wallani
Golf 7 TSI 110 Ort: Karlstad |
| Mån 07 sep 2015 12:59 |
|
| Vet någon av Er om de två systemen är urkopplingsbara? Jag hoppas att man har möjlighet att göra det.
|
|
ludde28
Golf 7 1,4 TSI GT 140 -14 Ort: Stockholm |
| Mån 07 sep 2015 14:41 |
|
OM Start/stop funkt finns det många trådar, senast VCDS tweaks.
Lite curling: ett sök på start stop ger det många svar.
ACC? vill du inte ha nån hastighetshållare alls, eller själva adaptiva funkt?
|
|
Pensionären
Golf 7 GT 140 R-line -15 Ort: Västerås |
| Mån 07 sep 2015 14:41 |
|
| Start/stopp funktionen kan du väl stänga av med knappen till vänster om växelspaken om jag inte minns fel.
|
|
wallani
| Mån 07 sep 2015 17:13 |
|
Tack ska Ni ha för svaren.
Förstår att man kan stänga av fartkontrollen, men förstår inte den adaptiva funktionen. Om jag närmar mig en framförvarande bil som håller betydligt lägre hastighet så träder den tydligen i funktion vid ett visst avstånd. Hastigheten hos min bil anpassas till den framförvarande. Men detta vill jag inte, jag vill köra om. Skall jag då manuellt koppla ur kontrollen eller räcker det med att öka gaspådraget? (Som på min nuvarande IV)
Start/stopp-funktionen - jag hoppas innerligt att Pensionären har rätt och att det också gäller för den TSI110 med aut. som jag beställt
|
|
AndersLj
Golf 7 TSI 140 GT -15 Ort: Stockholm |
| Mån 07 sep 2015 17:35 |
|
På min 140 GT DSG -15 kopplas stat/stopp alltid på när jag startar motorn. Det lär ha att göra med att VW lyckades få in bilen i en bättre effektklass på så sätt. Men man kan lätt koppla ut funktionen med en knapp till vänster om växelväljaren. Eftersom funktionen är alltför snabb att stänga av motorn är det för det mesta bäst att koppla ur den vid stadstrafik.
Ang ACC så är det enklare än man kan tro. Man startar denna funktion med en knapp på ratten, och ställer sedan in önskad hastighet med ett par andra knappar på ratten. Om man hinner ikapp en annan bil byter man bara fil, och då släpper ACC "greppet" om bilen framför och accelererar till inställd hastighet.
Om man gasar för att snabba upp omkörningen händer inget annat än att det går fortare ett tag. När man släpper gasen går bilen tillbaka till inställd hastighet. Om man däremot behöver bromsa kopplas ACC tillfälligt ur. Man får då återstarta funktionen med RES-knappen på ratten. I detta fall använder den samma hastighet och avstånd som var inställda innan man bromsade. Om man stänger av funktionen helt genom att dubbeltrycka på rätt knapp, och sedan startar den igen, då ställer systemet in de alternativ som man valt i en meny i infosystemet. Ett lämpligt val är att välja standardavstånd, och hur långt detta ska vara kan man välja själv i fem steg.
|
|
Pensionären
| Mån 07 sep 2015 18:09 |
|
| Start/stopp funktionen stänger bara av motorn om du stannar bilen och lägger i friläge, har du växel i med kopplingen nere så går den på tomgång som vanligt. Lycka till med nya bilen du kommer att bli grymt nöjd!
|
|
wallani
| Mån 07 sep 2015 18:31 |
|
Och Du Pensionären, gäller det Du säger även med DSG-låda? I läge D eller N?
