iga krav som jag har är DSG och bensinare . Egentligen vill jag inte har 4MOTION som Tiguanen har, men eventuellt kommer den kanske med enbart framhjulsdrift också.
|
|
candyweiss
Donator 100
| Fre 05 feb 2016 18:59 |
|
| Peter_senior skrev: | Jag hade en Golf 2015 1.2 TSI 105 hk (numera 110 hk) hatchback som hyrbil hela förra veckan. Golf 7 har jag kört mycket så bilen i sig var ju bekant och som vi alla vet mycket trevlig. Men....
Man kan inte förvänta sig annat av en sådan liten motor så se det inte som kritik av bilen i sig. Det är ju frivilligt att välja 1.2 TSI. |
Jag har lagt ner tanken helt på en 1.2tsi nu, kan förstå att den är riktigt slö med lite last och/eller passagerare.
|
|
ludde28
Golf 7 1,4 TSI GT 140 -14 Ort: Stockholm |
| Fre 05 feb 2016 19:09 |
|
| candyweiss skrev: | Fast att jag har ekonomi till en "dyr" bil så är jag lite velig, antingen vill jag ha den mest ekonomiska modellen eller "värsting" modellen.
Har grymt svårt att bestämma mig, därav min fråga om mest prisvärda Golfen. Väljer jag en Golf med DSG och lite utrustning är jag uppe i ca 280 000:- och då anser jag att jag kan lika bra köpa den nya 2017 årsmodell av Tiguan för runt 320 000:-, för egentligen vill jag nog ha en bil med högre markfrigång som är mer instegsvänlig.
100%-iga krav som jag har är DSG och bensinare . Egentligen vill jag inte har 4MOTION som Tiguanen har, men eventuellt kommer den kanske med enbart framhjulsdrift också. |
Om man har tillgång till el i pkt A o gärna även B så skulle jag titta på GTE, trots att den enl. vissa rapporter är oanvändbar vintertid (el-drift, dvs räknar ej med eldriften vintertid)
Annars är en 1,4 GT trevlig bil som räcker i de allra flesta situationer.
Då du redan har en vw så vet du nog själv hur mkt lulllull du vill lägga på.
|
|
candyweiss
Donator 100
| Fre 05 feb 2016 19:33 |
|
| ludde28 skrev: | Om man har tillgång till el i pkt A o gärna även B så skulle jag titta på GTE, trots att den enl. vissa rapporter är oanvändbar vintertid (el-drift, dvs räknar ej med eldriften vintertid)
Annars är en 1,4 GT trevlig bil som räcker i de allra flesta situationer.
Då du redan har en vw så vet du nog själv hur mkt lulllull du vill lägga på. |
Någon Golfhybrid för drygt 400 000:- vill jag inte ha även om jag haft tillgång till el på jobbet och hemma.
Jo 1.4 GT är riktigt intressant, tyvärr närmar den sig en Tiguan 2017 pengamässigt.
|
|
Johan B
| Fre 05 feb 2016 19:47 |
|
De har även en kampanj på R just nu....
|
|
Peter_senior
| Fre 05 feb 2016 20:35 |
|
| Johan B skrev: | De har även en kampanj på R just nu....  |
För den som är öppen för ett väldigt diskret "körverktyg" med bra prestanda - KÖP! Ser inte mycket ut för världen men är en riktigt rolig sportbil.
Körverktyg = Innebär inte focus på ekonomi utan på körglädje. Tror VAG ger typ 45 - 50 tkr i rabatt på dem nu.
