Forum - Golf 7 (13-19) - Rabatt från ÅF i kombination med sommarkampanj

Nicke3k
Ingen VW Ort: Göteborg
Lör 22 aug 2015 12:26 Svara med citat
Hej

Jag och frugan har bestämt oss för en Golf Sportscombi 110hk och försöker nu få ett bra pris i samband med sommareebjudandet som VW kör augusti ut.

Specen på bilen är följande
Solid svart
2-zon climatronic
Parkassist
Lastförskjutningsnät
Regnsensor
Krockkuddar bak
Plastmattor i kupé och bagage
Vinterdäck på alu

Listpris för detta landar på 210 000 efter sommarkampanjen. Då detta är en central rabatt förväntar jag mig att kunna få normal rabatt från ÅF (6-8%). Men efter besök hos två olika ÅF är den största rabatt jag lyckats få 4500 sek!

Är det någon annan som lyckats få bra rabatt från ÅF i samband med sommarkampanjen?
T-Bone
Golf 7 Sportsvan Ort: Göteborg
Lör 22 aug 2015 17:11 Svara med citat
Jag fick 8 100:- i rabatt när jag beställde en Golf Sportsvan för några veckor sedan under sommarkampanjen - utöver de 21 000:- som då drogs av per automatik pga kampanjen. Det tyckte jag var helt okej. Jämfört med ordinarie listpris, utan sommarkampanj, landade min totala rabatt på ungefär nio procent.

** Edit: Räknade helt fel på den totala rabatten, måste vara värmen. Smile Utan sommarkampanj och utan övrig rabatt skulle min Sportsvan kosta 267 100:- och jag betalar 238 000:-. Så närmare elva procents rabatt alltså.
bonterra
Sön 23 aug 2015 16:00 Svara med citat
Tack för tipset, jag hade inte tänkt på att man kunde utnyttja sådana rabatter vid privatköp. Jag fick en personalbilsoffert på en Polo TDI DSG med pluspaket för 151200 kr inkl vinterhjul på alufälg (listpris 167 000 kr) så imorgon skall jag ringa och fråga om jag kan få samma rabatt vid privatköp. Som personalbil skulle den kosta 2800 kr/mån så det lönar sig inte att köpa den vägen.
bonterra
Tis 25 aug 2015 7:51 Svara med citat
Det sket sig med ytterligare rabatt hos bägge bilhandlarna jag varit i kontakt med, enligt en av dem gavs rabatten endast till juridiska personer och enligt den andra var sommarkampanjen nästintill en förlustaffär för dem redan. Dessutom var det lång väntetid på Polo så för att öht få en bil innan vintern var vi tvungna att ta vad som erbjöds. Som tur är får vi låna billigt av en släkting så vi tar igen lite där.
T-Bone
Golf 7 Sportsvan Ort: Göteborg
Tis 25 aug 2015 18:16 Svara med citat
@bonterra Skumt, men handlarna har väl kanske lite större marginaler på lite dyrare bilar. Min erfarenhet var att även VW-handlarna i Göteborg jobbade på helt olika sätt.

På VW Aröd ville säljaren inte ge en krona mer rabatt utöver sommarkampanjen, men sa till mig att "kom tillbaka om du får ett bättre pris någon annanstans så ska jag nog kunna matcha det".

Fuck you, tänkte jag, och åkte till VW på Grafiska vägen och snackade med en säljare som utan diskussion drog av 7 000:- från kampanjpriset. I slutändan köpte jag utanför Göteborg, där jag fick ännu bättre rabatt, men ändå intressant att säljare i en och samma stad kan jobba på så olika sätt.
bonterra
Ons 26 aug 2015 7:01 Svara med citat
Ja, det är märkligt. Själv var jag just på Grafiska vägen (och pratade även med Toveks i Varberg). Det slutade med att vi köpte bilen i Göteborg då de kunde få fram en på några veckor medan det skulle ta 3-4 månader hos Toveks då de inte hade något på väg in den närmsta tiden.

Men det är nog dom du säger att de har större prutmån på de dyrare bilarna.
Johan B
Golf 7 SC TSI150 GT DSG Ort: Göteborg
Ons 26 aug 2015 9:48 Svara med citat
Det är på utrustning och finansiering de gör sina förtjänster och det är som regel där det går att förhandla som hårdast.