Tack för lyckönskningen. Det blev en -16 TSI 110 med DSG, motorvärmare/kupevärmare och vinterhjul. Jag skulle kanske också lagt till ECC, jag har det på IV. Det är faktiskt med ett stort mått av vemod som jag kommer att skiljas från min Golf Highline 2,0 Variant, dock, den stannar inom familjen, övertas av dotterson som just tagit körkort.
per, pensionär 81 år
|
|
Pensionären
| Mån 07 sep 2015 18:52 |
|
| Kan tyvärr inte svara på hur det fungerar på DSG. Jag provade också med 110 hk men valet blev 140 hk då jag tyckte det var lite mer fart i den och när jag köpte den så var det en kampanj, man fick R-Line paketet värde 20000 kr utan kostnad vilket lockade mig. Jag tog också motorvärmare med grenlednig och kupévärmare. Riktig klimatanläggning var givet för mig likaså backkamera och odubbade vinterhjul. Däremot var jag lite feg vad det gäller DSG så det blev manuell växellåda. Just R-Line paketet innehöll mycket som jag ville ha så det var bara att tacka och ta emot.
|
|
twarkie
Golf 7 1.2 TSI -16 Ort: Stockholm |
| Mån 07 sep 2015 19:00 |
|
Jag har haft min 1.2 TSI med DSG-låda i två månade nu.
Start/stopp-funktionen stänger av motorn när du står still och med foten på bromsen. Så fort du lyfter foten från bromsen så startar bilen igen. Det låter bra i teorin, men jag stör mig så pass mycket på det att jag nästan alltid stänger av funktionen direkt. I stadstrafik eller i situationer när du behöver vara snabb så är den nästan farlig då man tappar nån sekund i reaktionstid när man vill gasa iväg. Dessutom låser den ju ratten, så står man och ska svänga vänster på en landsväg så blir man ännu mer låst.
|
|
wallani
| Mån 07 sep 2015 19:26 |
|
Twarkie
Låter inte bra, går det inte att slopa funktionen för gott. För mig är den närmast löjlig.
|
|
Pensionären
| Mån 07 sep 2015 19:28 |
|
| NIX 😡
|
|
ludde28
| Mån 07 sep 2015 19:43 |
|
Jo, start/stop funkt. går att koppla bort permanent.
Det gör man via VCDS (ändrar ett värde på batterispänning)
|
|
Pensionären
| Mån 07 sep 2015 19:50 |
|
| Ja men hur blir det med garantin? Tycker inte det är att rekommendera egna ändringar det är ju inga leksaker vi har 😄
|
|
Blåbäret
Golf 7 GTI -14 Ort: Nyköping |
| Mån 07 sep 2015 20:06 |
|
Jag har start/stopp i min GTI, som har DSG låda, och jag tycker inte riktigt om funktionen.
Står du still med bilen och bromsar lite lätt så går motorn på tomgång med låsta bromsar (hill hold), men trycker du lite hårdare på bromspedalen så stänger motorn av sig. Och min motor startar inte bara för att du släpper bromsen utan den startar först när du nuddar gas pedalen.
Funktionen att motorn stänger av sig fungerar riktigt bra vid rödljus, men mindre bra vid stressiga korsningar eller rondeller där man behöver ta sig ut i små luckor. Felet är fördröjningen på kanske en sekund från det att man nuddar gasen tills det att motorn har startat. Trycker du bara ner gasen så drar bilen iväg med ett ryck när motorn väl har startat. Utan du måste först nudda gasen, vänta på att motorn startar och sen gasa iväg lugnt och försiktigt. Det går att bara nudda bromsen lite lätt så att motorn inte stänger av sig men det kräver en sådan finkänslighet med foten som man inte klarar av att hålla på med i stressig stadstrafik.
Jag körde tidigare ibland en Citroen Berlingo med start/stopp. Den startade motorn när man släppte bromsen och inte när man nuddade gasen, och det fungerade mycket bättre enligt mig. Nackdelen var att man alltid behövde hålla bilen med bromsen nedtryckt vid till exempel rödljus vilket jag slipper göra med Golfen.