Gärna en "hatchback" då den väger mindre jmfr SC samt har ett betydligt luftigare avgassystemen än SC. Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
|
|
LaszloG
Golf 7 1,6 TDi BMT Masters Ort: Kristianstad |
| Lör 06 feb 2016 10:36 |
|
| Ska du köra långt eller mycket per år så överväg även diesel. Riktigt ekonomiskt. Jag klarar mig nu på (skånsk) vintern under 0,4l/mil med vinterdäck. På sommaren kring 0,3 och strax därunder. Diesel alltså. Jag rullar ca 2000 mil/år. Min bil har rullat nästan 5000 mil, knappt 10 månader i min ego. Köpte när mätaren slog över 3tm.
|
|
candyweiss
Donator 100
| Lör 06 feb 2016 11:21 |
|
| LaszloG skrev: | | Ska du köra långt eller mycket per år så överväg även diesel. Riktigt ekonomiskt. Jag klarar mig nu på (skånsk) vintern under 0,4l/mil med vinterdäck. På sommaren kring 0,3 och strax därunder. Diesel alltså. Jag rullar ca 2000 mil/år. Min bil har rullat nästan 5000 mil, knappt 10 månader i min ego. Köpte när mätaren slog över 3tm. |
Tack för dina tanka, men diesel blir det inte för mig. Diesel hör hemma i ett arbetsfordon, traktor, lastbil mm, men absolut inte i en personbil enligt mig.
Jag förstår inte att så många människor går på detta om att diesel är så bra, motorbranschen, biltillverkare och bilförsäljare lurar konsumenterna om att diesel och fyrhjulsdrift är ett måste.
För detta får jag betala mycket onödiga pengar, helt i onödan. Extremt mycket dyrare i inköp, högra skatt pga vikt, dyrare i service, tråkigare gång i motorn mm mm.
Nej, för mig blir det en bensinare och helst utan fyrhjulsdrift om jag får välja.
Men , detta är jag som tycker så.
Tillägg: Jag känner flera personer som köpt nya bilar av varierade märken som har diesel och fyrhjulsdrift, de flesta av dessa personer har blivit lurade av försäljare. Flera kör bara ett fåtal mil om året till dagis, affär jobb mm.
Alla tycker att fyrhjulsdrift är kanonbra fast att jag garanterar att den kommer aldrig någonsin att koppla in.
|
|
LaszloG
Golf 7 1,6 TDi BMT Masters Ort: Kristianstad |
| Lör 06 feb 2016 11:56 |
|
Må vara så som du tänker. Arbetsfordon, ja. Isf taxi också.
Visst, nya dieslar är dyra. Fyrhjusdrift är också dyrt. Men jag har varken eller. Dvs varken ny eller 4x4.
Annars vad gäller erfarenhet så jag kan säga såhär:
Har kört olika sorts fordon i ca 35 år. Alla mina tidigare bilar var bensinare utom den nuvarande tionde. Yrkesmässigt kör jag RME, rena diesel, bensin och gasdrivna fordon.
Det är inte en ren tillfällighet att yrkestrafik inte kör bensindrift. Även om staten skulle tjäna multum på drivmedelsskatten så har dieslar andra fördelar som överväger.
Nöjeskörning och bensin, visst. Nitrometan och ProMod är ännu vassare. Etanolen är i stort sett död.
Tittar man runt så ser man att i stort sett alla tillverkare har dieslar i sitt sortiment.
Vet inte om man kan dra alla över en kam och säga att alla dieselköpare har blivit och är lurade. Alla bilköpare har olika prioriteringar och omständigheter att ta hänsyn till vid köp av ett fordon.
Jag tror att dagens bilköpare är väl så belästa att det kan knappast handla om att lura folk.
Bara för att någon gillar en sorts drivmedel och väljer det, betyder inte per automatik att hen är lurad. Det handlar om överväganden och i slutändan kunskap.
|
|
candyweiss
Donator 100
| Lör 06 feb 2016 12:59 |
|
| LaszloG skrev: | Må vara så som du tänker. Arbetsfordon, ja. Isf taxi också.
Visst, nya dieslar är dyra. Fyrhjusdrift är också dyrt. Men jag har varken eller. Dvs varken ny eller 4x4.
Annars vad gäller erfarenhet så jag kan säga såhär:
Har kört olika sorts fordon i ca 35 år. Alla mina tidigare bilar var bensinare utom den nuvarande tionde. Yrkesmässigt kör jag RME, rena diesel, bensin och gasdrivna fordon.
Det är inte en ren tillfällighet att yrkestrafik inte kör bensindrift. Även om staten skulle tjäna multum på drivmedelsskatten så har dieslar andra fördelar som överväger.
