Forum - Golf 7 (13-19) - Golf Sportsvan

Håkan O
Golf 7 Sportsvan Ort: Alingsås
Tis 16 dec 2014 19:42 Svara med citat
Så har det efter en längre betänketid blivit Golf Sportsvan GT TSI DSG.
Det som jag velat med är om det skulle bli en Master eller GT. Att det blev GT var att den känns lyxigare, ny 150 hk motorn gjorde sitt till också. Det som fått mig att tveka var 17 tums däcken, väsnas det för mycket? Vad säger ni GT åkare?
Specen blev.
Keyless
Färddator Premium
Volkswagen Sound Plus
Backkamera
Pluspaket
Park Assist 2,0
Panoramasoltak
Climatronic
Lättmetallfälgar Madrid
Pure White

Beställning till fabrik sker efter årsskiftet så blir det lagom till våren.
Det blir till att vänta.
steppenwolf
Tiguan 2.0 tsi 2020 Ort: Sollentuna
Sön 21 dec 2014 11:22 Svara med citat
Har själv en Golf Plus och är mycket nyfiken på Sportsvan (fånigt namn men alla bilar ska visst heta något med sport!) ska bli roligt att höra dina erfarenheter när du väl fått bilen.
Håkan O
Sön 21 dec 2014 17:24 Svara med citat
Håller med dig att namnet är fånigt, underlig trend i bilvärlden att namnet sport är så viktig att ha med.
Jag har höga förväntningar på bilen. Som gammal Golf ägare så är man ju kräsen.
Kommer inte ihåg om det var Teknikens Värld som skrev att detta är den bästa Golfen.
Jag håller med. För min del är det den högre sittpositionen som varit avgörande mot den
vanliga Golfen. Har väl med åldern att göra.
tur-ture
Golf 7 CHPA/DQ200 Ort: Mölndal
Sön 21 dec 2014 19:29 Svara med citat
steppenwolf skrev:
Sportsvan (fånigt namn men alla bilar ska visst heta något med sport!)

Jag läser det alltid som sport-svan... Eh?

· · · – – – · · ·
Pops
Ingen VW Ort: Malmö
Sön 21 dec 2014 21:39 Svara med citat
Hej Håkan O! Det gläder mej att du valt GT med dsg. Hämtade själv ut en SC GT TSI dsg i fredags och hela j...a bilen skriker premiumbil. Kunde lika gärna suttit i en BMW eller Audi. Har lite svårt att förstå de som har synpunkter på stum fjädring hög ljudnivå ryckig dsg mm. Känns bara som att sitta i en varm påse bomull och känna sej bortskämd.Har visserligen 16" vinterhjul nu (205-55-16) men tror inte att 17" sommarhjulen kommer att påverka mer än acceptabelt. Rekommenderar också varmt dynaudiosystemet till alla som står i begrepp att fabriksbeställa. Helt underbart ljudsystem. Välj hellre bort dcc, det räcker gott med mode select.

