Undrar om någon har varit med om detta förut, eller tror sig ha en lösning? Jag kommer inte så mycket längre. Har googlat runt en del och löst många dumma frågetecken men nu så....
Golf mk5 1k1 1.9 tds BLS
Rattsymbolen i mätarhuset lyser gult och ratten är rätt trög, men inte helt död. Bilen går att köra utan problem.
ABS lampan lyser gult och ABSen fungerar inte.
ESP lampan lyser gult och fungerar inte
Läste ur en del felkoder men de enda som har med styrningen och göra är dessa 3.
02546 - Ändläge styrning - Felaktig eller ingen grundinställning/anpassning - Permanent
00778 - Styrvinkelgivare - Felaktig eller ingen grundinställning/anpassning - Permanent
18107 - CAN; felmeddelande från styrvinkel - Permanent
00778 dyker upp under flera kategorier vid felsökning, ABS/ESP Mark 60, Däcktrycksövervakning MK 60 ESP, Servostyrning.
Har bytt styrvinkelgivare och kretskortsenheten som kopplar ihop allt under styrvinkelsensorn och allt annat tjaffs som sitter där.
Kör med Autocom CDP+ 2014.2 och försöker göra en initiering för att sedan kunna göra en grundinställning men programmet står bara och tuggar vid initieringen, brukar det ta lång tid? Har låtit den stå och tugga i 15min innan jag tröttnat och avbrutit. Har följt datorn slaviskt med motor av och tändning på OSV... rullat i max 20km/h och checkat att den inte drar åt något håll, ställt ratten så rakt att jag blir tårögd med mera.
Har även felkoder på båda hjulvarvtals sensorerna i bak, påverkar dem grundinställningsmöjligheterna?
Har även kikat på dem men glömde fota, ska dem ta i navet?
Håller tummarna och tårna att någon har varit med om detta eller kanske kan ha en teori som hjälper?
hej hittade du felet jag har köpt en 05 med samma fel tacksam för svar
På min så visade det sig vara hjulvarvtals sensorerna som var paj.
Det hade rostat under magnetringen som dem läser, rosten har då tryckt ut magnetringen in i hjulvarvtals sensorerna så båda ringarna och sensorerna svarvade sönder varandra. Bytte bakhjulslager och sensorerna, sedan gjorde jag en initiering och grundinställning av styrvinkelsensorn och då slocknade alla lampor och felkoderna kom aldrig tillbaka.
Hojta till om det är till hjälp