Bilisten
Golf 7 1.2 TSI Masters -15 Ort: Lerum |
| Tis 26 maj 2015 21:27 |
|
Fick min bil strax efter nyår, men har ännu aldrig hört någon trafikinformation bryta in.
Om jag valt P4 hör jag trafikinfo, men lyssnar man på någon annan kanal eller media så fungerar det inte.
Jag har kollat alla inställningar och även provat att ändra några, men ändå ingen trafikinformation...
TP lyser i överkanten av displayen för de stationer jag lyssnar på.
Radion är Composition Media med DAB som tillval.
Någon mer som råkat ut för detta?
|
|
Blåbäret
Golf 7 GTI -14 Ort: Nyköping |
| Tis 26 maj 2015 22:05 |
|
Jag har på ett drygt år råkat ut för trafikmeddelanden en eller två gånger.
Jag tror att P4 ofta sänder ut trafikmeddelanden till sina egna lyssnare, men att avbryta andra kanalers lyssnare gör de bara vid riktigt stora akuta trafikhändelser och inte vid varje meddelande.
|
|
Bilisten
| Tor 28 maj 2015 19:32 |
|
Tack för en förnuftig synpunkt, men jag tror ändå att något är fel.
I vår gamla SAAB bröt trafikmeddelanden in dagligen, särskilt i rusningstrafik vid morgon & eftermiddag.
Men i Golfen, har jag P4 på så hör jag trafikmeddelanden, volymen höjs och displayen visar "Trafikmeddelande".
Men har jag t.ex. P1 är på eller om jag lyssnar på media så har jag aldrig någonsin hört ett trafikmeddelande...
Är det ingen annan här i forumet som har problem med detta?
|
|
betaride
Scirocco R-16 Ort: Borås |
| Fre 29 maj 2015 14:02 |
|
| Bilisten skrev: | Tack för en förnuftig synpunkt, men jag tror ändå att något är fel.
I vår gamla SAAB bröt trafikmeddelanden in dagligen, särskilt i rusningstrafik vid morgon & eftermiddag.
Men i Golfen, har jag P4 på så hör jag trafikmeddelanden, volymen höjs och displayen visar "Trafikmeddelande".
Men har jag t.ex. P1 är på eller om jag lyssnar på media så har jag aldrig någonsin hört ett trafikmeddelande...
Är det ingen annan här i forumet som har problem med detta? |
Hej. Har haft min golf i snart 2 år och alltid funktionen aktiverad, men kan inte minnas att jag fått ett enda trafikmeddelande. Så jag är också skeptisk till hur väl det fungerar.
|
|
frippan
Golf 7 1.4 122hk Ort: Eskilstuna |
| Fre 29 maj 2015 16:36 |
|
| Har Discover pro stereon i en årsmodell 2013, där dyker TA upp lite då och då. Lyssnar oftast på P3. Men då byter den till P4. Har dock bara ägt bilen i en månad men som sagt den har brytit några gånger.
|
|
Guza
Golf 7 SC -15 Ort: Malmö |
| Fre 29 maj 2015 20:33 |
|
| Har samma problem. Står TA högst upp men inte hört ett meddelande under dom månaderna jag ägt bilen. Alla kanaler är inställda. Har läst andra trådar med samma problem.
|
|
ludde28
Golf 7 1,4 TSI GT 140 -14 Ort: Stockholm |
| Mån 01 jun 2015 23:03 |
|
Hurra, idag hörde jag ett TP då jag lyssnade på musik från en USB-minne.
Hände efter 8-tiden på kvällen på vägen mellan Nynäshamn o Sthlm.
Musiken avbröts o P4 med trafikinfo satte igång.
När medelande var slut så fortsatte musiken från USB-minne att spela igen.
|
|
Carl_X
Golf 7 GT Ort: Malmö |
| Tis 02 jun 2015 8:17 |
|
| Har Discover Pro och får TA dagligen.
|
|
Gilberto
Golf 7 1.4 TSI HighlineDSG Ort: Danmark |
| Tis 02 jun 2015 9:57 |
|
Jag får också TA nästan varje dag i Köpenhamn. Danska rapporter om jag lyssnar på en Dansk kanal och Svenska rapporter om jag lyssnar på Svensk radio. Rätt kul att köra i Danmark och få veta att det är stopp utanför Halmstad. TA avbryter allt jag råkar lyssna på: telefon, media, iPad... den kanal/land som är vald på radion ger mig TA. “Life is a disease: sexually transmitted, and invariably fatal.”
