wallani
Golf 7 TSI 110 Ort: Karlstad |
| Lör 30 maj 2015 18:48 |
|
Funderar på att köpa en ny Golf 7 TSI 1,4 med DGS.
Hur är värmen i bilen
Har motorn kedja eller rem för kamaxeln
Kan bilen bogseras utan risk för skador
Vill gärna återkomma om det dyker upp fler frågor
|
|
swerunner
Golf 4 Ort: Stockholm |
| Lör 30 maj 2015 19:14 |
|
| Motorn har rem.
|
|
Peter_senior
Golf 7 Alltrack -18 Ort: Halmstad |
|
wallani
| Lör 30 maj 2015 21:31 |
|
Tack för svar. Skönt att den har kamrem. Frågade om bogsering eftersom jag tidigare råkat ut för fel på luftmängdmätaren. Upprepar frågan om hur värmen fungerar. Har läst att mindre TSI-motorer arbetar alltför effektivt för att det skall bli nån värme i bilen inom rimlig tid.
Bra att karossen nu försetts med dropplist. På min nuvarande fryser ofta dörrarna fast vid kallgrader.
|
|
ekf
Golf 7 GT 2.0 TDI 4M -13 Ort: Jönköping |
| Sön 31 maj 2015 0:35 |
|
| Jag hade TSI 1,4 på min Golf Mk5, inga problem med värmen som jag märkte av under de 5,5 år jag hade den bilen. Nu är ju motorn vidareutvecklad sedan dess, men jag skulle bli förvånad om det skulle vara en issue
|
|
wallani
| Sön 31 maj 2015 11:18 |
|
Tack ekf för Ditt svar. Fråga är i vilken riktning motorn utvecklats. Någon annan som har erfarenhet av den senaste utgåvan.
Jag vill ha motorvärmare och vet någon av Er om man kan få slangvärmare installerad? Jag gillar inte plattvärmare, har en sådan nu och tycker att den är värdelös
|
|
tur-ture
Golf 7 CHPA/DQ200 Ort: Mölndal |
| Sön 31 maj 2015 16:00 |
|
| Köp en bil med parkeringsvärmare så får du en effektiv värmare utan krav på eluttag och som dessutom går att använda när du kör.
|
|
wallani
| Sön 31 maj 2015 16:30 |
|
| En sådan kostar alltför mycket. Bor i villa och har eluttag alldeles framför bilen. Och vill gärna veta om det finns slangvärmare. Fungerar bilens egen värme tillfredsställande ?
|
|
Reinoj
Golf 7 1.2 TSI -15 Ort: Falkenberg |
| Sön 31 maj 2015 17:21 |
|
| Hej. På min nya sade jag till att slangvärmare skulle monteras, detta blev riktigt bra efter en halv km kommer värmen.Den tidigare bilen jag hade var en plattvärmare den kan man lika gärna vara utan. Slangvärmaren är en karlexvärmare den kostade 6 100 monterad med uttag i kupén.
|
|
tur-ture
Golf 7 CHPA/DQ200 Ort: Mölndal |
| Sön 31 maj 2015 17:35 |
|
| ...och för mindre än 4000 extra får man en bil som är bekvämare och mer praktisk. Fjärrstart är underbart!
|
|
Gilberto
Golf 7 1.4 TSI HighlineDSG Ort: Danmark |
| Sön 31 maj 2015 17:41 |
|
Wallani,
Jag har en ny Golf 7 TSI 1,4 med DGS. Jag har inga problem med värmen! Fungerar toppen, tycker jag. Jag startar alltid stolvärmen med det samma på en kall vinterdag och väntar 3-5 km. med at starta Climatronic. Så har motorn fortare fått värmen och den kommer fort in i kabinen. Naturligtvis kan du starta värmen med det samma men då tar det litet längre tid innan motorn fått sin del av värmen. Jag gör det för att spara bensin.
Gilberto “Life is a disease: sexually transmitted, and invariably fatal.”
- Neil Gaiman --
|
|
Reinoj
Golf 7 1.2 TSI -15 Ort: Falkenberg |
| Sön 31 maj 2015 17:56 |
|
| Jodå det hade jag också kunnat köpa den för men jag tänker så här den vill ha 3 dl. För en halvtimmes gång sen vet jag också att man kan åka på ganska dyra servicekostnader på den om den skulle börja krångla. Men visst är det bekvämt att ha en värmare med i bilen var man än är.
|
|
GolfRSweden
Golf 7 GT 1.4 TSI Ort: Kungsbacka |
| Sön 31 maj 2015 19:58 |
|
Hejsan
Jag har en 2014 1.4 GT som står ute på vintern, har endast kör med kupéfläkt med sladden genom dörren, sedan stängt av AC-fläkten i cirka 2 km sen satt på igen
Sen när jag kör hem från jobbet så kan jag verkligen inte klaga på att den ej blir varm fort. Har 4.7km hem och jag är varm och gosig när jag är framme!
