laffe
Golf 7 Ort: Örebro |
| Tis 22 sep 2015 12:22 |
|
Jag funderar på att köpa en ny Golf SC 1.2 TSI under sommarkampanjen som gäller några dagar till.
Bilen kommer köras högst 1000 mil per år. Som jag har förstått det ska bilen in på service (oljebyte) enligt ett körstilsberoende schema med gränserna 3000 mil / 2 år.
Dessutom måste bilen efter första servicen lämnas in på inspektion varje år till en kostnad av ca 1500-2000kr där man normalt sett inte byter någonting.
Det känns som det kommer bli dyra mil med alla dessa inspektioner som kommer hamna i otakt med oljebyte. Är det någon med liknande körsträckor som kunnat få inspektionerna utförda vid service istället?
|
|
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona |
| Tis 22 sep 2015 13:55 |
|
Efter ca 12.000-13.000km kan göra en mellanservice med byte av olja + filter, numera behöver man inte anlita märkesverkstaden för att få behålla garantierna och då komma undan billigare En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
Deje
Golf 7 1.2 tsi Masters Ort: Göteborg |
| Tis 22 sep 2015 18:00 |
|
| Serviceavtal !
|
|
Blåbäret
Golf 7 GTI -14 Ort: Nyköping |
| Tis 22 sep 2015 18:33 |
|
| Problemet med serviceavtal är att man inte får överskrida tiden eller milen mellan varje servicetillfälle. Men man får inte heller serva bilen för ofta enligt avtalet utan bilen måste in på service vid exakt rätt tidpunkt varje gång. Och det är nästan omöjligt att lyckas pricka in så många servicetillfällen inom avtalets tid så att det lönar sig jämfört med att betala varje service separat.
|
|
Deje
| Tis 22 sep 2015 19:26 |
|
| Blåbäret skrev: | | Problemet med serviceavtal är att man inte får överskrida tiden eller milen mellan varje servicetillfälle. Men man får inte heller serva bilen för ofta enligt avtalet utan bilen måste in på service vid exakt rätt tidpunkt varje gång. Och det är nästan omöjligt att lyckas pricka in så många servicetillfällen inom avtalets tid så att det lönar sig jämfört med att betala varje service separat. |
Ärligt talat förstår jag inte vad du har fått dessa uppgifter ifrån. eller ens vad du menar. Serviceavtalet löper på 3-år och täcker alla service som skall utföras under den perioden, punkt slut. Om du har förlängt din garanti längre än 3-år så är det en annan femma.
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
| Tis 22 sep 2015 21:53 |
|
| Deje skrev: | | Ärligt talat förstår jag inte vad du har fått dessa uppgifter ifrån. eller ens vad du menar. Serviceavtalet löper på 3-år och täcker alla service som skall utföras under den perioden, punkt slut. Om du har förlängt din garanti längre än 3-år så är det en annan femma. |
Serviceavtalet täcker inte mellanservice eller inspektion.
|
|
Deje
| Tis 22 sep 2015 22:16 |
|
| Vart står det i kontraktet ?
|
|
Deje
| Tis 22 sep 2015 22:19 |
|
| för endast 99:- i månaden, kan du teckna ett serviceavtal; som gäller under 36 månader eller 4.500 mil totalt - det som inträffar först. Under avtalstiden ingår alla serviceintervaller och på köpet får du bra kontroll på dina bilkostnader.
|
|
laffe
Golf 7 Ort: Örebro |
| Tis 22 sep 2015 22:43 |
|
| Intressanta svar. Serviceavtalet måste väl ändå täcka inspektion också?
|
|
candyweiss
Donator 100
| Tis 22 sep 2015 22:47 |
|
| Deje skrev: | | för endast 99:- i månaden, kan du teckna ett serviceavtal; som gäller under 36 månader eller 4.500 mil totalt - det som inträffar först. Under avtalstiden ingår alla serviceintervaller och på köpet får du bra kontroll på dina bilkostnader. |
Jag hade exakt det avtalet på min Golf VI. Hur du än bär dig åt så får du bara en service med det avtalet.
|
|
candyweiss
Donator 100
|
candyweiss
Donator 100
| Tis 22 sep 2015 23:07 |
|
| laffe skrev: | | Intressanta svar. Serviceavtalet måste väl ändå täcka inspektion också? |
Kopierat från VW´s hemsida:
Med Serviceintervall menar man avståndet (i km eller kalendertid) mellan de av tillverkaren föreskrivna inspektionerna. Volkswagens bensinbilar skall ha service första gången efter 30 000 km. Nya och förbättrade motorer i kombination med speciellt utvecklade oljor (”LongLife”-oljor) har skapat förutsättningar för längre serviceintervall för Volkswagens bilar. Ett instrument i bilen påminner föraren om när nästa service skall göras.
|
|
Deje
| Tis 22 sep 2015 23:22 |
|
| laffe skrev: | | Intressanta svar. Serviceavtalet måste väl ändå täcka inspektion också? |
Så ser jag bestämt på det ,om den krävs för att få behålla garantin ,så är ju den med i serviceintervallen.
Annars kan den ju enbart vara nått frivilligt!
|
|
Deje
| Tis 22 sep 2015 23:59 |
|
| candyweiss skrev: | | Jag hade exakt det avtalet på min Golf VI. Hur du än bär dig åt så får du bara en service med det avtalet. |
Ja ,det är pengarna i sjön , för jag har inte hört någon som har detta avtal att de skulle få göra nån extra service eller dyl. apropå någon inspektion , som givetvis inte kan vara nått annat än en service och som givetvis då skall ingå i serviceavtalet , oavsett vilket namn den har.
Ja menar varför inte även ha en "Undersökning" , "Genomgång","Kontroll","Tillsyn"," besiktning"," osv . skulle ju ge klirr i kassan.
Jag förslog serviceavtal då det ska täcka alla service åtgärder som TS frågade om!!! inte för att jag är nått större fan av det!
|
|