dhermansson
Ingen VW Ort: Karlskoga |
| Ons 23 sep 2015 13:36 |
|
| Har planerat och köpa en golf sportkombi 1,2 med r-line, har har en funderingar vad sportchassit gör för någon skillnad?
|
|
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona |
| Ons 23 sep 2015 13:53 |
|
Sämre framkomlighet i snö, men kanske lite mer co-kart känsla En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
candyweiss
Donator 100
Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala |
| Ons 23 sep 2015 17:29 |
|
| dhermansson skrev: | | Har planerat och köpa en golf sportkombi 1,2 med r-line, har har en funderingar vad sportchassit gör för någon skillnad? |
Ca 15 - 30 mm lägre, stötigare och lite bättre väghållning.
|
|
wide
Golf 8 Ort: Uppsala |
| Tor 24 sep 2015 7:20 |
|
Snyggare
|
|
Gourmand
Golf 7 2,0 TDI, manuell Ort: Stockholm |
| Tor 24 sep 2015 18:09 |
|
Sportchassi har inget att göra på en standardbil som Golf, enligt mig.
Stötigare, bullrigare och sämre framkomlighet i vinterväglag. Dessutom allt som oftast förenat med bredare lågprofildäck, som ökar förbrukningen, spårkänsligheten och risken för vattenplaning.
Kör man på bana kan det ha en viss funktion, men vem gör det med en Golf ?
Huruvida det är snyggt eller ej är ju en ren smaksak. Personligen tycker jag tvärtom, då bilen snarast ser lite vulgär ut, ungefär som plastspoilers och mörklagda rutor. Klar hallickvarning, med andra ord.
Golf är ju en bil med rena, klassiska linjer och med en tidlöshet, som skiljer den från många vulgära trendbilar. Varför förstöra sådana kvaliteter ?
|
|
Pops
Ingen VW Ort: Malmö |
| Tor 24 sep 2015 20:51 |
|
| Gourmand skrev: | Sportchassi har inget att göra på en standardbil som Golf, enligt mig.
Stötigare, bullrigare och sämre framkomlighet i vinterväglag. Dessutom allt som oftast förenat med bredare lågprofildäck, som ökar förbrukningen, spårkänsligheten och risken för vattenplaning.
Huruvida det är snyggt eller ej är ju en ren smaksak. Personligen tycker jag tvärtom, då bilen snarast ser lite vulgär ut, ungefär som plastspoilers och mörklagda rutor. Klar hallickvarning, med andra ord.
Golf är ju en bil med rena, klassiska linjer och med en tidlöshet, som skiljer den från många vulgära trendbilar. Varför förstöra sådana kvaliteter ? |
| Citat: | |
|
|
Pensionären
Golf 7 GT 140 R-line -15 Ort: Västerås |
| Tor 24 sep 2015 21:29 |
|
| Gourmand skrev: | Sportchassi har inget att göra på en standardbil som Golf, enligt mig.
Golf är ju en bil med rena, klassiska linjer och med en tidlöshet, som skiljer den från många vulgära trendbilar. Varför förstöra sådana kvaliteter ? |
|
|
Pensionären
|
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona |
| Tor 24 sep 2015 21:35 |
|
2 st R-line ägare som inte vill kännas vid det som Gourmand har skrivit En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
Outrunner
Golf 7 Tsi-110 Ort: Herrljunga |
| Tor 24 sep 2015 21:57 |
|
Glöm ej att det blir lättare att tvätta taket om bilen är lägre
|
|
Peter_senior
Golf 7 Alltrack -18 Ort: Halmstad |
| Tor 24 sep 2015 22:07 |
|
| Outrunner skrev: | Glöm ej att det blir lättare att tvätta taket om bilen är lägre  |
Ahhh - bra inlägg, nu ser jag ett samband.
Enligt Gourmand så har hallickar sänkta bilar. Är det så att hallickar som regel är kortväxta och köper sportfjädring för att de ska nå över hela taket när de tvättar bilen???
