Forum - Golf 7 (13-19) - GTI - chip

muhaa
Golf 7 1.5 -19 Ort: Stockholm
Ons 12 aug 2015 9:31 Svara med citat
Hej!

Någon som har testat att chippa sin GTI? Fördelar vs nackdelar?

Såg att för 6500 kan få från 230 hk till 301 och 80 mer i vrid... Borde ju inte vara något problem då R:en har samma låda och motor...
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Ons 12 aug 2015 12:06 Svara med citat
muhaa skrev:
Hej!

Någon som har testat att chippa sin GTI? Fördelar vs nackdelar?

Såg att för 6500 kan få från 230 hk till 301 och 80 mer i vrid... Borde ju inte vara något problem då R:en har samma låda och motor...

Kanske klenare drivknutar mm?
ORRO
Golf 7 GTI -14 Ort: Halmstad
Tor 13 aug 2015 19:41 Svara med citat
Vad jag har läst på forum från USA och UK så har de med chippade GTI'er inte haft några problem. Tror GTI'n är rätt skottsäker rent mekaniskt eftersom det, som du nämnde, är samma saker som sitter i R. Men skulle något gå sönder så kan man glömma att få ut något på vara sig garanti, försäkring eller goodwill.

Kan VW ÅF se om bilen har varit chippad om man har en sådan dosa som man kan lägga in orginalprogrammet med?

//Oscar

GTI. Drei buchstaben, eine legende.
muhaa
Fre 14 aug 2015 8:59 Svara med citat
Hej!

Bromsarna är ju samma precis om växellåda och motor.. dom delar nog rätt mycket. Vad jag har förstått så kan dom se det om dom letar efter den.. men en vanlig service/inspektion så syns det inte.

Jag har haft oturen att få en bil inlöst efter en krock och det var inga som ställde några frågor om chipning osv från försäkringsbolaget eller från vw
Jag tänkte ev chippa när nybilsgarantin går ut....
ORRO
Fre 14 aug 2015 9:18 Svara med citat
muhaa skrev:
Jag har haft oturen att få en bil inlöst efter en krock och det var inga som ställde några frågor om chipning osv från försäkringsbolaget eller från vw
Jag tänkte ev chippa när nybilsgarantin går ut....

Men ponera att växellådan rasar och måste bytas ut, antingen via nybilsgarantin eller maskinskadeförsäkringen. Tror du inte att de kollar om bilen är chippad då? Och även om haveriet inte beror på chippningen så kommer ju ÅF eller försäkringsbolag hävda att så är fallet.

//Oscar

muhaa
Fre 14 aug 2015 9:26 Svara med citat
Jag kollade med själva chipp företaget och dom ger garanti som tar över dvs att skulle det ske ett motorras eller växellådan ger upp så täcks det av chippföretagets försäkring...

men visst är det som du säger Oscar att VW/föräkringsbolaget ha synpunkter på en chippning som förmodligen inte skulle vara till fördel för ägaren av bilen...

Kristoffer
lindahl
Golf 7 1,2 TSI 105 Ort: Jönköping
Sön 16 aug 2015 15:59 Svara med citat
ORRO skrev:
Vad jag har läst på forum från USA och UK så har de med chippade GTI'er inte haft några problem. Tror GTI'n är rätt skottsäker rent mekaniskt eftersom det, som du nämnde, är samma saker som sitter i R. Men skulle något gå sönder så kan man glömma att få ut något på vara sig garanti, försäkring eller goodwill.

Kan VW ÅF se om bilen har varit chippad om man har en sådan dosa som man kan lägga in orginalprogrammet med?

//Oscar

Och jag har läst precis tvärtom......problem med turbon och ramlager efter chippning.

http://www.golfmk7.com/forums/showthread.php?t=7492
ORRO
Sön 16 aug 2015 16:59 Svara med citat
lindahl skrev:
Och jag har läst precis tvärtom......problem med turbon och ramlager efter chippning.

http://www.golfmk7.com/forums/showthread.php?t=7492

Intressant tråd du länkar till, har helt missat den. Det känns som att det verkar fungera för många som har chippat sina EA888, men när man läser den tråden så känns et ju mer som de har haft tur. Men vad vet jag?

Personligen kommer jag aldrig chippa min bil. Skulle något hända eller gå sönder är det för dyrt att inte få ut något på de försäkringar/garantier man har betalt för när man köpte bilen. Sedan tror jag att andrahandsvärdet äventyras en del med.

//Oscar