Mitt första inlägg här på forumet. Jag var en stolt ägare av en Golf 1,4 TSI DSG för några månader sedan men nu har den mest varit på verkstaden. Nu efter 2400 mil ska dom byta koppling Sad . Plus att dämparna bak är byta panoramataket låter samt oljud dörrar, klunkande ljud i framvagn som verkstaden inte hör...
Hej Salomju! Tråkigt att läsa om dina problem, speciellt vad gäller kopplingen. Man vill ju inte bli påmind om de gamla ökända problemen med detta. Men sånt här kan ju inträffa med vilken bil som helst och vw-ägare är inget undantag trots uppdaterade komponenter.
Skulle du kunna utveckla hur kopplingsproblemet yttrar sig och vad du har för körstil. Är du lugn o fin bakom ratten eller kör du som en biltjuv eller kanske ägnar dig åt lite bankörning mm?
Hej Pops, Ska försöka beskriva problemet...Det liksom skorrar om motorn? har endast upplevt detta när den är varmkörd då man t.ex. ska åka iväg efter ett rödljusstop så känns bilen orkeslös som om man skulle starta på en för hög växel med en manuell låda fast den har aldrig stannat endast seg att komma iväg. har inte känt detta om man startar på S endast D läget nu när jag tänker efter. jag har endast kört bilen 700 mil. är oftast lugn och fin i min körstil. kan hända att man gasar lite lätt ibland men inget överdrivet.
Nu blir jag orolig då jag beställt en ny Golf med DSGlåda.
Har ju läst om dessa problem tidigare men trodde att VW hade åtgärdat allt.
Jag utgår ifrån att de löser allt på garantin eller goodwill om bilen är äldre.
VW bör här göra allt för att hjälpa dig. Ersättningsbil och kompensation tycker jag.
Lycka till!
Har själv en 140 GT med DSG, en fantastisk combo. I min värld ska man inte köpa en Golf utan DSG och climatronic.
Tråkigt att det fortfarande finns de som har problem med lådan. Hoppas att de löser sig för er.
Mvh
Thomas
Jag hoppas också att det löser sig för er. Just det orosmolnet med DSG-problemen gjorde att jag köpte en 140 GT med manuell växellåda. Hjärtat sa DSG men huvudet sa manuell och det har jag inte ångrat.
MVH
Sigge