Jag känner ingen hallick därför vet jag inte riktigt.... Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
|
|
candyweiss
Donator 100
| Tor 24 sep 2015 22:09 |
|
Så hårt är i varje fall inte mitt sportchassi, fungerar hur bra som helst tex landsväg och i stadstrafik.
Jag har likadana hjul som andra Golfar har, 205/55-16.
Än så länge har jag inte haft problem med att ta mig fram i snöovädert i Skåne.
|
|
Duratec
Golf 7 GT 1.4 TSI 140 Ort: Finspång |
|
Gourmand
| Fre 25 sep 2015 19:45 |
|
| Alla bilar med s.k. sportchassin har alla de nackdelar jag tidigare räknade upp. Några fördelar kan inte jag se, iaf inte på en standardbil som Golf är. Faktum är ju att rätt många motorjournalister också är kritiska mot denna trend. Satsa på komfort istället, eller köp en sportbil - något Golf definitivt inte är
|
|
Deje
Golf 7 1.2 tsi Masters Ort: Göteborg |
| Fre 25 sep 2015 20:08 |
|
| Gourmand skrev: | | Alla bilar med s.k. sportchassin har alla de nackdelar jag tidigare räknade upp. Några fördelar kan inte jag se, iaf inte på en standardbil som Golf är. Faktum är ju att rätt många motorjournalister också är kritiska mot denna trend. Satsa på komfort istället, eller köp en sportbil - något Golf definitivt inte är |
Hm .någon som har missat att kryssa i rutan för sportchassi ? Nått mer som bilen absolut inte ska ha? ( som du glömt att köpa till)
|
|
candyweiss
Donator 100
| Fre 25 sep 2015 20:12 |
|
| Gourmand skrev: | | Alla bilar med s.k. sportchassin har alla de nackdelar jag tidigare räknade upp. Några fördelar kan inte jag se, iaf inte på en standardbil som Golf är. Faktum är ju att rätt många motorjournalister också är kritiska mot denna trend. Satsa på komfort istället, eller köp en sportbil - något Golf definitivt inte är |
Jag kör min egen Golf 6 med sportchassi och ibland en släktings likadana bil förutom sportchassi.
Min Golf är mycket stabilare både på motorväg och landsväg, speciellt märker jag av att den är mycket rappare vid undanmanövrar för vilt och oförutsedda händelser. Den är lite stötigare när beläggningen på vägarna är dålig, men inte så stor skillnad. Sportchassi är långt ifrån någon sportbil, bara lite hårdare än original, men inte någon märkbar högre ljudnivå.
Min Golf har 205/55-16 som standardhjul vilket jag tycker är helt onödigt, jag hade gärna velat se 195/65-15 som original. Bara de här 10 mm gör att bilen går billigare och tystare.
Jag kan faktiskt inte förstå varför biltillverkarna lägger på breda däck, både drivmedel och avgasvärden ökar?
|
|
Pensionären
| Fre 25 sep 2015 20:29 |
|
| Kanske lite onödigt med 4 dörrar också, räcker kanske med en snikmodell av golfen förresten vad räknas som en "standardbil" 😂 och vad innebär komfort?
|
|
candyweiss
Donator 100
| Fre 25 sep 2015 20:46 |
|
| Pensionären skrev: | | Kanske lite onödigt med 4 dörrar också, räcker kanske med en snikmodell av golfen förresten vad räknas som en "standardbil" 😂 och vad innebär komfort? |
Utan bakdörrar tjänar man säker in 100 kilo och många tusenlappar i inköp, sen blir ju bränsleförbrukning och väghållningen mycket bättre.
|
|
Frosnam
Golf 7 R och en 2.0 TDI 4M Ort: Nynäshamn |
|
Roger
Golf 7 SC -16. R-Line Ort: Karlshamn |
|
Pops
|
Gourmand
| Ons 07 okt 2015 19:13 |
|
Ja, så här brukar det låta på bilforum. Så mycket motor som möjligt, så låga standardchassin som möjligt, gärna plastkjolar och mörklagda rutor. Summan av alla de här billiga trendprylarna ger en, i allt väsentligt, sämre bil. Att bilarna är vulgärt pimpade redan från fabriken, gör ju inte att smaklösheterna blir mindre. Märkligt att sämre komfort så ofta står på önskelistan.
