Forum - Golf 7 (13-19) - Är det OK att lägga DSG i "N" imens man kör?

Gilberto
Golf 7 1.4 TSI HighlineDSG Ort: Danmark
Mån 13 jul 2015 23:59 Svara med citat
Hej,

Bara en liten undring så här i "sommarvärmen"... Jag har en liten nedförsbacke innan jag kommer fram till mitt hus och har alltid med min gamla bil, med vanlig växellåda, kopplat ur och mer eller mindre rullat ända hem i garaget (1,6km.) för att spara bensin.
Den vanan har jag fortsatt med i min nya Golf med DSG7 låda.
Nu har någon sagt till mig att det inte är så bra att skifta till "N" medan bilen rullar. Växellådan skulle tydligen inte må så bra av det...?
Har någon här en aning eller kunskap om detta?
Ska påpeka att jag släpper gasen innan jag lägger den i "N". Bilen stort sett rullar/motorbromsar när jag går i frihjul... Det känns OK; inga konstiga ryck eller ljud så det verkar som om det är OK men jag vill vara säker på det.

MVH,
Gilberto från Köpenhamn
Smurfen
Moderator Donator 50 Ingen VW Ort: Utomlands
Tis 14 jul 2015 0:16 Svara med citat
Du kan väl lägga i frihjul eller vad menyn heter i färddatorn. då gör ju bilen detta själv. motorbromsar ju inte innan man nuddar bromsen en gång då.

Inte aktiv längre.
Gilberto
Tis 14 jul 2015 0:34 Svara med citat
Hej Smurfen,
Tack för svar men jag förstår inte vad du menar. Man kan ju inte lägga växeln i frihjul via färddatorn... ?

“Life is a disease: sexually transmitted, and invariably fatal.”
- Neil Gaiman --
ludde28
Golf 7 1,4 TSI GT 140 -14 Ort: Stockholm
Tis 14 jul 2015 5:17 Svara med citat
Hade för mig att automat, generellt, ska aldrig köras med N i, utan endast i undantagsfall, typ bogsering
kort sträcka och låg fart.
Men jag är inte expert.
S319
Golf 7 1.4 TSI GT DSG Ort: Stockholm
Tis 14 jul 2015 6:34 Svara med citat
Har för mig att du sparar mer bensin om motorn får motorbromsa istället för att gå i neutral, lätt att kolla med hjälp av momentan förbrukningen i färdatorn. Om du har Drive mode select tror jag du kan ställa in en funktion som heter frihjul/segling eller liknande, som stänger ner motorn när du släpper gasen och rullar och startar igen när du nuddar gas eller broms.
Smurfen
Tis 14 jul 2015 8:17 Svara med citat
I menyn där du kan ställa in sommar och vinterdäck och allt sådant fanns det iallafall på våran nyare passat med dsg en meny som hette frihjul.
då lägger den lådan i neutral så fort du släpper gasen och rullar tills man antingen gasar eller bromsar igen.
gasar man fungerar den som vanligt. bromsar man börjar den motorbromsa samtidigt. vill man bara motorbromsa duttar man på bromsen så hoppar växeln i.
borde finnas något på tuben om detta.

Inte aktiv längre.
tur-ture
Golf 7 CHPA/DQ200 Ort: Mölndal
Tis 14 jul 2015 16:28 Svara med citat
Läser man i instruktionsboken (!) så får man uppfattningen att man ska aktivera frirullningen istf att använda N. Glömde kolla vad som skrivs om bogsering.

· · · – – – · · ·
Gilberto
Tis 14 jul 2015 18:03 Svara med citat
Smurfen skrev:
I menyn där du kan ställa in sommar och vinterdäck och allt sådant fanns det iallafall på våran nyare passat med dsg en meny som hette frihjul.
då lägger den lådan i neutral så fort du släpper gasen och rullar tills man antingen gasar eller bromsar igen.
gasar man fungerar den som vanligt. bromsar man börjar den motorbromsa samtidigt. vill man bara motorbromsa duttar man på bromsen så hoppar växeln i.
borde finnas något på tuben om detta.

Hej Smurfen,

Den menyn finns inte i min Golf 7 från 2014. Det måste vara Passat specifikt. Det skulle ha varit perfekt i så fall. Men nu förstår jag vad du menade. Brick wall
Gilberto
Tis 14 jul 2015 18:07 Svara med citat
ludde28 skrev:
Hade för mig att automat, generellt, ska aldrig köras med N i, utan endast i undantagsfall, typ bogsering
kort sträcka och låg fart.
Men jag är inte expert.

Hej Ludde,

Ja, det är precis det jag undrar... för det fungerar utmärkt att på backkrönet lägga den i N och så rullar den i 1,6 km. Det sparar en massa bensin men om DSG inte mår bra av det, är det ju inget sparat... tvärtom...
Det måste gå att få klart besked tycker jeg. Får kanske köra ned till förhandlaren men jeg tror inte dom vet heller...
Gilberto
Tis 14 jul 2015 18:11 Svara med citat
S319 skrev:
Har för mig att du sparar mer bensin om motorn får motorbromsa istället för att gå i neutral, lätt att kolla med hjälp av momentan förbrukningen i färdatorn. Om du har Drive mode select tror jag du kan ställa in en funktion som heter frihjul/segling eller liknande, som stänger ner motorn när du släpper gasen och rullar och startar igen när du nuddar gas eller broms.

