Bilisten
Golf 7 1.2 TSI Masters -15 Ort: Lerum |
|
Reinoj
Golf 7 1.2 TSI -15 Ort: Falkenberg |
| Sön 22 mar 2015 15:56 |
|
| Jag har 2,3 i mina samma märke på däck. Räknar med att det rullar lite lättre.
|
|
bi_em
Golf 7 1.4 122HK Ort: Järfälla |
| Mån 23 mar 2015 9:49 |
|
| Jag undrar samma sak, jag har dock läst att vissa rekommenderar även att man har mer luft på fram däcken än bak. 2,7(fram) respektive 2,5(bak)
|
|
Duratec
Golf 7 GT 1.4 TSI 140 Ort: Finspång |
| Mån 23 mar 2015 12:53 |
|
Med dagens däck så är det Inga nackdelar för själva däcket att ha mera luft. (Inte som förr I tiden då det slets I mitten vid för högt lufttryck). Idag är däcksidorna så styva att högre lufttryck inte förändrar däckets form.
Så med lite mer lufttryck innebär det lägre bränsleförbrukning, men även lite "hårdare" känsla.
Det är nog lite upp till var och en vilken nivå man vill ligga på.
Personligen kör jag på ca 2.6 bar(g) på mina 16" vinterdäck, och 3.0 bar(g) på mina 18" sommardäck.
|
|
bi_em
Golf 7 1.4 122HK Ort: Järfälla |
| Mån 23 mar 2015 12:54 |
|
| Duratec: Kör du 2.6 på alla däck?
|
|
ludde28
Golf 7 1,4 TSI GT 140 -14 Ort: Stockholm |
| Mån 23 mar 2015 14:02 |
|
Jag kör 2,5 runt om med 16'' friktion och 2,6 runt om med 17'' sommar
(oavsätt belastning, dock är jag oftast ensam i bilen)
|
|
Bilisten
| Mån 23 mar 2015 17:30 |
|
Bi_em, jag är inne på din linje, att ha lite mer lufttryck i framdäcken då bilen troligen är lite tyngre fram än bak.
Dock undrar jag om inte 2.7 bar är lite väl mycket, jag tänker mer 2.3 bar bak och 2.5 bar fram.
Bilen väger enligt vägverket bara 1230kg, så det behövs säkert inte så högt lufttryck.
En annan reflektion är att vår bil började dra mer bensin efter byte till sommardäcken.
När vi köpte bilen ny den 8 januari 2015 satt vinterdäcken på, och den har då legat runt 0.5 - 0.53 liter per mil.
Men efter byte till sommardäck ligger den på 0.53 - 0.56 liter per mil.
Detta trots att det nu är mycket varmare ute och motorn börjar bli så smått inkörd... (300 mil)
Min erfarenhet är att vinterdäck brukar rulla tyngre än sommardäck, så jag fattar inte varför?
|
|
Pops
Ingen VW Ort: Malmö |
| Mån 23 mar 2015 21:08 |
|
Snälla ni! Hur många ingenjörer och tekniska doktorer i t ex Wolfsburg tror ni år efter år jobbar med just dessa frågor. Man testar, provkör, mäter, analyserar, testar igen och igen. Jag är fullständigt övertygad att man kan lita på angivelserna i dörrkarmen. Köper man däck från en tillverkare som rekommender ngt högre tryck så lägg det mittemellan då. Kör själv GT TSI 140 och har 2,25 runtom. 80% motorväg och snittar 0,56 l/mil med en bil som gått 700 mil. Fantastiskt!