Det som slår mig, är faktiskt att de flesta s.k. motorjournalister avråder från t.ex. sportchassin. Inte minst tydligt är detta när det gäller de närmast okörbara Audi-bilarna, som oftast får kritik för just dessa närmast obligatoriska sportchassin. Men, på bilforum med s.k. entusiaster är det poppis med dålig komfort, högre vägbuller, högre bränsleförbrukning, sämre framkomlighet på vintern, högre risk för vattenplaning, dyrare däckbyten och högre spårkänslighet. Och inte nog med allt detta - man är beredd att betala extra för eländet.
|
|
Pops
| Ons 07 okt 2015 19:45 |
|
| Gourmand skrev: | Ja, så här brukar det låta på bilforum. Så mycket motor som möjligt, så låga standardchassin som möjligt, gärna plastkjolar och mörklagda rutor. Summan av alla de här billiga trendprylarna ger en, i allt väsentligt, sämre bil. Att bilarna är vulgärt pimpade redan från fabriken, gör ju inte att smaklösheterna blir mindre. Märkligt att sämre komfort så ofta står på önskelistan.
Det som slår mig, är faktiskt att de flesta s.k. motorjournalister avråder från t.ex. sportchassin. Inte minst tydligt är detta när det gäller de närmast okörbara Audi-bilarna, som oftast får kritik för just dessa närmast obligatoriska sportchassin. Men, på bilforum med s.k. entusiaster är det poppis med dålig komfort, högre vägbuller, högre bränsleförbrukning, sämre framkomlighet på vintern, högre risk för vattenplaning, dyrare däckbyten och högre spårkänslighet. Och inte nog med allt detta - man är beredd att betala extra för eländet. |
Ursäkta mig Gourmand att även jag bidrar till att göra detta till ytterligare ett "hatforum" men ngn gång får man ta mig fan sätta ned foten!
Trots att forumet är fullt av golfägare som uppskattar sina bilar med sportchassin som i golfens fall inte på ngt sätt är speciellt hårt satt och bidrar till fasta och härligt responsiva vägegenskaper så framhärdar du som en drucken papegoja och dissar allt och alla som inte delar din alltmer snedvridna syn på denna fråga!!!
För mig påminner du mer och mer om arketypen av ngn form av rättshaverist el ngt.
Kanske beror på avundsjuka men det skiter jag högaktningsfullt i!
Respektera andras personliga val eller håll flabben som vi säger himma i skåne!!!
Senast ändrad Fre 09 okt 2015 23:42, ändrad totalt 1 gång
|
|
Gourmand
| Ons 07 okt 2015 20:22 |
|
Trådskaparen hade en fundering/fråga vad "sportchassit gör för skillnad.
Jag har bidragit med min uppfattning och att den "druckna papegojan" delar uppfattning med de flesta av omvärldens motorjournalister tycks sakna betydelse för dig - det är ju enklare att försöka sig på en slarvig, ovederhäftig och klyschig personanalys på den som har den avvikande uppfattningen.
Att slänga in ett begrepp som "rättshaverist", som naturligtvis inte har ett dugg med sammanhanget att göra, gör inte din invändning begripligare.
Jag har redogjort för min åsikt, som jag naturligtvis inte är ensam om och som väl balanserar upp de hyllningar som brukar följa på sportchassin och liknande trendprylar.
"Håll flabben", är ett uttryck som försvann i Stockholmstrakten redan på 50-talet - upplysningsvis.
|
|
Pops
| Ons 07 okt 2015 20:48 |
|
Älskar Stockholm!!
Underbar stad!