Volvo V60 ultimate 2023
ludde28
Golf 7 1,4 TSI GT 140 -14 Ort: Stockholm
Mån 22 dec 2014 11:00 Svara med citat
Har 17'' sommardäck o 16'' friktionsdäck.
16''-re går tystare o mjukare än mina 17''. Inte för att det stör, men det är märkbar skilnad.
X2000
Golf 7 GT TSI 140 DSG Ort: Stockholm
Mån 22 dec 2014 15:14 Svara med citat
Instämmer med Ludde 28
17 tum har jag bara för att det är snyggare och Madridfälgarna bara finns i 17
Gourmand
Golf 7 2,0 TDI, manuell Ort: Stockholm
Mån 22 dec 2014 15:49 Svara med citat
17-tumsdäck går alldeles utmärkt att byta ut mot 16-tumsdäck ock fälgar. Bara nackdelar att vanliga standardbilar utrustas med dessa tokigheter. Självklart blir det en bättre ljudkomfort, lägre förbrukning, minskad spårkänslighet. mindre risk för vattenplaning och högre komfort med den mer normala 16-tumsdäcken. Därutöver blir det väsentligt billigare att byta däck, när den dagen kommer. Köper du ny bil, går det utmärkt att begära 16-tums däck istället för standarddimensionen. Köper du en nyare begagnad går det för det mesta att förhandla sig till ett utbyte av dessa trenddäck och fälgar.
ludde28
Golf 7 1,4 TSI GT 140 -14 Ort: Stockholm
Mån 22 dec 2014 20:43 Svara med citat
16'' passar golfen som handske. Tyvärr tycker jag inte ha hittat fina 16'':re. Därför får jag "lida" lite pin.
Hade Madridstilen funnits i 16'' så hade jag tagit de alla gånger.
Det är inte alltid man tänker med hjärnan när det gäller bilar Smile
Gourmand
Golf 7 2,0 TDI, manuell Ort: Stockholm
Mån 22 dec 2014 22:14 Svara med citat
Nä, det är sant. Även jag har gjort en de galenskaper, även om det naturligtvis kan förefalla otänkbart. Minns t.ex. att jag lyckades övertyga mig själv att en Alfa V6 var det jag absolut behövde och att det också fanns ekonomiska argument för inköpet. Snacka om självbedrägeri. Jag höll på att bli ruinerad pga denna italienska. Men, kul hade jag, iaf när jag inte blev tvärförbannad och det hände rätt ofta.
Håkan O
Tis 23 dec 2014 17:52 Svara med citat
Precis ludde28. Skulle vilja säga att hjärnan är kvar hemma när jag kryssar och har kul. Hjärnan sa Master hjärtat GT.
Keyless, soundsystem, ja inte var det hjärnan som bestämde. Men skall man sitta bakom ratten i 2500 mil per år
så skall man ju trivas. God Jul på er alla Golfare.
Håkan O
Sön 12 apr 2015 20:04 Svara med citat
Har nu kör ca 100 mil med min Golf Sportsvan och är mycket nöjd. När det gäller 17 tum och vägljud, visst hörs det men
inte så att det stör. Då överväger de man får till utöver Mater paketet gott o väl. Jag gillar verkligen inredningen. Tycker bilen
är snygg. Jag valde ju Sportsvan för att komma upp lite jämfört med vanliga Golfen och det gillar jag. Några små Guldkorn. Adaptiva farthållaren,
sicken grej. Helt underbart, bilen kör ju sig själv. En sak som kan tyckas onödig är Keyless. Värt varje krona, gillar skarpt.
Nyckeln i fickan och så tänker man inte på den mer. TSI 150hk och DSG, härlig kombo.
Kjell.Ason
Tiguan GT Ort: Falköping
Tis 18 aug 2015 21:09 Svara med citat
Efter 3 veckor och 300 mil med min nya Golf Sportsvan GT TDI & DSG är jag helnöjd med bilen. Det är en fantastiskt trevlig bil både att köra och åka i. Att det blev en Sportsvan var mer för att den är väldisponerad och lite högre precis som den bil jag hade tidigare. Jag är mer för rationella bilar, gillar inte nya bilmodeller med myrsloksutseende , små fönster och ytterligt begränsad runtomsikt. Med en liten gnutta lyx och större motor som i GT så blir det ännu bättre. Det blev också en del andra tillval bl.a. Climatronic som man inte vill vara utan, konstigt att det inte ingår i GT som standard.

De negativa sidorna är få, det mest påtagliga är ljudnivån på grov asfalt, där blir den väl högljudd men inte värre än att det är acceptabelt. På jämn väg går den hur tyst och fint som helst. En annan nackdel är det ytterligt lilla handskfacket, där ryms i stort sett inte mer än instruktionsboken. Jag försökte stoppa i en liten kartbok och det var tvärstopp direkt. Som kompensation finns det en massa andra fack så sammantaget så är jag nöjd ändå. Facken under stolarna är välkomna extrautrymmen som jag inte haft tidigare.

Standardstolarna är jag också klart nöjd med, funderade på ergo-stolen men bilen var redan tillräckligt dyr så jag avstod. Dieseln i gamla kärran vibrerade rätt kraftigt så avsaknad av massage känns mer ett plus. Dieseln sköter sig utomordentligt bra, visst den vibrerar lite men ytterst modest och den går tyst och fint.
Stereon som är standardsystemet var jag lite tveksam till om jag skulle bli nöjd med. Så här i efterhand så är den fullt tillräckligt bra för min del, är någon skillnad på det systemet på GT relativt de enklare utrustningsnivåerna? Jag hade gärna sett att det funnits något mer USB-uttag om inte annat så för att ladda egna prylar. Minneskortläsarna gillas, CD-läsaren glädjer säkert en del men för mig är det närmast ett avslutat kapitel.