- Neil Gaiman --
|
|
Bilisten
| Tor 04 jun 2015 17:21 |
|
Ni som har hört eller inte hört trafikinformation, vilken modell av radio har ni?
Själv har jag Composition Media med DAB som tillval, kanske är problemet bara i de modellerna med DAB?
Jag blir inte klok på detta, om detta var ett vanligt problem borde det ju uppmärksammats mycket mera...
|
|
Blackbird1100xx
Golf 7 SC TDI GT Ort: Uppsala |
| Tor 04 jun 2015 20:18 |
|
| Bilisten skrev: | Ni som har hört eller inte hört trafikinformation, vilken modell av radio har ni?
Själv har jag Composition Media med DAB som tillval, kanske är problemet bara i de modellerna med DAB?
Jag blir inte klok på detta, om detta var ett vanligt problem borde det ju uppmärksammats mycket mera... |
Jag har inte DAB, och har aldrig fått något meddelande sedan Augusti. Lyssnar iofs inte på P4, utan reklamfinansierade kanaler. Men det borde väl slå igenom nån gång i alla fall.
|
|
Blackbird1100xx
Golf 7 SC TDI GT Ort: Uppsala |
| Tor 04 jun 2015 20:24 |
|
| Bilisten skrev: | Ni som har hört eller inte hört trafikinformation, vilken modell av radio har ni?
Jag blir inte klok på detta, om detta var ett vanligt problem borde det ju uppmärksammats mycket mera... |
Jag har inte DAB, och har aldrig fått något meddelande sedan Augusti. Lyssnar iofs inte på P4, utan reklamfinansierade kanaler. Men det borde väl slå igenom nån gång i alla fall.
|
|
Gilberto
Golf 7 1.4 TSI HighlineDSG Ort: Danmark |
| Fre 05 jun 2015 9:21 |
|
Jag har Discovery Media Pro utan DAB. Det kommer rätt ofta besked när jag lyssnar på alla Sveriges Radio kanaler. Senast i går, även om jag var i Köpenhamn och lyssnade på P1 “Life is a disease: sexually transmitted, and invariably fatal.”
- Neil Gaiman --
|
|
Johan B
Golf 7 SC TSI150 GT DSG Ort: Göteborg |
| Fre 05 jun 2015 11:03 |
|
| Jag har tolkat funktionen som så att om jag har SRs kanaler på radion och lyssnar på annat media så bryter trafikinformationen in. Står radion däremot på en kommersiell kanal får jag inte trafikinformation. Likaså går aldrig SR in och bryter kommersiella kanalers sändning för trafikinformation, däremot gör de det om det är samhällsinformation, typ stora olyckor, bränder etc.
|
|
Bilisten
| Ons 10 jun 2015 21:36 |
|
Johan B!
Troligen är det precis som du skriver, att SR inte gärna går in och bryter de kommersielle radiostationerna.
Jag har hört några trafikmeddelanden när jag lyssnat på P1 & P3 men aldrig när jag lyssnat på Mix-megapol eller City 107.
Tack alla för kloka synpunkter...
|
|
Walle81
Golf 7 1,2 TSI Masters 2015 Ort: Lund |
| Sön 09 aug 2015 12:58 |
|
| Hej! Walle heter jag och har jobbat på trafikredaktionen på SR. Trafikmeddelande bryter endast i lokala kanaler. Det är trafikreportern som aktivt trycket igång RDS knappen. Dvs den som bryter i sändning. Detta görs aldrig under nyheterna utan man försöker vänta till efter eller under en låt. Är det riktigt akut som en bil mot färdriktningen eller liknande kan man gå in och bryta även under Ekot. Sen kan det ju hända att reportern glömmer trycka på RDS knappen, och då går meddelande ut men jingeln spelas ej med förhöjt ljud på din stereo, dvs den bryter ej pågående cd-skiva eller liknande. I VW modeller av nyare modeller kan trafikinfo ställas in i menyn för radio. Hoppas detta var till någon hjälp.