Svårt att se logiken i att sitta på kammaren och hitta på att däcktrycket ska vara högre fram än bak. Även om motorn sitter fram kan viktförhållandet fram/bak mycket väl vara 50/50. Jag tror de flesta är rörande överens om att golf 7:an har fantastiska vägegenskaper och att minska trycket bak ger väl mest en mer överstyrd bil. Finns ju en uppsjö av elektroniska system som övervakar och kompenserar för detta men ändå, ha lite tillit för Wolfsburg. Visst misslyckas man även där men däcktryck tror jag man har järnkoll på!
|
|
Örjan-Visby
Golf 7 1,4 Tsi 140 GT Ort: Gotland |
| Mån 23 mar 2015 22:25 |
|
| Pops skrev: | Snälla ni! Hur många ingenjörer och tekniska doktorer i t ex Wolfsburg tror ni år efter år jobbar med just dessa frågor. Man testar, provkör, mäter, analyserar, testar igen och igen. Jag är fullständigt övertygad att man kan lita på angivelserna i dörrkarmen. Köper man däck från en tillverkare som rekommender ngt högre tryck så lägg det mittemellan då. Kör själv GT TSI 140 och har 2,25 runtom. 80% motorväg och snittar 0,56 l/mil med en bil som gått 700 mil. Fantastiskt!
Svårt att se logiken i att sitta på kammaren och hitta på att däcktrycket ska vara högre fram än bak. Även om motorn sitter fram kan viktförhållandet fram/bak mycket väl vara 50/50. Jag tror de flesta är rörande överens om att golf 7:an har fantastiska vägegenskaper och att minska trycket bak ger väl mest en mer överstyrd bil. Finns ju en uppsjö av elektroniska system som övervakar och kompenserar för detta men ändå, ha lite tillit för Wolfsburg. Visst misslyckas man även där men däcktryck tror jag man har järnkoll på! |
Tror också som du att de har nog ganska bra kunskap vad som är bäst. Har kört ca. 35 mil och ligger på 0,62 hittills. Golf 1,4 Tsi GT 2015
Porsche Boxster S 2013
|
|
Pops
| Mån 23 mar 2015 23:34 |
|
| Örjan-Visby skrev: | | Tror också som du att de har nog ganska bra kunskap vad som är bäst. Har kört ca. 35 mil och ligger på 0,62 hittills. |
Hej Örjan!
Körde också på ca 0,62 i början. Nu har det nästan blivit lite av en utmaning hur snålt det går att köra. Har 45 km till jobbet och rekordet hittills är 0,48 med duktig medvind på motorvägen men som sagt 0,56 känns väldigt bra.
|
|
Örjan-Visby
| Tis 24 mar 2015 7:53 |
|
| Pops skrev: | Hej Örjan!
Körde också på ca 0,62 i början. Nu har det nästan blivit lite av en utmaning hur snålt det går att köra. Har 45 km till jobbet och rekordet hittills är 0,48 med duktig medvind på motorvägen men som sagt 0,56 känns väldigt bra.  |
Tack för infon. Jo, det blir nästan som en utmaning här i början att hålla det riktigt lågt. Kommer ifrån en Volvo som alltid tog runt 1,2 så det är stor skillnad. Såklart jag saknar V70 lastutrymme ,men får försöka lära om med tiden. Golf 1,4 Tsi GT 2015
Porsche Boxster S 2013
|
|
Örjan-Visby
| Tis 24 mar 2015 7:54 |
|
| Pops skrev: | Hej Örjan!
Körde också på ca 0,62 i början. Nu har det nästan blivit lite av en utmaning hur snålt det går att köra. Har 45 km till jobbet och rekordet hittills är 0,48 med duktig medvind på motorvägen men som sagt 0,56 känns väldigt bra.  |
Tack för infon. Jo, det blir nästan som en utmaning här i början att hålla det riktigt lågt. Kommer ifrån en Volvo som alltid tog runt 1,2 så det är stor skillnad. Såklart jag saknar V70 lastutrymme ,men får försöka lära om med tiden. Golf 1,4 Tsi GT 2015
Porsche Boxster S 2013
|
|
ludde28
| Tis 24 mar 2015 10:23 |
|
För min del köpte jag GT för att köra den, hade jag velat snålåka så hade jag satsat på 105TSI eller diesel javascript:emoticon(' ')
Att det inte blev GTIeller R var priset .