|
|
AndersLj
| Mån 07 sep 2015 20:39 |
|
| Tänk så enkelt det är med manuell låda och kopplingspedal. Problemet med DSG-lådan är att om man stannar för att svänga vänster i en korsning och måste vänta på mötande trafik, då får man välja mellan att antingen slira på kopplingen eller att trampa på bromsen så länge att motorn stannar. Så har jag uppfattat det, nämligen att motorn slirar på kopplingen ända tills någon broms slår till, och då kopplar lådan ur. Man kan märka det på varvtalet, som på min bil sjunker ungefär 100 rpm när lådan kopplar ur. Detta är nog ett av skälen till att DSG-lådan slits extra mycket i stadstrafik.
|
|
ludde28
| Mån 07 sep 2015 20:42 |
|
| Pensionären skrev: | | Ja men hur blir det med garantin? Tycker inte det är att rekommendera egna ändringar det är ju inga leksaker vi har 😄 |
Faktum är att om man inte vill göra det lilla ingreppet själv så kan man åka in till en aukt. verkstad så gör det åt dig på precis samma sätt.
Vi pratar inte om att trimma bilen, byta vitala delar, etc.
No hard feelings
|
|
Pensionären
| Mån 07 sep 2015 20:48 |
|
Ludde 28 försök att åka in till märkesfirman och få det urkopplat så får du höra vad dom säger 😀 jag förstår att det inte är att trimma bilen. Det jag pratar om är att garantin sätts ur spel.
No hard feelings här också 👍
|
|
AndersLj
| Mån 07 sep 2015 21:40 |
|
| Eftersom bilen vid typbesiktningen kan ha kunnat klassats i en viss skatteklass tack vare att start/stopp alltid kopplas in vid start kan man tänka sig att återförsäljaren kan vara tveksam inför att ändra denna inställning. Det kan ju faktiskt vara så att bilen inte längre är typgodkänd. (Hur någon ska kunna upptäcka detta är iofs en annan sak.) Men om ja vore VW skulle jag mer än tveka.
|
|
Blackbird1100xx
Golf 7 SC TDI GT Ort: Uppsala |
| Mån 07 sep 2015 22:28 |
|
| AndersLj skrev: | | Tänk så enkelt det är med manuell låda och kopplingspedal. Problemet med DSG-lådan är att om man stannar för att svänga vänster i en korsning och måste vänta på mötande trafik, då får man välja mellan att antingen slira på kopplingen eller att trampa på bromsen så länge att motorn stannar. Så har jag uppfattat det, nämligen att motorn slirar på kopplingen ända tills någon broms slår till, och då kopplar lådan ur. Man kan märka det på varvtalet, som på min bil sjunker ungefär 100 rpm när lådan kopplar ur. Detta är nog ett av skälen till att DSG-lådan slits extra mycket i stadstrafik. |
Man måste vara snabb på att släppa bromsen för att den inte ska stanna motorn, men har man väl fått in snitsen på detta så tycker jag att det funkar bra i alla fall.
|
|
wallani
| Mån 07 sep 2015 22:40 |
|
| twarkie skrev: | Jag har haft min 1.2 TSI med DSG-låda i två månade nu.
Start/stopp-funktionen stänger av motorn när du står still och med foten på bromsen. Så fort du lyfter foten från bromsen så startar bilen igen. Det låter bra i teorin, men jag stör mig så pass mycket på det att jag nästan alltid stänger av funktionen direkt. I stadstrafik eller i situationer när du behöver vara snabb så är den nästan farlig då man tappar nån sekund i reaktionstid när man vill gasa iväg. Dessutom låser den ju ratten, så står man och ska svänga vänster på en landsväg så blir man ännu mer låst. |
Hej igen
"så fort Du lyfter foten från bromsen så startar bilen."
Du kanske menar att motorn startar. Om växeln nu har lagts till N så händer väl ingenting??
"jag stör mig så pass mycket att jag nästan alltid stänger av funktionen direkt"
Hur gör Du, jag vill också kunna stänga av - och för gott
Tyvärr observerade jag inte detta med S/S, som jag nu känner det ångrar jag köpet.
|
|
AndersLj
| Mån 07 sep 2015 22:44 |
|
Snabb på (eller snarare ur) bromsen. Men är du säker på att bilen inte ligger och slirar på kopplingen då? Jag tror mig ha förstått att kopplingen slirar tills någon av bromsarna aktiveras (autohold eller elhandbromsen).