|
|
ergo
Ingen VW Ort: Helsingborg |
| Fre 14 aug 2015 10:01 |
|
| Jag har Composition Media (CM) utan DAB och har också lagt märke till att det inte kommer trafikmeddelande. Lyssnar oftast på P2 och P3. Men på f.ex. P4 så har jag fått meddelanden. Därimot så tycker jag att det kom oftare på min gamla SAAB 9-5. Kanske så att i Golfen på CM så är det ett enklare system som bara kollar vald station, medan på dyrare stereo så kollar den även på andra, så kanske det var i SAAB'en också. Skall prova sätta på P4 och lyssna på annan media och se om det bryter in meddelande då.
|
|
AndersLj
Golf 7 TSI 140 GT -15 Ort: Stockholm |
| Fre 14 aug 2015 12:28 |
|
Hej.
Detta är mitt första inlägg! Såvitt jag förstått fungerar trafikvarningarna så här:
Varningarna sänds bara ut över en enda av SR:s programkanaler (P3 eller P4 -- jag vet inte vilken) och bara inom berört område. Innan ett varningsmeddelande sänds ut skickas ett icke hörbart infomeddelande ut till alla SR:s programkanaler inom området, via den datakanal som också används för annan RDS-information.
En modern RDS-bilradio har dels en fullständig mottagare och dels en anordning som mycket snabbt avläser signalstyrkan hos andra kanaler inom räckhåll. Den har också tagit reda på vilka frekvenser olika program sänder på. När mottagaren tar emot ett infomeddelande om en trafikvarning kopplar den omedelbart över mottagaren till den kanal som sänder varningen. När varningsmeddelandet är slut kopplar den tillbaka igen.
En förutsättning för att man ska kunna ta emot trafikvarningarna är alltså att man lyssnar på en SR-kanal. Även när man lyssnar t.ex. på en CD ligger mottagaren aktiv i bakgrunden så att den kan fånga upp eventuella infomeddelanden. Ang. DAB så vet jag inte om denna infovarning finns implementerad.
Jag kör mest i närheten av Stockholm, och jag får trafikvarningar då och då. Men inte så ofta som man borde kunna få. Faktiskt förvånande sällan. Dock fick jag ett sent härom kvällen när jag körde mot Gnesta. Jag hade just passerat Mölnbo när jag fick meddelande om en olycka strax före Mölnbo, så jag hade turen att just hinna före.
Hoppas att detta kan komplettera all annan information som givits här.
|
|
ergo
Ingen VW Ort: Helsingborg |
| Sön 30 aug 2015 23:50 |
|
| Har provat nu att sätta på P3 eller P4 medan jag lyssnar på annan media (SD kort eller Bluetooth streaming) Med P3 vald på radion innan, har jag inte fått ett enda trafikmeddelande. Om jag sätter på P4 i bakgrunden får jag ofta trafikmeddelande. Så det verkar på Composition Media utan DAB som jag har att den bara tar trafikmeddelanden från stationen som är vald. Jag har provat hitta om man kan välja var den skall ta trafikmeddelanden ifrån, men det hittar jag inte. Det har jag haft på tidigare bilar.
|
|
ekf
Golf 7 GT 2.0 TDI 4M -13 Ort: Jönköping |
| Mån 31 aug 2015 19:12 |
|
| Så länge jag har igång någon av SR:s kanaler så brukar jag få trafikinfo emellanåt, det är inte knutet till vilken av kanalerna jag lyssnar på. Jag har Composition Media...
|
|
ludde28
Golf 7 1,4 TSI GT 140 -14 Ort: Stockholm |
| Lör 12 sep 2015 19:52 |
|
| Förra helgen fick jag ett trafikmeddelande. Lyssnade på musik från USB-stickan, när P4 bröt in. Kollade efteråt vilken radiokanal radio var inställd. Det var en av de rikstäckande reklamkanalerna.
|
|