Har noterat ett elektroniskt liknande ljud i kupen på min nya golf. Hörs när man cruisar på plan väg och hastiget. Uppkommer helt plötsligt o håller på 30-60 sekunder och sen uppehåll ett par minuter. Verkar tystna när man ändrar pedalläge på gasen eller koppling.
Jag tror att det är radarn (eg dess drivelektronik) som låter. Radarn används för den automatiska farthållaren. Dock ljudet är knappt märkbart. Är det högt och störande är nog något fel.
Nu har jag varit förbi verkstaden som haft ett liknande fall. På den bilen byttes mycket för att komma åt orsaken.
Han hade nån teori om remspännare...
Skulle inte gärna se att man bytte saker på måfå på min bil för att komma åt det. Ingen här som fått detta löst på sin bil?
Tillbaka från verkstaden. De hittar inte felet. Har någon teori om ABS enheten som är boven. Men fattar inte varför den skulle aktiveras när man kör med konstant gas på plan eller svagt utförslutande väg?
Har noterat ett elektroniskt liknande ljud i kupen på min nya golf. Hörs när man cruisar på plan väg och hastiget. Uppkommer helt plötsligt o håller på 30-60 sekunder och sen uppehåll ett par minuter. Verkar tystna när man ändrar pedalläge på gasen eller koppling.
Nån som känner igen?
Fick du klarhet i vad det var som var felet? Jag har ibland ett snarlikt missljud i min nya Golf.
Ett "känt" fel - med största sannolikhet en slang till ett kolfilter som tjuter, har skrivits en del om det på danska forum - VAG har teknisk info om problemet (TPI 2202??)
Se evt här:
http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=70&t=104233
Lycka till - vissa handlare i Danmark ville först inte ta det på garanti, men stå på dig om dom tvekar och hänvisa til problemen i DK. Jag skall också få min slang bytt, men har nu kört med ljudet i 2200 mil så jag börjar vänja mig
Jag fick köra en runda med mekanikern - som väl var hördes ljudet efter en stund. Sedan letade han i sin dator och hittade att det fanns ett sådant känt fel registrerat. Jag fick en slang utbytt och behövde inte betala något (det hade jag inte heller gått med på - bilen var/är helt ny).