Hur som helst tycker jag att det är enklast att köra utan start/stopp i stan, åtminstone när det är lite trafik. Sedan finns det stoppljus som man vet att man alltid får stå länge vid (typ korsningen Ringvägen/Götgatan i Sth. Då kopplar jag tillfälligt in S/S igen.
|
|
twarkie
Golf 7 1.2 TSI -16 Ort: Stockholm |
| Tis 08 sep 2015 7:06 |
|
| wallani skrev: | Hej igen
Du kanske menar att motorn startar. Om växeln nu har lagts till N så händer väl ingenting??
"jag stör mig så pass mycket att jag nästan alltid stänger av funktionen direkt"
Tyvärr observerade jag inte detta med S/S, som jag nu känner det ångrar jag köpet. |
Jo precis, MOTORN startar såklart när man lyfter foten från bromsen. Fast å andra sidan så drar ju bilen iväg om du har D-växeln i och inte någon autohold aktiverad. N använder jag aldrig med en automatlåda.
Trots detta irriterande moment så är jag mycket nöjd med DSG-lådan. Nu har jag väl lärt mig att leva med problemet och stänger bara av funktionen när jag startar bilen.
När jag provkörde en manuell modell så stannade motorn när jag stod still med växel i och både koppling och broms nedtryckt, så jag misstänker att man hade stört sig lika mycket där.
|
|
Roger
Golf 7 SC -16. R-Line Ort: Karlshamn |
| Tis 08 sep 2015 8:36 |
|
Jag skulle med vilja stänga av det tramset, kan ju knappast vara hälsosamt för en motor att stängas av var 5:e meter. Blir ju fördröjning med om ljuset slår om fort. Stänger alltid av det när jag startar min bil, synd man inte kan spara den i konstant avstängd ! För övrigt är DSG en mycket trevlig låda
|
|
Johan B
Golf 7 SC TSI150 GT DSG Ort: Göteborg |
| Tis 08 sep 2015 10:02 |
|
Tyvärr observerade jag inte detta med S/S, som jag nu känner det ångrar jag köpet. |
Du kommer aldrig få VW att koppla ur S/S permanent åt dig, då tappar bilen sitt typgodkännande. Det går dock att göra på eget bevåg med en bärbar dator och en speciell kabel genom att gå in i bilens datasystem.
Eftersom VW vet med sig att folk i allmänhet kommer att störa sig på S/S sitter knappen för avstängning lätt åtkomlig vid växelspaken. Dock får man trycka på knappen varje gång man startar (med nyckeln).
Alla nya bilar har detta system så det spelar ingen roll vilket märke man köper, det är bara att gilla läget. Jag kan säga dig att man vänjer sig, vid att trycka på av-knappen vid start alltså . Det är egentligen bara i stadskörning som jag finner S/S störande. Vid körning på raka vägar med enstaka rödljusstopp gör det ju egentligen ingenting alls om bilen stänger av sig när man står still en stund.
Samma med ACC-farthållaren. Ogillade den i början men nu börjar jag mer och mer tycka att den är bekväm. Dock kör den inte lika mjukt med broms/gas som man själv skulle gjort. Jag har börjat tänka som så att om ACC inte låter dig ligga så nära framförvarande bil som du skulle vilja, eller om du får gå in och ta över själv tillfälligt, så är det trots allt en situation där det inte är lämpligt att köra med farthållare.
|
|
Blåbäret
Golf 7 GTI -14 Ort: Nyköping |
| Tis 08 sep 2015 17:06 |
|
Som sagt var så går det att avaktivera systemet om man så vill, även om Volkswagen officiellt inte har medgett att detta går.