Nöjeskörning och bensin, visst. Nitrometan och ProMod är ännu vassare. Etanolen är i stort sett död.
Tittar man runt så ser man att i stort sett alla tillverkare har dieslar i sitt sortiment.
Vet inte om man kan dra alla över en kam och säga att alla dieselköpare har blivit och är lurade. Alla bilköpare har olika prioriteringar och omständigheter att ta hänsyn till vid köp av ett fordon.
Jag tror att dagens bilköpare är väl så belästa att det kan knappast handla om att lura folk.
Bara för att någon gillar en sorts drivmedel och väljer det, betyder inte per automatik att hen är lurad. Det handlar om överväganden och i slutändan kunskap. |
Mercedes tänker lämna diesel på personbilssidan säger väl en hel del?
|
|
Helmut.K
Ingen VW Ort: Köping |
| Lör 06 feb 2016 15:48 |
|
| candyweiss skrev: | Tack för dina tanka, men diesel blir det inte för mig. Diesel hör hemma i ett arbetsfordon, traktor, lastbil mm, men absolut inte i en personbil enligt mig.
Jag förstår inte att så många människor går på detta om att diesel är så bra, motorbranschen, biltillverkare och bilförsäljare lurar konsumenterna om att diesel och fyrhjulsdrift är ett måste.
För detta får jag betala mycket onödiga pengar, helt i onödan. Extremt mycket dyrare i inköp, högra skatt pga vikt, dyrare i service, tråkigare gång i motorn mm mm.
Nej, för mig blir det en bensinare och helst utan fyrhjulsdrift om jag får välja.
Men , detta är jag som tycker så.
Tillägg: Jag känner flera personer som köpt nya bilar av varierade märken som har diesel och fyrhjulsdrift, de flesta av dessa personer har blivit lurade av försäljare. Flera kör bara ett fåtal mil om året till dagis, affär jobb mm.
Alla tycker att fyrhjulsdrift är kanonbra fast att jag garanterar att den kommer aldrig någonsin att koppla in. |
"Dieselmotorer passar bara i arbetsfordon, fyrhjulsdrift är onödigt och en Golf GT är för dyr..."
Du verkar ju ha din uppfattning klar så varför fråga om råd? Den enda Golf 7:an som återstår för din del är ju 1,2 TSI
|
|
candyweiss
Donator 100
|
wide
Golf 8 Ort: Uppsala |
| Sön 07 feb 2016 9:19 |
|
| candyweiss skrev: | | Mercedes tänker lämna diesel på personbilssidan säger väl en hel del? |
Jag gick över på bensin redan för 3år sedan, dieseln har inte så mkt att göra i en personbil som du säger. Är miljövidriga och dyra att tillverka.
Är så galet imponerade av min 1.4L Bensin. Är fruktansvärt pigg och så mjuk gång. Min drog på senaste tanken 0,75L med 95% aktiv stadskörning.
Så köp en GT med bensinaren och DSG!,
|
|
Reinoj
Golf 7 1.2 TSI -15 Ort: Falkenberg |
|
candyweiss
Donator 100
|
wide
Golf 8 Ort: Uppsala |
| Sön 07 feb 2016 14:08 |
|
| candyweiss skrev: | Det är mycket ovanligt att jag kör min 1.4tsi 122 hk Golf 6 med DSG7 över 0.65 med min sk. blandade körning, så jag lämnar garanterat inte bensinare. Jag gillar gången som jag tycker är perfekt i en personbil.
I stort sett alla jag känner kör diesel i dag, men de vet inte varför, det är säljaren som sagt att det är bättre  |
Ville provköra en 120bensin, men säljaren såg ut som en frågetecken.
-vi har bara sålt 4st bensinare.
Så det fanns inte en ENDA bensinare, att provköra. På ALLA demobilar de hade
|
|
candyweiss
Donator 100
| Ons 17 feb 2016 4:22 |
|
| Nu är det inte långt ifrån en beställning av en Tiguan.
|
|