Forum - Golf 7 (13-19) - Främre dimljus

Pensionären
Golf 7 GT 140 R-line -15 Ort: Västerås
Lör 10 okt 2015 19:34 Svara med citat
När och hur får man egentligen använda våra originalmonterade främre dimljus? Vad jag vet så får det inte användas ihop med varken hel eller halvljus utan endast ihop med varsel/parkeringsljus och då vid dimma. Problemet är ju att dom endast kan tändas när strömställarknappen på instrumentbrädan är ställd på halvljus ( man drar då ut vredet åt sig till första läget ) nästa steg man dra ut är ju till dimbakljuset. Någon mer som har funderat på detta? Vill ju inte köra olagligt.
Johan B
Golf 7 SC TSI150 GT DSG Ort: Göteborg
Lör 10 okt 2015 21:46 Svara med citat
Man får inte ha dimljus ihop med varselljus, däremot i kombination med helljus. Finns inte heller något som säger att det måste vara dimma, däreot ska det vara dagsljus, annars är det krav på att halvljuset ska vara tänt. Ställer du vredet på parkeringsljus ska det gå att aktivera dimljusen?
Blåbäret
Golf 7 GTI -14 Ort: Nyköping
Sön 11 okt 2015 9:48 Svara med citat
Man får använda dimljus istället för halvljus men man får inte använda dimljus tillsammans med halvljus.

I dagsljus så måste du ha två ljuspunkter tända så att man lätt kan upptäcka bilen. Dessa kan bestå av halvljus, varselljus eller dimljus+parkeringsljus. Men jag vet inte om det är tillåtet med dimljus+varselljus.

I mörker eller annan nedsatt sikt så är det tillåtet att ha dimljus+parkeringsljus istället för halvljus om man blir bländad av halvljuset. Och i mörker på helljus så får du ha hur många extraljus som helst tända, alltså även dimljuset. Men du måste släcka dimljuset när du bländar av till halvljus.

Det finns ett undantag: Om du har det bakre dimljuset tänt för att undvika att bli påkörd bakifrån så är det tillåtet att köra med de främre dimljusen tända om det är en teknisk förutsättning för att det bakre dimljuset ska lysa, vilket det är på våra bilar. Men du är skyldig att släcka det bakre dimljuset om det kommer en bil ikapp dig bakifrån eftersom detta bländar, och då måste du samtidigt släcka de främre dimljusen så klart om du har halvljuset tänt.
Frosnam
Golf 7 R och en 2.0 TDI 4M Ort: Nynäshamn
Sön 11 okt 2015 9:57 Svara med citat
Funderar på om man kan få böter när bilen själv tänder dimljusen när man svänger vid låg fart, eller när man ska parkera osv.
Jag gillar finessen då det minskar risken för att man kör på en hög vägkant el. dyl. men frågan är vad polisen säger om man blir tagen "på bar gärning"..?
Pensionären
Sön 11 okt 2015 10:02 Svara med citat
Tack för upplysningarna, men på våra bilar så tänder vi dimljusen fram genom att dra strömbrytaren åt dig, första steget = dimljus fram andra steget = dimljus bak vad jag förstår så kan jag inte släcka dimljusen fram utan att föra in strömbrytaren och då släcker jag även dimljusen bak. Vad gäller att ha dimljusen fram tända med park.ljus så tror jag inte att det går att dra ut strömbrytaren för att tända dimljusen fram. Rätta mig om jag har uppfattat allt fel.
Pensionären
Sön 11 okt 2015 10:06 Svara med citat
Frosnam det är två skilda ljus, dimljusen är inte samma ljus som tänds när du svänger, så har jag uppfattat saken i alla fall.
Blåbäret
Sön 11 okt 2015 10:33 Svara med citat
Frosnam skrev:
Funderar på om man kan få böter när bilen själv tänder dimljusen när man svänger vid låg fart, eller när man ska parkera osv.
Jag gillar finessen då det minskar risken för att man kör på en hög vägkant el. dyl. men frågan är vad polisen säger om man blir tagen "på bar gärning"..?

Du menar de automatiska kurvljusen? De är tillåtna att ha enligt något EU direktiv. Det är överhuvudtaget komplicerat det här med fordonsbelysning eftersom EU regler gör att vi får ha finesser på bilarna som svensk lagstiftning inte har tänkt på.