Gott att trots sin ungdom att efter 60 år få återinföra detta användbara uttryck
|
|
candyweiss
Donator 100
| Ons 07 okt 2015 20:50 |
|
| Gourmand skrev: | | "Håll flabben", är ett uttryck som försvann i Stockholmstrakten redan på 50-talet - upplysningsvis. |
Som jag misstänkte så är du i 80-årsåldern
|
|
Blackbird1100xx
Golf 7 SC TDI GT Ort: Uppsala |
| Ons 07 okt 2015 21:09 |
|
| Gourmand skrev: | Ja, så här brukar det låta på bilforum. Så mycket motor som möjligt, så låga standardchassin som möjligt, gärna plastkjolar och mörklagda rutor. Summan av alla de här billiga trendprylarna ger en, i allt väsentligt, sämre bil. Att bilarna är vulgärt pimpade redan från fabriken, gör ju inte att smaklösheterna blir mindre. Märkligt att sämre komfort så ofta står på önskelistan.
Det som slår mig, är faktiskt att de flesta s.k. motorjournalister avråder från t.ex. sportchassin. Inte minst tydligt är detta när det gäller de närmast okörbara Audi-bilarna, som oftast får kritik för just dessa närmast obligatoriska sportchassin. Men, på bilforum med s.k. entusiaster är det poppis med dålig komfort, högre vägbuller, högre bränsleförbrukning, sämre framkomlighet på vintern, högre risk för vattenplaning, dyrare däckbyten och högre spårkänslighet. Och inte nog med allt detta - man är beredd att betala extra för eländet. |
Sämre komfort: Om då åker på dåliga vägar, annars till det bättre
Högre vägbuller: Ja, men tydligast på dålig/grov asfalt
Sämre framkomlighet på vintern: Kanske, men då kanske man inte ska ut och åka om 15 mm lägre markfrigång spelar någon roll...
Resterande punkter har nog mer med däcken än med sportchassit att göra, men det kanske inte går att få utan 17-tums hjul?
Vad man sen tycker är snyggast är nog upp till var och en att bestämma, men jag lägger min på sportchassi med 17-tums hjul i alla fall
|
|
Pensionären
| Ons 07 okt 2015 21:24 |
|
| Skulle vara roligt att se hur Gourmands bil ser ut enl. honom verkar det mesta på en bil vara onödigt. Säljs det bilar utan div. utrustning likt hur bilar såg ut på 60-talet år 2015?
|
|
Gourmand
| Ons 07 okt 2015 22:39 |
|
| Blackbird1100xx skrev: | Sämre komfort: Om då åker på dåliga vägar, annars till det bättre
Högre vägbuller: Ja, men tydligast på dålig/grov asfalt
Sämre framkomlighet på vintern: Kanske, men då kanske man inte ska ut och åka om 15 mm lägre markfrigång spelar någon roll...
Resterande punkter har nog mer med däcken än med sportchassit att göra, men det kanske inte går att få utan 17-tums hjul?
Vad man sen tycker är snyggast är nog upp till var och en att bestämma, men jag lägger min på sportchassi med 17-tums hjul i alla fall  | Att ha kunskaper om en tidigare tidsålder, betyder inte att man själv innehar åldern. Skulle det vara ett krav, så kan man ju t.ex. kräva att alla som söker jobb som badvakt måste ha egen dokumenterad erfarenhet av att själv ha drunknat. Ingen skulle heller kunna uttala sig om företeelser under första världskriget, eftersom man själv inte levde då. Om du vill hoppa runt på dina 17-tumsdäck och med ditt stötiga sportchassi, så får du naturligtvis göra det. Men, försök inte låtsas som att alla dessa sammantagna, uppräknade nackdelar inte finns.
|
|
Gourmand
| Ons 07 okt 2015 22:49 |
|
| Pensionären skrev: | | Skulle vara roligt att se hur Gourmands bil ser ut enl. honom verkar det mesta på en bil vara onödigt. Säljs det bilar utan div. utrustning likt hur bilar såg ut på 60-talet år 2015? | Min bil kan knappast se ut som en bil från 50-talet, då den tillverkades 2014. Vad nu detta har med sakfrågan att göra ?
Det finns inget modernt med att förstöra en fint byggd bil med en massa billiga blingbling-detaljer och sänkta chassin m.m. och dessutom betala extra för förstörelsen
|
|