|
|
Örjan-Visby
| Tis 24 mar 2015 10:42 |
|
| ludde28 skrev: | För min del köpte jag GT för att köra den, hade jag velat snålåka så hade jag satsat på 105TSI eller diesel javascript:emoticon(' ')
Att det inte blev GTIeller R var priset . |
Har ju lite annat när jag vill åka :
Något jag är glad över att jag valde är bensinvärmaren och keyless med touchguard. Golf 1,4 Tsi GT 2015
Porsche Boxster S 2013
|
|
Pops
|
ludde28
| Tis 24 mar 2015 11:58 |
|
Nu har jag kikat på min långtidsförbrukning o den ligger på 0,67. Helt OK i mitt tycke för bilen med denna prestanda.
Och då stirrar jag inte på förbrukning när jag kör. Kör väl normalt, men ibland gasar jag på under ett kortare ögonblick (typ påfarter, omkörningar)
Även jag gillar lullull. Dock har jag inte Keyless.
|
|
Stringfellow
Golf 7 TDI 150 GT BMT Ort: Stockholm |
| Tis 24 mar 2015 15:08 |
|
| Pops skrev: | Snälla ni! Hur många ingenjörer och tekniska doktorer i t ex Wolfsburg tror ni år efter år jobbar med just dessa frågor. Man testar, provkör, mäter, analyserar, testar igen och igen. Jag är fullständigt övertygad att man kan lita på angivelserna i dörrkarmen. Köper man däck från en tillverkare som rekommender ngt högre tryck så lägg det mittemellan då. Kör själv GT TSI 140 och har 2,25 runtom. 80% motorväg och snittar 0,56 l/mil med en bil som gått 700 mil. Fantastiskt!
Svårt att se logiken i att sitta på kammaren och hitta på att däcktrycket ska vara högre fram än bak. Även om motorn sitter fram kan viktförhållandet fram/bak mycket väl vara 50/50. Jag tror de flesta är rörande överens om att golf 7:an har fantastiska vägegenskaper och att minska trycket bak ger väl mest en mer överstyrd bil. Finns ju en uppsjö av elektroniska system som övervakar och kompenserar för detta men ändå, ha lite tillit för Wolfsburg. Visst misslyckas man även där men däcktryck tror jag man har järnkoll på! |
Jag tror du har lite fel. VW's fokus är nog förbrukning kontra vägljud/stötdämpning. Accepterar man lite mer stötig gång men vill att däcken ska hålla längre och bilen dra mindre bränsle kan man absolut höja trycket lite. Själv kör jag typ 2,6 runt om.
|
|
Örjan-Visby
| Tis 24 mar 2015 15:33 |
|
| ludde28 skrev: | Nu har jag kikat på min långtidsförbrukning o den ligger på 0,67. Helt OK i mitt tycke för bilen med denna prestanda.
Och då stirrar jag inte på förbrukning när jag kör. Kör väl normalt, men ibland gasar jag på under ett kortare ögonblick (typ påfarter, omkörningar)
Även jag gillar lullull. Dock har jag inte Keyless.  |
Bensinvärmaren räknar inte jag som lull lull utan den verkar verkligen fylla sin funktion. Keyless kan jag hålla med dig tillhör kategorin lull lull., men ett bra sådant. Golf 1,4 Tsi GT 2015
Porsche Boxster S 2013
|
|
Pops
| Tis 24 mar 2015 16:28 |
|
| Stringfellow skrev: | | Jag tror du har lite fel. VW's fokus är nog förbrukning kontra vägljud/stötdämpning. Accepterar man lite mer stötig gång men vill att däcken ska hålla längre och bilen dra mindre bränsle kan man absolut höja trycket lite. Själv kör jag typ 2,6 runt om. |
Som sagt. VW har fokus på förbrukning/komfort/väghållning och det är dem som rekommenderar lägre däcktryck. De har ju dessutom lite mer på fötterna än oss "forummesserschmitts". Sålänge man inte har alltför lågt tryck behöver man inte oroa sig för förbrukning/slitage.
2,25 runtom och 0,56 med TSI 140 Hur fel kan det vara?
|
|
Bilisten
| Tis 24 mar 2015 16:59 |
|
Pops!