Men ja, man har tillåtit DRL ljus (ungefär samma sak som varselljus), kurvljus/kurvdimljus, och automatiskt blinkande bromsljus/blinkande varningsblinkers vid tvärnit sen för några år sedan.
Blåbäret
Sön 11 okt 2015 10:38 Svara med citat
Pensionären skrev:
Tack för upplysningarna, men på våra bilar så tänder vi dimljusen fram genom att dra strömbrytaren åt dig, första steget = dimljus fram andra steget = dimljus bak vad jag förstår så kan jag inte släcka dimljusen fram utan att föra in strömbrytaren och då släcker jag även dimljusen bak. Vad gäller att ha dimljusen fram tända med park.ljus så tror jag inte att det går att dra ut strömbrytaren för att tända dimljusen fram. Rätta mig om jag har uppfattat allt fel.

Jag kollade på min Golf nu på morgonen. Jag kan tända dimljusen och dimbakljuset på både auto, parkeringsljus och halvljusläget.
Frosnam
Sön 11 okt 2015 11:29 Svara med citat
Pensionären skrev:
Frosnam det är två skilda ljus, dimljusen är inte samma ljus som tänds när du svänger, så har jag uppfattat saken i alla fall.

Jahaaa.... Jag har faktiskt inte klivit ur bilen och kollat, jag bara tog det för givet att det var dimljusen som tändes, men jaja, man lär sig något nytt varje dag om denna fantastiska bil! Smile
Johan B
Golf 7 SC TSI150 GT DSG Ort: Göteborg
Sön 11 okt 2015 14:18 Svara med citat
Har du xenon så har kurvljusen en egen lampa i huvudstrålkastaren men har du halogen så används dimljusen som kurvljus.
Frosnam
Sön 11 okt 2015 16:30 Svara med citat
Johan B skrev:
Har du xenon så har kurvljusen en egen lampa i huvudstrålkastaren men har du halogen så används dimljusen som kurvljus.

Jodå, det är xenon. Bilen har nog allt man kan få tror jag, den kokar nästan kaffe när man är trött också! Dancing

Men för att återgå till ämnet så har jag aldrig förstått vitsen med dimljus fram. Tycker inte att det blir bättre sikt med dimljusen på, bara ljusare. Fast man kanske bara ska köra dimljus och släcka halvljusen?
Har aldrig forskat i det där och ser dimljusen mer som en onödig pryl.

Är det någon som faktiskt använder dimljus? När och hur isf?
Blåbäret
Sön 11 okt 2015 17:42 Svara med citat
Frosnam skrev:

Men för att återgå till ämnet så har jag aldrig förstått vitsen med dimljus fram. Tycker inte att det blir bättre sikt med dimljusen på, bara ljusare. Fast man kanske bara ska köra dimljus och släcka halvljusen?
Har aldrig forskat i det där och ser dimljusen mer som en onödig pryl.

Jag håller med om att dimljus är onödiga. Jag vet inte om det finns större behov av dem i utlandet, för i Sverige tycker jag att de möjligtvis gör nytta en eller ett par dagar om året. Så jag skulle inte något betala extra för att få med dimljus på en bil.

Men jag hade faktiskt nytta av dimljusen på en Saab 9-3 som jag hade för ett antal år sedan. På den bilen var dimljusen omprogrammerade så de bara lös på parkeringsljus eller helljus men aldrig på halvljus. Där var det skönt att ha dem när jag körde mycket på smala skogsvägar eftersom ljuset var lite dåligt närmast bilen. Men sedan den bilen så har jag bara haft bilar med xenon ljus och på dessa bilar har jag aldrig haft problem med närsikten.
AndersLj
Golf 7 TSI 140 GT -15 Ort: Stockholm
Sön 11 okt 2015 21:57 Svara med citat
Frosnam skrev:

Tanken med dimljus är att de ska användas när det är dimma. Om dimman är tät kommer ett halvljus (eller helljus) att lysa upp dimman så att man bara ser ett enda töcken. Då stänger man av halvljuset och kopplar på dimljuset. Detta ska ligga så lågt att det lyser under dimman. Det fungerar faktiskt riktigt bra.

Om man inte har ändrat lagen får man inte köra med både halvljus och dimljus på samtidigt. Men det ska man ju ändå inte göra, för då förstör man hela nyttan med dimljuset.
Pensionären
Mån 12 okt 2015 10:50 Svara med citat
Det är en bra beskrivning av hur dimljusen ska användas och dom lyser faktiskt upp bra på sidan av vägen också.
Smurfen
Moderator Donator 50 Ingen VW Ort: Utomlands
Mån 12 okt 2015 12:36 Svara med citat
Men om man åker med dimljus istället för halvljus så spar man ju lite på lampan också.
Vissa bilar tänder dimljuset på den sida som halvljusets lampa går sönder på så att man fortfarande har 2 ljuspunkter och inte blir förknippad med en mc.
Sen är det ju lite snyggare på bilen oftast.(Min åsikt)

Inte aktiv längre.