För att start/stopp ska tillåtas att stänga av motorn så måste ett antal villkor vara uppfyllda. Motorn får inte vara för kall eller för varm, batteriet måste vara tillräckligt laddat, klimatanläggningen får inte arbeta för hårt och så vidare. Och dessa parametrar är justerbara med hjälp av en dator och ett speciellt program. Om man då ändrar en parameter till ett ouppnåeligt värde så kommer motorn aldrig stänga av sig. Vanligast är väl att man höjer den lägsta batterispänningen till värde som är högre än det som ett fulladdat batteri har.
Men eftersom Volkswagen bara vill göra officiellt godkända förändringar på bilen som inte påverkar garantin så måste man kanske bege sig till en oberoende verkstad, någon verkstad som trimmar bilar, eller kanske en privatperson som har nödvändig dator utrustning för att göra denna förändring.
|
|
wallani
| Tis 08 sep 2015 17:39 |
|
Tack alla för svar och goda råd. Som jag nu förstår det kan vi lämna fartkontrollen därhän, den startas och stängs av manuellt på samma sätt som hos IV.
s/s är alltid inkopplad i samband med start men kan enkelt kopplas ur med en knapp intill växelväljaren. Går ej att koppla ur för gott.
Detta gläder mig så idag har jag kompletterat beställningen med ECC.
|
|
Pensionären
| Tis 08 sep 2015 18:30 |
|
| Tack själv för en trevlig diskution här på forumet. Jag tycker att det är bra med ett sånt här forum då man får många bra tips och råd från likasinnade VW ägare.
|
|
AndersLj
| Ons 09 sep 2015 11:10 |
|
| Johan B skrev: | | Samma med ACC-farthållaren. Ogillade den i början men nu börjar jag mer och mer tycka att den är bekväm. Dock kör den inte lika mjukt med broms/gas som man själv skulle gjort. Jag har börjat tänka som så att om ACC inte låter dig ligga så nära framförvarande bil som du skulle vilja, eller om du får gå in och ta över själv tillfälligt, så är det trots allt en situation där det inte är lämpligt att köra med farthållare. |
Det är nog så att förbrukningen kan öka något när man använder ACC, jämfört med att själv gasa med förutseende och okokt ägg mellan skosula och gaspedal. Men man kan själv välja hur snabbt funktionen ska arbeta (åtminstone på min bil som har valbara körlägen). I Eco-läge torde funktionen reagera lite lugnare, medan den blir mer aggressiv om man väljer Sportläge. Jag har inte provat detta ännu, utan kör med normalläge.
Man kan ju också välja hur stort avståndet (tidsavståndet) till framförvarande ska vara, i fem steg. Jag har mittsteget som standard, men när det börjar gå fortare än 70 brukar jag förlänga ett steg. Jag tror att om man väljer kortaste avstånd och Sportläge så kommer man nog närmare bilen framför än vad jag skulle våga. Det är förresten rätt kul att se hur medtrafikanter reagerar när man kör ut från Stockholm mot Södertälje t.ex. en lördagseftermiddag. Jag ligger då med min ACC kanske 50 m bakom bilen framför. Förvånande många tycker att de måste köra om mig och lägga sig fem meter bakom bilen framför mig. De vinner omkring två sekunder på detta.
Slutligen, jag skrev i ett tidigare inlägg att det var bra att koppla ur S/S när det är lite trafik. Detta blev lite tvetydigt, för jag menade när det är "lite grann" trafik, d.v.s. en hel del.
|
|
RoffeT
Golf 7 SC TSI 122 DSG7 Ort: Borlänge |
| Tis 15 sep 2015 13:43 |
|
Mina erfarenheter från Golf 15 DSG 7 TSI 122:
Frågat Bilmetro Borlänge, men dom hänvisar till att man måste stänga av efter varje start.
Jag brukar stänga av direkt efter start, men är man för snabb så slås den på igen, vilket är mycket irriterande (den håller väl på med någon start procedur några sekunder efter att bilen startat...) t
Min lösning:
Vid start, håll ned A/S-knappen med tummen samtidigt som man trycker på startknappen med pekfingret. Håll kvar tummen tills den hoppat igång. Sitter numera i ryggmärgen och funkar utmärkt.
|
|