Jag skulle inte lita på att Wolfsburg-folket har så bra koll på läget...
Har sett att det är samma dekal med rekommendation för däcktryck i vanliga Golf som i Golf Masters.
Där är däcken 195 / 65 R15 91 T istället för 205 / 55 R16 91 V, ändå anges det exakt samma lufttryck...
Hade det stått 2.3 bar eller liknande så hade jag inte reagerat, men 2.0 bar, det är inte mycket till lufttryck.
Kan inte påminna mig att jag någonsin tidigare hört talas om en bil där man rekommenderar så lågt lufttryck.
|
|
Pops
| Tis 24 mar 2015 19:52 |
|
| Bilisten skrev: | Pops!
Jag skulle inte lita på att Wolfsburg-folket har så bra koll på läget...
Har sett att det är samma dekal med rekommendation för däcktryck i vanliga Golf som i Golf Masters.
Där är däcken 195 / 65 R15 91 T istället för 205 / 55 R16 91 V, ändå anges det exakt samma lufttryck...
Hade det stått 2.3 bar eller liknande så hade jag inte reagerat, men 2.0 bar, det är inte mycket till lufttryck.
Kan inte påminna mig att jag någonsin tidigare hört talas om en bil där man rekommenderar så lågt lufttryck. |
Senast ändrad Tis 13 okt 2015 0:41, ändrad totalt 1 gång
|
|
Pops
| Tis 24 mar 2015 19:56 |
|
| Fel
|
|
Peter_senior
Golf 7 Alltrack -18 Ort: Halmstad |
| Tis 24 mar 2015 20:21 |
|
Hmmm – lite gnälligt i tråden . Måste man ”ha rätt” ??
Själv kör jag med 2,8 runt om (19” 235 breda oem hjul) på Golf R. Vid offensiv körning har jag höjt till 3,0, typ körning på inhägnad bana. Det har inget med bensinförbrukningen att göra utan att jag vill ha ett stabilt däck. Dessutom finns ingen rekommendation på dekalen vid tanklocket för 19” trots att det är ett möjligt tillval. Borde inte VW ha tänkt på det?
Vissa av er har övertro på VW:s råd. Har man för lågt tryck vid hård kurvtagning kränger däcket mer. VW:s råd ska ju passa alla, både sportig körning eller ”kärring" körning!
Det är väl ganska givet att utfallet blir olika.
På vår 1.4 tsi kombi med 17” har jag 2.6 runt om. Lagom för en bil som går med last ibland och stundom bara med förare.
Bättre för mycket än förlite . Hatar när det kränger, sliter ofta på ytterdelen av slitbanan eftersom däcket viker sig. Vi lägre profil ökar skaderisken på däck och fälg i samband med lågt tryck. Tryckrekommendationerna ökar ofta med bredd och minskad profilhöjd. (18 el 19).
Man kan ju lämpligen titta på slitbanan och se om det är jämnslitet. Det tycker jag är viktigt. Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
|
|
ludde28
| Tis 24 mar 2015 22:30 |
|
| Peter_senior skrev: | Hmmm – lite gnälligt i tråden . Måste man ”ha rätt” ??
Själv kör jag med 2,8 runt om (19” 235 breda oem hjul) på Golf R. Vid offensiv körning har jag höjt till 3,0, typ körning på inhägnad bana. Det har inget med bensinförbrukningen att göra utan att jag vill ha ett stabilt däck. Dessutom finns ingen rekommendation på dekalen vid tanklocket för 19” trots att det är ett möjligt tillval. Borde inte VW ha tänkt på det?
Vissa av er har övertro på VW:s råd. Har man för lågt tryck vid hård kurvtagning kränger däcket mer. VW:s råd ska ju passa alla, både sportig körning eller ”kärring" körning!
Det är väl ganska givet att utfallet blir olika.
På vår 1.4 tsi kombi med 17” har jag 2.6 runt om. Lagom för en bil som går med last ibland och stundom bara med förare.