Hej S319,

Om jag bara släpper gasen så mototbromsar den till stillastående efter 2-300 meter men om jag lägger den i N så rullar den alla 1,6 km. På dessa 1600m stiger genomsnittet ibland från 19,3 km/l till 20,4 km/l. (Ja, jag vet att man i Sverige använda liter/km).
Nej, jag har inte Drive Mode select... Sad

Gilberto
S319
Golf 7 1.4 TSI GT DSG Ort: Stockholm
Tis 14 jul 2015 21:59 Svara med citat
Gilberto skrev:
Hej S319,

Om jag bara släpper gasen så mototbromsar den till stillastående efter 2-300 meter men om jag lägger den i N så rullar den alla 1,6 km. På dessa 1600m stiger genomsnittet ibland från 19,3 km/l till 20,4 km/l. (Ja, jag vet att man i Sverige använda liter/km).

Gilberto

Hej Gilberto

Visst menar du att förbrukningen sjunker från 20,4 km/l till 19,3 km/l och inte tvärt om? Har du provat att växla upp för att minska motorbromsen. Har svårt att tro att DSG lådan tar skada av att åka ur och i Drive. Men det är bara mina egna tankar. Hade också viljat ha drive mode select gärna i hopp med den adaptivafjäddringen.

S319
Gilberto
Tis 14 jul 2015 23:01 Svara med citat
S319 skrev:
Hej Gilberto

Visst menar du att förbrukningen sjunker från 20,4 km/l till 19,3 km/l och inte tvärt om? Har du provat att växla upp för att minska motorbromsen. Har svårt att tro att DSG lådan tar skada av att åka ur och i Drive. Men det är bara mina egna tankar. Hade också viljat ha drive mode select gärna i hopp med den adaptivafjäddringen.

S319

Hej igen S319,

Jo, du har rätt... sorry... genomsnitts förbrukningen sjunker från 19,3 km/l till 20,4 km/l. Alltså bättre genomsnitt = längre på litern.
Ja, växla upp kan vara ett alternativ men det bästa måste vara att inte motor bromsa alls, för då kommer jag alla 1,6 km med bilen i tomgång. Det har blivit en ren sport hos mig och se om jag kan rulla in i garaget och stanna där inne utan att röra broms eller gas! Angel Det har lyckats tre gånger!

Gilberto
tur-ture
Golf 7 CHPA/DQ200 Ort: Mölndal
Tis 14 jul 2015 23:43 Svara med citat
Gilberto skrev:
Det har blivit en ren sport hos mig och se om jag kan rulla in i garaget och stanna där inne utan att röra broms eller gas! Angel Det har lyckats tre gånger!

Vad händer när du rullar för långt?!? Hål i väggen? Razz Wink

· · · – – – · · ·
Gilberto
Tis 14 jul 2015 23:50 Svara med citat
tur-ture skrev:
Vad händer när du rullar för långt?!? Hål i väggen? Razz Wink

bromsar jag! Brick wall
Smurfen
Ons 15 jul 2015 0:26 Svara med citat
Eftersom dsg inte är en automatlåda borde den ju hålla för neutral körning.
men kolla med Volkswagen så vi får ett svar oxå.
verkar bara finnas frihjul på passat blue motion.

Inte aktiv längre.
Gilberto
Tor 16 jul 2015 11:56 Svara med citat
Hej,

Tack för alla svar. Jag snackade med VW i Köpenhamn och de säger att det har ingen betydelse för lådan om man lägger i N i farten. Man ska bara inte gasa samtidigt som man lägger den i Neutral.

Gilberto

“Life is a disease: sexually transmitted, and invariably fatal.”
- Neil Gaiman --
twarkie
Golf 7 1.2 TSI -16 Ort: Stockholm
Mån 20 jul 2015 8:56 Svara med citat
En bil som ligger i N drar ju fortfarande bensin, medan en bil som motorbromsar ligger på noll förbrukning. Bättre alltså att bara släppa på gasen så ser du nog i färddatorn att förbrukningen går ner till noll.
Mr Hult
Golf 7 Ort: Halmstad
Mån 20 jul 2015 10:01 Svara med citat
twarkie skrev:
En bil som ligger i N drar ju fortfarande bensin, medan en bil som motorbromsar ligger på noll förbrukning. Bättre alltså att bara släppa på gasen så ser du nog i färddatorn att förbrukningen går ner till noll.

Ja det stämmer. Är det nedförsbacke tjänar du bränslemässigt att motorbromsa. Det blir då noll i förbrukning.

Är det plan väg blir det ju också noll. Men då bromsar bilen sakta in. Låter du den få rulla på frihjul och motorn gå på tomgång så rullar den längre och du tjänar mer bränslemässigt.
Allt beror dock på hur vägen ser ut och när du lägger spaken i N läge. Är det t.ex. före en rondell där du ändå får bromsa in i slutet är det nog bättre att motorbromsa fram. ⛽️
orjanc
Golf 7 Alltrack 1.8 TSI Ort: Uppsala
Mån 20 jul 2015 11:14 Svara med citat
Gilberto skrev:
Hej S319,

Gilberto

Har noterat att DSG har en frihjulsfunktion i Ekonomiläget på min Alltrack MY16 = den kopplar ur när man släpper gasen och rullar tills dess man går på broms eller gas igen. Den frihjular dock inte i Normal eller Sport.
Gilberto
Mån 20 jul 2015 11:22 Svara med citat
twarkie skrev:

Det är precis som Mr. Hult säger: jag har en lång väg (mer än 1,6 km.) som går upp och ned och skarpa svängar. Om jag motorbromsar stannar bilen efter 3-400 meter och jag ska gasa igen för att komma vidare. Detta skall upprepas 3-4 gånger för att komma hem. Men om jag lägger den i N rullar den ända in i garaget på tomgång. (Jag har provat och mätt: frihjul get bättre ekonomi i detta tillfälle!

Gilberto