Xazh
Golf 7 1.2 Tsi Ort: Norrköping |
|
VWuser
Golf 7 1,4 TSI 122 -15 Ort: Danmark |
|
Xazh
| Mån 31 aug 2015 8:20 |
|
Hmm låter som mycket jobb. Men jag skulle verkligen vilja ha den som är orginalet. På min lokala vw handlare tar dom 12000:- för en fast dragkrok och 15000:- för en avtagbar. Köper man delarna så kanske man hamnar på man 5000:-. Då är det 10000:- kvar upp till en avtagbar dragkrok. Känns som man till och med skulle kunna lämna bort bilen och få det gjort för mindre pengar än dom 15000:- som Vag vill ha för att montera en avtagbar krok som inte är orginal. Jag har ingen backkamera och inga parkerings sensorer så borde inte vara så mycket jobb med programmeringen? Bultarna som du skrev om är ju bara att köpa nya?
Mvh
|
|
VWuser
Golf 7 1,4 TSI 122 -15 Ort: Danmark |
| Mån 31 aug 2015 9:41 |
|
Nja - lite jobb är det ju. Men du var ju villig att köpa en begagnad...
Til info så är det Westfalia som tillverkar originalet till Golf.
HELLA (Jaeger) tillverkar styrbox och kablar.
Till min Golf 7 Variant -15 heter elsatsen: 5G9 055 204
(Fast krok med 13-poligt uttag: 5G9 092 103A men du ville ju ha avtagbar)
Om du letar lite kan du säkert hitta delarna hos 3-parts handlare. Så får du "original" men till ett något lägre pris.
Kolla på skallen av bultarna, där står vilken kvalitet dom skall ha - mina är 10.9.
Moment/vinkelmoment till att dra dom med står i monteringsanvisningen, googla efter Westfalias mont.anvisningar
Ang programmeringen, så ja - det är lättare om du inte har backsensorer som automatisk skall stängas av vid släpvagn, men stabilitetskontrollen/ABS ändrar sig också så fort du pluggar i sladden från vagnen, så jag ville skaffa den rigtiga styrboksen - också i tillfälle av att du säljer bilen så är grejorna "riktgt" monterade utan att CAN bussen flippar ur
|
|
Xazh
| Mån 31 aug 2015 15:59 |
|
Tack för all matnyttig information 👍.
Jag var nog lite otydlig när jag skrev texten innan. Hade jobbat 12h natt 😆
alltså den dragkrok jag vill ha heter 5g0 803 880 och är den infällbara orginal kroken. Tror den heter Oras. Det är den typ av krok jag skulle vilja montera. När man köper den från skroten så ingår styrenheten.
Den kroken verkar bara köra med 13pols kontakten. Jag som har 7pols på min släpa 😠
|
|
Xazh
| Mån 31 aug 2015 16:32 |
|
| "Gateway" är det styrboxen?
|
|
Xazh
| Mån 31 aug 2015 16:56 |
|
| Hittade den här. Det måste ju vara den här sladden som gäller för att koppla in grejjerna?
|
|
Xazh
|
Blåbäret
Golf 7 GTI -14 Ort: Nyköping |
| Mån 31 aug 2015 19:16 |
|
Jag tror inte alls att den kroken är så enkel att montera, ifall det är samma krok som sitter originalmonterad från fabriken som du menar.
Den fälls ut genom att man drar i ett handtag som sitter infällt i dörrtröskeln i bakluckan. Dessutom så sitter det lite elektronik i tröskeln. Det sitter en lysdiod som lyser grönt om kroken är helt utfälld eller helt infälld och som lyser rött när kroken inte är låst i något av ändlägena.
Så det är flera delar utöver själva kroken som du måste få ordning på. Och kabeln som du länkar till är väl bara till för släpets belysning och har ingenting med krokens egen elektronik att göra.
|
|
Xazh
| Mån 31 aug 2015 19:25 |
|
Blåbäret:
Sant! Men jag måste ju få el till kärran med.
Det där med dioden känns inte som något större problem. Finns ju en firma som installerar såna här krokar.
Men sugen på att "kan själv"
|
|
Xazh
|