Bättre för mycket än förlite . Hatar när det kränger, sliter ofta på ytterdelen av slitbanan eftersom däcket viker sig. Vi lägre profil ökar skaderisken på däck och fälg i samband med lågt tryck. Tryckrekommendationerna ökar ofta med bredd och minskad profilhöjd. (18 el 19).
Man kan ju lämpligen titta på slitbanan och se om det är jämnslitet. Det tycker jag är viktigt. |
+1 Peter.
Kunde inte ha utryckt det bättre.
Även om jag inte har R.
No hard feelings, Peace to all.
Vi har ju ändå ett gemensamt intresse...Golf 7
|
|
Duratec
Golf 7 GT 1.4 TSI 140 Ort: Finspång |
|
tur-ture
Golf 7 CHPA/DQ200 Ort: Mölndal |
| Ons 25 mar 2015 19:23 |
|
| Ett tag körde jag med rätt högt tryck för att spara lite bränsle men tröttnade på att det blev stötigt. Tänkte även att det slet lite mer på bilen. Nu åker jag hellre lite mjukare, men har å andra sidan gått ner från 17" till 16" och har lättrullande däck så kontentan blir nog ändå något mindre förbrukning.
|
|
mani75
Golf 7 1.4-2018 Ort: Höör |
| Lör 19 sep 2015 17:13 |
|
Hämtade ut en helt ny Golf Masters TSI 110 förra fredagen. Idag kollade jag lufttrycket i däcken då jag skulle kalibrera däcktrycksövervakaren. Samtliga däck har 3.8 bar, är inte detta på tok för högt? Dekalen i dörrstolpen rekommenderar 2.3 bar...Bilen är som sagt helt ny så det måste varit så sedan fabrik...Borde inte bilen levereras med rätt däcktryck?
Däcken sitter på original Torontofälg och är Michelin X-Green 205/55/16. Jag kör mest olastat och själv.
Vilket däcktryck ska jag ändra till? 3.8 kan ju inte vara bra, eller?
Har dock inte märkt något konstigt när jag kört och jag har bara hunnit köra ca 15 mil.
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
| Sön 20 sep 2015 14:35 |
|
| mani75 skrev: | Hämtade ut en helt ny Golf Masters TSI 110 förra fredagen. Idag kollade jag lufttrycket i däcken då jag skulle kalibrera däcktrycksövervakaren. Samtliga däck har 3.8 bar, är inte detta på tok för högt? Dekalen i dörrstolpen rekommenderar 2.3 bar...Bilen är som sagt helt ny så det måste varit så sedan fabrik...Borde inte bilen levereras med rätt däcktryck?
Däcken sitter på original Torontofälg och är Michelin X-Green 205/55/16. Jag kör mest olastat och själv.
Vilket däcktryck ska jag ändra till? 3.8 kan ju inte vara bra, eller?
Har dock inte märkt något konstigt när jag kört och jag har bara hunnit köra ca 15 mil. |
3.8 är på tok förmycket. Läs igenom tråden så får du svar på din fråga
|
|
Blåbäret
Golf 7 GTI -14 Ort: Nyköping |
| Sön 20 sep 2015 15:01 |
|
Håller med om att 3,8 är åt h-e för mycket.
Kör på 2,3 och lägg möjligtvis på 0,1-0,2 om du tycker att bilen känns bättre att köra då, men lägg inte på mer. Tänk också på att däckens temperatur inverkar på däckstrycken så att trycket ökar lite när däcken blir varma.
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
| Sön 20 sep 2015 16:51 |
|
| Blåbäret skrev: | Håller med om att 3,8 är åt h-e för mycket.
Kör på 2,3 och lägg möjligtvis på 0,1-0,2 om du tycker att bilen känns bättre att köra då, men lägg inte på mer. Tänk också på att däckens temperatur inverkar på däckstrycken så att trycket ökar lite när däcken blir varma. |
Jag har en Golf 6'a, med 205/55-16 sommarhjul. Jag har 2.6 runt om och det fungerar perfekt.
|
|