Forum - Golf 7 (13-19) - Avbländning yttre speglar mk7

cassidy
Golf 7 GTD Ort: Västerås
Fre 18 sep 2015 21:41 Svara med citat
Hej hej,
Går i bilbytartankar och lutar väldigt mycket åt att komma tillbaks till en Golf ... Very Happy

Det jag funderar över är att när kollar utrustning på begagnade bilar på www.volkswagentillbehör.se eller bygger en ny bil på vw.se så står det "Innerbackspegel, automatiskt avbländande". Betyder det att bara innerbackspegel är avbländande och inte ytterspeglar? Eller förväntas jag förstå att innerspegel = ytterspegel?
Linkan86
Golf 7 TSI 140 GT R-line Ort: Trollhättan
Fre 18 sep 2015 21:50 Svara med citat
Jag har det på min Golf och det är bara på den inre spegeln
Stringfellow
Golf 7 TDI 150 GT BMT Ort: Stockholm
Lör 19 sep 2015 17:38 Svara med citat
Linkan86 skrev:
Jag har det på min Golf och det är bara på den inre spegeln

Har aldrig sett den fungera, trots helljus på bil bakom.
ekf
Golf 7 GT 2.0 TDI 4M -13 Ort: Jönköping
Lör 19 sep 2015 19:26 Svara med citat
Stringfellow skrev:
Har aldrig sett den fungera, trots helljus på bil bakom.

Klicka ur den på knappen och vänta upp till 10 sek när du har en bil bakom. Jag trodde också att min var kass, men det visade sig att den aktiveras så sömlöst att man inte märker av det under körning...
Blåbäret
Golf 7 GTI -14 Ort: Nyköping
Lör 19 sep 2015 19:32 Svara med citat
Den automatiska avbländningen på innerbackspegeln har fungerat bra på alla mina bilar med denna finess.

Men det är ingen snabb och ögonblicklig avbländning utan snarare att spegeln långsamt blir mörkare.
cassidy
Golf 7 GTD Ort: Västerås
Mån 21 sep 2015 18:51 Svara med citat
Tack för svaren, då behöver jag inte leta efter en utrustningskod för det. Smile
Kan tycka att det är lite udda att VW inte erbjuder till någon modell som det verkar (klickade runt i konfigverktyget och finns inte som option på de större modellerna heller).
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Mån 21 sep 2015 21:42 Svara med citat
Blåbäret skrev:
Den automatiska avbländningen på innerbackspegeln har fungerat bra på alla mina bilar med denna finess.

Men det är ingen snabb och ögonblicklig avbländning utan snarare att spegeln långsamt blir mörkare.

Låter som om det fungerar ungefär likadant som det gör med bla glasögon och visir till hjälpar,
tekniken heter fotocromatksk.
Blåbäret
Mån 21 sep 2015 22:00 Svara med citat
Ungefär,

Men det är inte fotokromatiskt utan elektrokromatiskt. Det finns två sensorer, en på vardera sidan av backspegeln, och beroende på ljusskillnaden mellan sensorerna så läggs det en spänning på en hinna utanpå spegelglaset som då mörknar.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Mån 21 sep 2015 23:01 Svara med citat
Blåbäret skrev:
Ungefär,

Men det är inte fotokromatiskt utan elektrokromatiskt. Det finns två sensorer, en på vardera sidan av backspegeln, och beroende på ljusskillnaden mellan sensorerna så läggs det en spänning på en hinna utanpå spegelglaset som då mörknar.

Misstänkte nästan att det var något elektroniskt, fotocromatiskt fungerar väl inte på insidan av ett fönster?
Blåbäret
Tis 22 sep 2015 17:38 Svara med citat
candyweiss skrev:
Misstänkte nästan att det var något elektroniskt, fotocromatiskt fungerar väl inte på insidan av ett fönster?

Nej, det gör det inte.

Fotokromatiskt glas reagerar på solens UV strålning och behöver ingen annan energikälla för att fungera. Nackdelen är att man måste vara ute i UV strålningen, och kan inte sitta bakom en glasruta.