Mina dörrar har frusit fast någon gång!! Det var gummilisterna på övre delen som blivit fuktiga, frusit, sen gick dom sönder lite när jag slet upp dörren! (inget man tänker på dock)
Finns calix slangvärmare för cirka 2500:- exkl montering, inkl allt kablage. Dela slangvärmare kostar kanske 5000:-
|
|
wallani
| Sön 31 maj 2015 20:57 |
|
| Reinoj skrev: | | Hej. På min nya sade jag till att slangvärmare skulle monteras, detta blev riktigt bra efter en halv km kommer värmen.Den tidigare bilen jag hade var en plattvärmare den kan man lika gärna vara utan. Slangvärmaren är en karlexvärmare den kostade 6 100 monterad med uttag i kupén. |
Jag delar Din uppfattning. Det måste ju vara bättre att värma vätskan i motorn än luften utanför. Calix verkar ha nåt som passar, däremot inte Defa
|
|
GolfRSweden
| Sön 31 maj 2015 21:01 |
|
| wallani skrev: | | Jag delar Din uppfattning. Det måste ju vara bättre att värma vätskan i motorn än luften utanför. Calix verkar ha nåt som passar, däremot inte Defa |
Tittat på defas hemsida och även mailat dom,
Dom har en bättre slangvärmare med någon extern pump som cirkulerar vattnet bättre. Dock kostar det mycket mer
|
|
wallani
| Sön 31 maj 2015 21:02 |
|
| tur-ture skrev: | | ...och för mindre än 4000 extra får man en bil som är bekvämare och mer praktisk. Fjärrstart är underbart! |
Jag tror inte att min fru använder bilen tillräckligt lång tid för att kunna utnyttja en "brännare". Skulle fungera om jag laddar batteriet en gång per vecka.
|
|
wallani
| Sön 31 maj 2015 21:10 |
|
| Gilberto skrev: | Wallani,
Jag har en ny Golf 7 TSI 1,4 med DGS. Jag har inga problem med värmen! Fungerar toppen, tycker jag. Jag startar alltid stolvärmen med det samma på en kall vinterdag och väntar 3-5 km. med at starta Climatronic. Så har motorn fortare fått värmen och den kommer fort in i kabinen. Naturligtvis kan du starta värmen med det samma men då tar det litet längre tid innan motorn fått sin del av värmen. Jag gör det för att spara bensin.
Gilberto |
Tack för att Du redovisar Dina goda erfarenheter av bilens egen värmare. Gott att höra. Jag kommer dock att utrusta den med en förhoppningsvis effektiv slangvärmare och kupeuttag som underlättar start en kall morgon. Sedan blir det bara korta turer till badhus och affärer, bara några kilometer, och motorn hinner inte kallna.
|
|
wallani
| Sön 31 maj 2015 21:19 |
|
| GolfRSweden skrev: | Hejsan
Jag har en 2014 1.4 GT som står ute på vintern, har endast kör med kupéfläkt med sladden genom dörren, sedan stängt av AC-fläkten i cirka 2 km sen satt på igen
Sen när jag kör hem från jobbet så kan jag verkligen inte klaga på att den ej blir varm fort. Har 4.7km hem och jag är varm och gosig när jag är framme!
Mina dörrar har frusit fast någon gång!! Det var gummilisterna på övre delen som blivit fuktiga, frusit, sen gick dom sönder lite när jag slet upp dörren! (inget man tänker på dock)
Finns calix slangvärmare för cirka 2500:- exkl montering, inkl allt kablage. Dela slangvärmare kostar kanske 5000:- |
Så man slipper inte fastfrusna dörrar, inte heller efter att karossen försetts med en svag dropplist. Det tidigare utförandet saknade helt dropplist och hårblåsen kom ofta till användning. Det var ett elände. Bara av den anledningen känns ett bilbyte motiverat.
|
|
wallani
| Sön 31 maj 2015 21:31 |
|
| Inledningsvis bad jag att få återkomma om nya frågor dyker upp och det gjorde det just nu. Passar hålcirkel och bultantal hos mina vinterhjul, gamla bilen Golf 4 variant 2,0, nya bilen SC 1;4. Nån som vet det rakt av annars undersöker jag det själv.
|
|
GolfRSweden
| Sön 31 maj 2015 21:36 |
|
| wallani skrev: | | Inledningsvis bad jag att få återkomma om nya frågor dyker upp och det gjorde det just nu. Passar hålcirkel och bultantal hos mina vinterhjul, gamla bilen Golf 4 variant 2,0, nya bilen SC 1;4. Nån som vet det rakt av annars undersöker jag det själv. |
Verkar ej så!
Specialfälgars fälgguide är guld!
Skriv in nuvarande regnummer och hitta en på blocket för nya, eller välj bil från listorna
http://www.specialfalgar.se/fälgar/fälgguide/Volkswagen-Golf-AU-spor tsvan(14-).aspx?get=wheel&id=2053
http://www.specialfalgar.se/fälgar/fälgguide/Volkswagen-Golf-1J-IV-v ariant(99-07).aspx?get=wheel&id=421
|
|
LaszloG
Golf 7 1,6 TDi BMT Masters Ort: Kristianstad |
|
GolfRSweden
|
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg |
| Fre 28 aug 2015 21:15 |
|
Hej, jag funderar på att byta ut MK IV Varianten mot en MK VII SC 4M och vill ha både parkeringsvärmare(på jobbet) och elektrisk motorvärmare(hemma) och blir lite fundersam om det inte längre finns block/insticksvärmare att montera på dessa?
Någon som vet varför?
|
|
GolfRSweden
| Fre 28 aug 2015 21:19 |
|
| maxmsm skrev: | Hej, jag funderar på att byta ut MK IV Varianten mot en MK VII SC 4M och vill ha både parkeringsvärmare(på jobbet) och elektrisk motorvärmare(hemma) och blir lite fundersam om det inte längre finns block/insticksvärmare att montera på dessa?
Någon som vet varför? |
Ska finnas
Jag har defa på min 2016 golf r, detta monterade vw åt mig vid leverans
|
|
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg |
| Fre 28 aug 2015 22:04 |
|
| GolfRSweden skrev: | Ska finnas
Jag har defa på min 2016 golf r, detta monterade vw åt mig vid leverans |
Tack!
Funderingarna kan kanske snart bli verklighet:-)
|
|