Forum - Golf 6 (09-13) - Byta batteri?

torpet
Golf 6 TDI Masters 09 Ort: Stockholm
Lör 08 aug 2015 13:15 Svara med citat
I preventivt syfte vill jag byta batteri i min 6 år gamla bil. Fungerar bra just nu men efter så många år kan det dö på fläcken. Min fråga - vad händer om jag försöker göra som man gjorde förr- tar bort det gamla och sätter in den nya? Bilen är då helt strömlös under ett par minuter.
T
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Lör 08 aug 2015 14:50 Svara med citat
torpet skrev:
I preventivt syfte vill jag byta batteri i min 6 år gamla bil. Fungerar bra just nu men efter så många år kan det dö på fläcken. Min fråga - vad händer om jag försöker göra som man gjorde förr- tar bort det gamla och sätter in den nya? Bilen är då helt strömlös under ett par minuter.
T

Det är lugnt, bara byt, inget händer. Jag bytte i förra vintern när det bara dog, förmodligen en cell som lagt av.
torpet
Lör 08 aug 2015 17:16 Svara med citat
Tackar!
torpet
Lör 08 aug 2015 20:45 Svara med citat
Hittade ett YouTube-klipp om hur man gör. Dock - klocka, radio etc. måste omkalibreras vilket bilen klarar själv då
man kört "kvarteret runt". Sant?
Olof
Golf 6 Kombi 1,6TDI BMT-13 Ort: Eslöv
Lör 08 aug 2015 23:15 Svara med citat
Klockan får du nog ställa själv, men allt annat ska fixa sig själv med en 20m körsträcka.
irbanur
Passat 6 CC Ort: Sundsvall
Sön 09 aug 2015 1:10 Svara med citat
Vet inte om det är skadligt eller inte, men gör inga fulla rattutslag så länge "rattlampan" är tänd, såvida du inte vill höra en smäll. Wink

Bildyslektiker, men jag kan googla.
torpet
Sön 09 aug 2015 11:15 Svara med citat
irbanur skrev:
Vet inte om det är skadligt eller inte, men gör inga fulla rattutslag så länge "rattlampan" är tänd, såvida du inte vill höra en smäll. Wink

Har inga behov av smällar eftersom jag redan lider av tinnitus. Vad är det som smäller? Och vad är "rattlampan"?
Olof
Golf 6 Kombi 1,6TDI BMT-13 Ort: Eslöv
Sön 09 aug 2015 15:19 Svara med citat
Rattlampan är en symbol på instrumentpanelen som alltid lyser gult när batteriet varit bortkopplat, men indikerar även enklare fel, utan omedelbart verkstadsbesök. Röd istället är lite allvarligare fel.
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Sön 09 aug 2015 19:38 Svara med citat
irbanur skrev:

Nu blir jag jättenyfiken, vad för smäll ska komma ifrån fulla rattutslag? Och som ändå inte kan komma?

Den onda förmycketrattutslagsjävulen
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Sön 09 aug 2015 21:38 Svara med citat
irbanur skrev:

Jag blev också grymt nyfiken på smällen.
irbanur
Passat 6 CC Ort: Sundsvall
Ons 12 aug 2015 10:15 Svara med citat
Högt jäkla "klonk" som om man som jag har haft så mycket problem med bilen blir skitskraj för. Very Happy

Bildyslektiker, men jag kan googla.
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Ons 19 aug 2015 21:22 Svara med citat
irbanur skrev:
Högt jäkla "klonk" som om man som jag har haft så mycket problem med bilen blir skitskraj för. Very Happy

Om det klonkar har du säkert en fjäderbenslagring eller fjäder som är trasig... Ingenting som smäller på andra bilar än just din...