Är på jakt efter takhållare/lasthållare på andrahandsmarknaden. Det verkar dock omöjligt att hitta någon som säljer dessa med fästen som passar min bil (Golf sportscombi VII 2.0 TDI -2014 GT).
Jag har kikat på thules köpguide och mont blanc och det verkar endast vara Rapid system 775 respektive ReadyFit 49 som passar. Har även kikat på några objekt på mekonomen där min bil inte listas bland de kompatibla bilarna.
Nu undrar jag hur noga det är med perfekt passform. Någon som har erfarenhet av att använda fästen som inte är "gjorda" för er bil? Någon med likadan bil som använder nåt annat?
Är på jakt efter takhållare/lasthållare på andrahandsmarknaden. Det verkar dock omöjligt att hitta någon som säljer dessa med fästen som passar min bil (Golf sportscombi VII 2.0 TDI -2014 GT).
Jag har kikat på thules köpguide och mont blanc och det verkar endast vara Rapid system 775 respektive ReadyFit 49 som passar. Har även kikat på några objekt på mekonomen där min bil inte listas bland de kompatibla bilarna.
Nu undrar jag hur noga det är med perfekt passform. Någon som har erfarenhet av att använda fästen som inte är "gjorda" för er bil? Någon med likadan bil som använder nåt annat?
Jag fick med Volkswagens original lasthållare vid köpet av min Golf SC 2015 och tycker de har varit besvärliga att montera. Då avståndet mellan railsen minskar bakåt har den inbördes placeringen i längsled varit kritisk. Ett par cm avvikelse och hållarna har inte gått att låsa.
Fabrikantens rekommendation är max 75 cm mellan hållarna och konstruktionen medger inte mer heller. Inte kul när man ska transportera en kajak på 5,5 m
Jag löste problemet genom att fila i ändarna på den bakre aluminiumprofilen och kan nu nyttja railsens hela längd. Förstår fabrikantens tankegång men kajaken väger bara 18 kg.
Själv har jag VW original bågar. De passar kanonbra men bara på Golf 7 SC. Har mest haft dem till skidbox på en SC -14. C/C avstånd på 75 cm passar mig bra, Bästa bågen jag haft på någon bil! Lätta att montera om man vänder dem rätt samt tar bakre bågen bak som det är tänkt.
Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18