Forum - Golf 7 (13-19) - Serviceplaner / protokoll ?

Duratec
Golf 7 GT 1.4 TSI 140 Ort: Finspång
Mån 05 okt 2015 13:40 Svara med citat
Är det någon här som kan ha tips på var man kan hitta serviceplaner för vad som kontrolleras/bytes på respektive service? Det vore intressant att se vad varje service innefattar. Regular Smiley
irbanur
Passat 6 CC Ort: Sundsvall
Mån 05 okt 2015 19:48 Svara med citat
I servicehäftet brukar det väl stå?

Bildyslektiker, men jag kan googla.
Peter_senior
Golf 7 Alltrack -18 Ort: Halmstad
Mån 05 okt 2015 20:18 Svara med citat
Nej inte nu längre Confused . Golf 6 och bakåt har punkter vad som ska kollas i häftet men inte Golf 7. Man får ju en stycklista när man haft bilen på service. Spara den.

Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
jdaniels
Golf 7 GT Ort: Motala
Ons 14 okt 2015 20:24 Svara med citat
Den håller ju reda på själv när det är dags att serva.
Jag åker ganska lite ( ca 700 mil ) så enligt planen kan jag åka typ 4år men säljaren sa att man ska/bör lämna in den på oljebyte varje år.

Behövs det? VW kör ju Longlife-oljor, hur länge funkar sånt?
Blåbäret
Golf 7 GTI -14 Ort: Nyköping
Ons 14 okt 2015 20:41 Svara med citat
Om bilen in inkodad med flexibla intervaller och Longlife olja så kan man köra upp till 3000 mil/ upp till 24 månader mellan varje servicetillfälle.

Men observera att det står "upp till". Bilen analyserar ett antal olika parametrar som körstil, antal kallstarter med mera och avgör själv när oljan behöver bytas. Och om du kör så lite som 700 mil per år så är det antagligen många korta körningar och oljan blir sällan genomvarm. Därför kommer du antagligen behöva byta olja oftare än en bil som kör många långkörningar där motorn blir genomvarm.