Forum - Golf 7 (13-19) - Golf TGI DSG?

bonterra
Ingen VW Ort: Göteborg
Ons 19 aug 2015 9:34 Svara med citat
Hej,

Är det någon som vet om VW löst problemen man hade för några år sedan med den sjuväxlade DSG-lådan i gasbilar? Vi skall just beställa en ny bil och Golf TGI ligger väldigt bra till med sitt låga förmånsvärde.

Eller är det inget man behöver bry sig om som vanlig privatförare?
TheHmm
Golf 1 1.8 GTi Cab -87 Ort: Gällivare
Ons 19 aug 2015 11:56 Svara med citat
Den 6-växlade har alltid fungerat bättre, och de har åtgärdat VISSA fel med dem.

Men problemet med den 7-växlade har alltid varit att den har varit underdimensionerad.

Hörde dock att den ska vara uppgraderad nu, stämmer det?

Edit: Såg dig på flashback också... Za... Silenced

hittade en länk

http://www.andersnordh.se/en/dsg-survey-com-2/

"we were not able to see any pattern at all, it could be just any car that suffered from gearbox issues. Interesting to note is that the only real reports for model year 2014 are regarding the thought to be problem free 6 speed"

H.J.L.H.
bonterra
Ons 19 aug 2015 12:53 Svara med citat
På en direkt fråga om det var den krånglande DQ200-lådan i Golf TGI svarade VW att det fortfarande är en torrlamellkoppling men att det "pågår ständig utveckling" och att "kundsynpunkterna minskat drastiskt de senaste åren".

Jag vette tusan om jag valt DSG7 privat men nu har jag chans att ta ut en personalbil och då är det ju eg inte jag själv som tar risken. Dels får jag lånebil om den står på verkstad, dels kan jag lämna tillbaka den när de tre åren gått. Alternativet är skippa personalbilen och istället köpa en privatbil men då blir det inte fabriksnytt.
makke1
Ingen VW Ort: Trollhättan
Ons 19 aug 2015 13:59 Svara med citat
I denna tråd har ägaren problem med sin DSG7...

http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=48096
TheHmm
Golf 1 1.8 GTi Cab -87 Ort: Gällivare
Ons 19 aug 2015 16:41 Svara med citat
makke1 skrev:
I denna tråd har ägaren problem med sin DSG7...

http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?t=48096

Fast om den gått 2400mil NU, så är den minst ett år gammal, antagligen mer.

Nya som kommer ut nu borde väl vara bättre? Kan inte tänka mig att VW inte förbättrat sina lådor.

H.J.L.H.
Johan B
Golf 7 SC TSI150 GT DSG Ort: Göteborg
Tor 20 aug 2015 0:48 Svara med citat
I Auto Motor och Sports begagnatundersökning av Golf VII hade inga som lämnat synpunkter på sin bil några klagomål rörande DSG. Det betyder knappast inte att det inte förekommer, men kanske att man börjar komma ner på en felfrekvens som inte skiljer sig från andra tillverkare... Har väldigt svårt att tro att VW inte förbättrat DQ200, det blir ju knappast billigare med de stora återkallelser som varit i t ex Kina. Kör DSG på min. Utgår från att den kommer fungera och skulle det värsta inträffa har jag åtminstone garanti. Sedan får man ta det därifrån.

Appropå just gas och DSG var det med en kraftigare motor i Passat. Det är nya grejjor sedan dess.
Johan B
Golf 7 SC TSI150 GT DSG Ort: Göteborg
Tor 20 aug 2015 0:48 Svara med citat
Dubbelpost Embarassed
bonterra
Tor 20 aug 2015 7:57 Svara med citat
Igår var vi och tittade på Golfen och konstaterade att kombin blir för stor, vi har redan en Kia-kombi och att ha två mellanklasskombi blir lite för mycket. Efter många om och men konstaterade vi dock att halvkombin skulle fungera, dock med bensinmotor. Så nu är vi i stort sett tillbaka på ruta noll; skall vi köpa en ny Golf, bättre begagnad eller äldre begagnad? Med sommarerbjudandet är prisskillnaden mellan en ny 2016 och en beg 2014 (2500-3000 mil) obetydlig i sammanhanget, ca 25000 kr så en sådan är knappast aktuell. Då står det mellan en ny och en 100 tkr-bil istället, frågan är om det är värt nära på det dubbla priset för att få garantier, att få speca den själv och nybilsdoft...

Det är naturligtvis inget någon här kan svara på, jag är fullt medveten om vilka kostnader det blir med en ny bil i form av värdeminskning mm så det handlar ju om att vi måste sätta oss ner och se efter om vi har råd att betala 3500 kr/mån för vår andrabil...

För övrigt frågade jag en rätt snorkig säljare på VW om DSG-lådan och han kunde "nästan svurit på att det var en annan låda än den i Passat" och att "så länge du inte kör taxi behöver du inte bry dig". Åas det ju hål i huvudet av VW att inte bygga om lådan efter alla de klagomål som varit, det kostar ju fläsk i både negativ PR och reparationer.
Pops
Ingen VW Ort: Malmö
Fre 21 aug 2015 0:16 Svara med citat
De flesta säljare är pinsamt okunniga om produkterna de säljer vilket gäller i alla möjliga branscher! Vad man än ska till att köpa får man själv göra analysen på förhand. Så glöm i de flesta fall att diskutera lite djupare teknikfrågor med dessa och leta upp ngn vettig verkmästare istället.
Vad gäller dsg-lådan så är jag övertygad om att både mechatronic-enheten och kopplingen är uppdaterad. Att sedan en och annan råkar utför kopplingsproblem och dylikt är ju oundvikligt vilket märke man än harvar omkring i.
Skulle personligen inte drömma om att beställa en golf utan dsg ( möjligen undantaget golf R ). Kom fram till Hudiksvall för en halvtimme sedan efter 94 mil och kan återigen konstatera att denna låda är det bästa jag nånsin kört och i kombination med adaptiv farthållare samt förarassistanspaket och dynaudio mm så är man nästan besviken att resan inte är längre. Till och med sambon som egentligen är totalt ointresserad av biltrams är uppriktigt imponerad.

KÖP DSG! Thumbs up

Senast ändrad Mån 24 aug 2015 13:46, ändrad totalt 1 gång
maxmsm
Golf 4 2,0 BI FUEL -03 Ort: Helsingborg
Fre 21 aug 2015 20:42 Svara med citat
För ett par år sedan satte man i en uppgraderad Mecatronic enhet(2011-2012) och lite senare(2012-2013) satte man i en lamell med annan slit-yta.
Frågan är också om man löst problemet med ventilerna och gas-drift.
Håkke
Golf 7 Alltrack17 Ort: Timrå
Fre 21 aug 2015 21:24 Svara med citat
Man har dessutom gått ifrån helsyntetolja till mineralolja
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Lör 22 aug 2015 4:24 Svara med citat
Håkke skrev:
Man har dessutom gått ifrån helsyntetolja till mineralolja

Det fick tom jag bytt på min under garantitiden.
malte
Golf 7 SC TGI -16 Ort: Trosa
Lör 22 aug 2015 12:44 Svara med citat
Ska bli spännade med dsg igen för min del, sist gick det inte så bra (reklamerade efter 2 lådor gått åt på 2-300mil). Smile
Håkke
Golf 7 Alltrack17 Ort: Timrå
Lör 22 aug 2015 13:36 Svara med citat
Jag har nu kört 2900 mil, å lådan växlar helt underbart, skulle aldrig ta en manuell när jag byter till våren.