torpet
Golf 6 TDI Masters 09 Ort: Stockholm |
| Lör 08 aug 2015 13:15 |
|
I preventivt syfte vill jag byta batteri i min 6 år gamla bil. Fungerar bra just nu men efter så många år kan det dö på fläcken. Min fråga - vad händer om jag försöker göra som man gjorde förr- tar bort det gamla och sätter in den nya? Bilen är då helt strömlös under ett par minuter.
T
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
| Lör 08 aug 2015 14:50 |
|
| torpet skrev: | I preventivt syfte vill jag byta batteri i min 6 år gamla bil. Fungerar bra just nu men efter så många år kan det dö på fläcken. Min fråga - vad händer om jag försöker göra som man gjorde förr- tar bort det gamla och sätter in den nya? Bilen är då helt strömlös under ett par minuter.
T |
Det är lugnt, bara byt, inget händer. Jag bytte i förra vintern när det bara dog, förmodligen en cell som lagt av.
|
|
torpet
| Lör 08 aug 2015 17:16 |
|
| Tackar!
|
|
torpet
| Lör 08 aug 2015 20:45 |
|
Hittade ett YouTube-klipp om hur man gör. Dock - klocka, radio etc. måste omkalibreras vilket bilen klarar själv då
man kört "kvarteret runt". Sant?
|
|
Olof
Golf 6 Kombi 1,6TDI BMT-13 Ort: Eslöv |
| Lör 08 aug 2015 23:15 |
|
| Klockan får du nog ställa själv, men allt annat ska fixa sig själv med en 20m körsträcka.
|
|
irbanur
Passat 6 CC Ort: Sundsvall |
| Sön 09 aug 2015 1:10 |
|
Vet inte om det är skadligt eller inte, men gör inga fulla rattutslag så länge "rattlampan" är tänd, såvida du inte vill höra en smäll. Bildyslektiker, men jag kan googla.
|
|
torpet
| Sön 09 aug 2015 11:15 |
|
| irbanur skrev: | Vet inte om det är skadligt eller inte, men gör inga fulla rattutslag så länge "rattlampan" är tänd, såvida du inte vill höra en smäll.  |
Har inga behov av smällar eftersom jag redan lider av tinnitus. Vad är det som smäller? Och vad är "rattlampan"?
|
|
Olof
Golf 6 Kombi 1,6TDI BMT-13 Ort: Eslöv |
| Sön 09 aug 2015 15:19 |
|
| Rattlampan är en symbol på instrumentpanelen som alltid lyser gult när batteriet varit bortkopplat, men indikerar även enklare fel, utan omedelbart verkstadsbesök. Röd istället är lite allvarligare fel.
|
|
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm |
| Sön 09 aug 2015 19:38 |
|
| irbanur skrev: | Vet inte om det är skadligt eller inte, men gör inga fulla rattutslag så länge "rattlampan" är tänd, såvida du inte vill höra en smäll.  |
Nu blir jag jättenyfiken, vad för smäll ska komma ifrån fulla rattutslag? Och som ändå inte kan komma?
Den onda förmycketrattutslagsjävulen
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
| Sön 09 aug 2015 21:38 |
|
Jag blev också grymt nyfiken på smällen.
|
|
irbanur
Passat 6 CC Ort: Sundsvall |
| Ons 12 aug 2015 10:15 |
|
Högt jäkla "klonk" som om man som jag har haft så mycket problem med bilen blir skitskraj för. Bildyslektiker, men jag kan googla.
|
|
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm |
| Ons 19 aug 2015 21:22 |
|
| irbanur skrev: | Högt jäkla "klonk" som om man som jag har haft så mycket problem med bilen blir skitskraj för.  |
Om det klonkar har du säkert en fjäderbenslagring eller fjäder som är trasig... Ingenting som smäller på andra bilar än just din...
|
|