Förra veckan sen råkade jag göra en klantig grej. Vi skulle åka från sommarstugan. Bilen var fullpackad. Allt vi behövde låg i bilen. Bilen är låst och jag får iden att jag ska slänga in våra jackor i bilen överst i bagagen så att dom är lättillgängliga när vi kanske behöver dom om vi stannar på vägen. Så... innan jag ska ta sista kollen runt stugan att allt är låst osv så svänger jag förbi bilen med jackorna, tar tag i bakluckehandtaget och bagagen öppnas. Jag slänger in jackorna med bilnyckeln i min jackficka. Bilen låser sig automatiskt direkt efter att jag slagit igen luckan igen. Direkt känner jag att det där var nog inte bra. Jag rycker i alla handtag men icke!!! Bilen är tvärlåst. Den borde ju känna att nyckeln är inne i bilen och inte låsa. Jag fick i alla fall ringa bärgare och han fick försöka låsa upp bilen. Det var den jävligaste bilen han försökt på sa han. Efter att han gett upp så kom han en andra gång och lyckades.
Nu undrar jag om man inte borde kunna stänga av den automatiska låsningen av bilen när man öppnar bakluckan när bilen är låst.
Hade jag låst upp hela bilen dvs öppnat någon av dörrarna genom att ta tag i dörrhandtagen så hade den inte låst sig automatiskt ju.
Jag har hört talas om någon annan som lyckats med samma sak.
Jag fick för ett tag sen hem en broschyr från SBM att man ska skaffa deras Väghjälp för några hundra om året. I den broschyren så berättades det om en familj som låste in nyckeln i bilen när de var utomlands och jag har för mig att handlade om en Volkswagen Sharan eller Touran i just det fallet.
Hade dem lagt nyckeln inne i bilen hade ingenting inte inträffat, och inte heller om de lagt nyckeln inne i bagageutrymmet. Men nu så la dem nyckeln ovanpå det utdragna insynsskyddet och tydligen så fanns det en död zon just där. Och din nyckel hamnade väl också i en sådan död zon i din bil.
Nä, jag tror nog att den automatiska låsningen är det som spökar. Eftersom att hela bilen låses upp när man lägger handen om dörrhandtaget men att bara bagagen öppnas när man tar tag i bakluckehandtaget. OCH... dessutom den skillnaden att bilen automatlåser direkt när man slår igen luckan. så sker ju inte när man öppnat via en av framdörrarna. Då låses ju hela bilen upp och automatlåser inte när man stänger den igen.
Jag måste ta reda på om man kan ställa om så att automatlåsningen ALDRIG går in.
Jag har också slängt en väska med nyckeln in i bagaget, men då låste den inte, då låg den ungefär vi nackstödet intill baksätet.
Man kan kanske öppna bilen lägga nyckeln i bagaget och se om det går att starta. Går det att starta så hittar den ju nyckeln och det borde inte vara någon dödzon som är problemet.
Oavsett har ju Volkswagen Mobilitetsgaranti. Tycker det borde gälla i dessa tilfeller. http://personbilar.volkswagen.se/sv/koepa_och_koera/service/mobilitets garanti.html