Forum - Golf 7 (13-19) - Problem med Park-Pilot

pand11an
Golf 7 1,6 TDI 4M-16 Ort: Stockholm
Ons 27 jan 2016 8:55 Svara med citat
Hej,

Har problem med att Park-Pilot ibland inte är tillgängligt.
Bilen har back-kamera samt, sensorer fram och bak. När backen läggs i, så står det på radio-displayen att park-pilot inte är tillgängligt. Men det hörs att back-kameran öppnar sig under VW-märket på bakluckan, samt så piper det när man närmar sig något framåt eller bakåt.

Så, systemen är aktiva men det syns inger på skärmen.

Ska också säga att stänger man av motorn och väntar 30 min, så verkar allt vara nollställt igen och funkar som det ska. Sedan kan det gå en vecka innan det blir problem. Ska säga att detta uppstått både i plus 10 och minus 10.

Bilen var ny i december 2015. dvs 2016 år modell.

Skärmen är en 6,5" med discover media, navigation.

Även nu när det snöat en del, så ibland sensorena fått panik och börjat tjuta i köer (låga hastigheter), fast det verkar mest bero på att snöflinga eller stänk från annan bil.

Någon som haft liknande problem med park-pilot?
Värt besväret att lämna in den ? Eller vänta till service ?
Problemet är ju mest ett kosmetiskt problem...
perh
Golf 6 1,4 Variant -2010 Ort: Umeå
Ons 27 jan 2016 21:22 Svara med citat
Hej!

Har ungefär samma problem på min Octavia 2016.
Lämnade in bilen för felsökning men man hittade inget fel! dom skulle ta det vidare så jag hoppas att det finns en lösning väldigt irriterande.
Återkommer så fort jag får något svar.
simon060
Golf 7 1.2 TSI -16 Ort: Oskarshamn
Tor 04 feb 2016 12:44 Svara med citat
Jag har samma problem i min helt nya golf. Har dock inga sensorer, bara backkameran samt radio composition media. Hör att kameran fälls ut men får samma felmeddelande som TS nämner. Har funderat på om det uppstår problem när man lägger i backen samtidigt som telefonen kopplar upp sig via Bluetooth, att det då blir någon sorts kollision. Men det kan ju också ha att göra med att man lägger i backen det företa man gör när man startar bilen vanligtvis.
perh
Golf 6 1,4 Variant -2010 Ort: Umeå
Tor 04 feb 2016 20:22 Svara med citat
Tyvärr hittade dom inget fel med tog det vidare till generalagenten som inte heller verkade känna till problemet!
Ville att jag skulle filma problemet. Nu har det faktiskt fungerat bättre kan kylan påverka? mycket varmare i Norrland nu, Kanske ligger det något i det du skriver "simon060" att det störs av när mobilen ansluter med bluetooth vilket sammanfaller större delen av tillfällena det strulade.
Gnestan
Golf 7 TSI -16 Ort: Härnösand
Tor 11 feb 2016 9:08 Svara med citat
Kan tillägga att min fungerar nu efter jag har fått uppdatera mjukvaran. Så det är värt att gå och prata med dem om att få uppdatera systemet
Gurfen
Golf 7 GT 2.0TDI 4-MOTION Ort: Hofors
Tor 03 mar 2016 19:50 Svara med citat
Ett fel jag har sett på en del av våra modeller är att skyddsluckan under emblemet fastnar, antingen pga is eller smuts.
Kameran orkar helt enkelt inte trycka upp luckan, som är fjäderbelastad.
Så det man hör är när emblemet tiltar upp, men med största säkerhet är den lilla luckan stängd.

Nästa gång det händer för nån av er, gå ur bilen o kolla om luckan har åkt upp.
Peta upp den med något o se om kameran (o därmed bilden) kommer fram.

Bild
pand11an
Tor 03 mar 2016 20:49 Svara med citat
Efter att ha gått i genom alla inställningar så har jag stängt automatisk aktivering av Park-pilot. Efter detta har alla problem försvunnit. De gånger jag haft problem med Park-pilot har varit i köer när lastbilar har passerat, och efter detta har systemet fått problem. Uppfört sig konstigt och inte velat starta. Enligt en kontakt på Scania så har nyare lastbilar radar, ungefär som parkeringsensorer, för att de ska få en helikopter vy av hinder runt omkring lastbilen. Detta system aktiveras på lastbilar under 25 km/h. Så i köer i Stockholm när en nyare lastbil passerade fick Park-pilot, i automatisk mode, tuppjuck, det tjöt runt hela bilen, och det lyste rött som om hinder var alldeles på min Golf när lastbilen passerade, när jag sedan kom hem och skulle parkera vägrade Par-pilot att starta. Men efter att jag stängt av automatisk aktivering så funkar systemet som det ska. Nu aktiveras det när jag lägger i backen. Enligt VW i Hammarby så stämmer min slutsats, de har bekräftat den genom egna upplevelser. Detta gäller mest i kö, tunnlar och smala gator där radar reflekteras många ggr.
pand11an
Tor 03 mar 2016 20:55 Svara med citat
Ska också tillägga att jag har bilen i varm-garage här i Stockholm både hemma och vid jobbet. Har hittills inte parkerat den ute över natten, så aldrig haft problem med att kameran frusit fast.
pand11an
Tor 03 mar 2016 21:03 Svara med citat
Och sista tillägget, blåtands koppling av telefon har inte påverkat min bil. Bara vad jag kan se som externa saker, typ radar i tunnlar ( sitter visst en del radar i tunnlar runt i Stockholm), lastbilar med radar etc. Har även pratat med radiotekniker inom mitt yrke, de avfärdar en mobils bluetooth, alldeles för svag för att påverka parkerings-sensorer. I så fall är mobilens kontakt med mobilnätet mycket mer störande.

Detta gällde nu för min bil.