Android Auto och Mirrorlink med det nya mediasystemet är en bra bonus. Synd bara att man inte kan köra valfri navigationsapp i mobilen utan är låst till Google Maps. Okej den duger men alternativ hade varit trevligt. En nackdel är också att man måste använda USB-kabel, enbart blåtand räcker inte. För den som använder navigation frekvent är fortfarande inbyggd navigation bäst.

DSG:n som många är lyriska över och andra verkar sky som pesten gör sitt jobb på ett i de allra flesta fall bra sätt. Själv har jag varit van vid en CVT tidigare ihop med diesel och den kombinationen uppskattade jag bättre men DSG:n är fullt tillräckligt bra för att jag ska vara nöjd. För min del så är inte en manuell växellåda något alternativ, ser ingen som helst anledning att sköta spakandet själv när automatik i de allra flesta fall gör det bättre.

Gillar också den adaptiva farthållaren som är guld värd. Den fungerar i de allra flesta fall hur bra som helst. Det finns ett tillfälle som är lite störigt och det är när en bil svänger in på en tvärväg, där tar det för lång tid innan farthållaren konstaterar att bilen försvunnit ur sikte och gasar på igen. Adaptiva farthållaren fungerar så klart bäst ihop med automat.

Keyless och elinfällbara backspeglar var ett par andra tillval jag tog. Elinfällbara speglar därför att det är lite trångt där jag brukar parkera så för mig var det ett bra tillval. Keyless var jag inte helt på det klara med innan men såhär i efterhand ångrar jag det inte, det är smidigt för det mesta.
T-Bone
Golf 7 Sportsvan Ort: Göteborg
Tis 25 aug 2015 18:24 Svara med citat
Spännande läsning.

Jag beställde min Golf SV 1,2 TSI DSG vecka 32, har fått besked att den prel. byggs vecka 38 och levereras vecka 42. Blir en lång och spännande väntan.

Min spec:
Pacific Blue Metallic
Pluspaket
- Bi-xenonstrålkastare med LED-varselljus
- Parkeringssensorer fram och bak
- Dimstrålkastare med statiskt kurvljus
- Regnsensor och aut. avbländbar backspegel
Dragpaket
- Dragkrok, manuellt infällbar
- Backkamera
Sportstolar
Climatronic
Vinterhjul friktion lättmetallfäg

Dessutom ingick ett års extra nybilsgaranti och serviceavtal 3 år i sommarkampanjen. Valde också att ta en lackbehandling som handlaren erbjöd till rabatterat pris för 2 600:- (ord. 4500:-).
Kjell.Ason
Tis 25 aug 2015 21:53 Svara med citat
Bra val, du kommer med största sannolikhet att bli lika nöjd som de allra flesta andra. Det är en genomtrevlig bil som det är lätt att trivas med. Har man valt DSG, Climatronic och regnsensor så behöver man inte göra så mycket mer än ratta, gasa och bromsa. Vinterhjul köpte jag inte med utan får komplettera med det i höst men väljer precis som du friktionsdäck. Har kört med det i många år och tar man det bara lite lugnt när det är vanskligt väglag så klarar man sig bra.

Min bil var det ungefär samma leveranstid på men det gick ca en vecka snabbare än vad dom lovade från början. Känns lite som dom garderar sig, bättre att överraska med kortare leveranstid än tvärtom.

MB -> Golf VII SV 16 -> TIGUAN II 18
T-Bone
Golf 7 Sportsvan Ort: Göteborg
Tis 25 aug 2015 22:27 Svara med citat
Kul att höra! Får hoppas på vecka 41 i smyg då Smile

Ang. friktionsdäck håller jag med dig. Vintrarna i Gbg-området brukar dessutom präglas av regn och slask snarare än isigt väglag, och där tycker jag att friktionsdäcken biter bättre än dubbdäcken. Är det riktigt halt ute brukar jag lämna bilen hemma, eller köra riktigt försiktigt.
Kjell.Ason
Lör 29 aug 2015 21:07 Svara med citat
Se till att grilla ÅF:en lite lagom mycket också så dom fixar iordning bilen så snabbt som möjligt.

När det är slirigt väglag ute tycker jag det är extra kul att köra bil - blir lite extra spännande då! (Kör mest landsväg, hade det varit i stan kanske jag tänkt annorlunda)

MB -> Golf VII SV 16 -> TIGUAN II 18