Patrick44
Golf 7 2,0 GTD Dsg -18. Ort: Sigtuna |
| Mån 19 jan 2015 8:13 |
|
Har precis hämtat ut min nya Gtd och jag saknar att det inte sitter stänkskydd fram som standard. På min förra Golf 7 1,6 Tdi var det standard. Men det blir väl att montera dit ett par själv. Har någon av er därute monterat själv. Eller struntar ni i det? Kom gärna med synpunkter.
|
|
Örjan-Visby
Golf 7 1,4 Tsi 140 GT Ort: Gotland |
| Mån 19 jan 2015 8:31 |
|
| Patrick44 skrev: | Har precis hämtat ut min nya Gtd och jag saknar att det inte sitter stänkskydd fram som standard. På min förra Golf 7 1,6 Tdi var det standard. Men det blir väl att montera dit ett par själv. Har någon av er därute monterat själv. Eller struntar ni i det? Kom gärna med synpunkter.  |
Jag är också intresserad att hitta något som passar bra till 1,4 tsi GT
|
|
Nyqvist
Golf 7 GT TSI 140 DSG -14 Ort: Karlstad |
| Mån 19 jan 2015 9:10 |
|
Jag köpte original stänkskydd, kostar runt 3-400 kr och monterade själv. Golf 7 GT DSG7 TSI 140 -14
Golf 5 1,4 TSI -07
|
|
Sodan
Golf 7 1.2 TSI 105 Masters Ort: Stockholm |
| Mån 19 jan 2015 9:29 |
|
| Nyqvist skrev: | | Jag köpte original stänkskydd, kostar runt 3-400 kr och monterade själv. |
Full sats kostar runt 1000 på VAG.
Har inte monterat på min men funderar fram och tillbaka. Monterar man rakt på så skaver lacken ofta bort under skydden istället för blästern... pest eller kolera
|
|
Duratec
Golf 7 GT 1.4 TSI 140 Ort: Finspång |
| Mån 19 jan 2015 9:44 |
|
| På min 1.4TSI satt det oxå stänkskydd fram som standard (fick vet att detta var standard på alla bilar som kom till Sverige), har man slutat med det nu?
|
|
Patrick44
| Mån 19 jan 2015 9:58 |
|
| Tydligen är det standard på alla här uppe (tror jag). Förutom tydligen på Gti, Gtd och R. Det sitter inte heller på dom med R-line paketet.
|
|
Örjan-Visby
| Mån 19 jan 2015 10:26 |
|
| Nyqvist skrev: | | Jag köpte original stänkskydd, kostar runt 3-400 kr och monterade själv. |
Har din designpaketet R-line?
|
|
makke1
Ingen VW Ort: Trollhättan |
| Mån 19 jan 2015 11:02 |
|
| Duratec skrev: | | På min 1.4TSI satt det oxå stänkskydd fram som standard (fick vet att detta var standard på alla bilar som kom till Sverige), har man slutat med det nu? |
Stänkskydd är inte standard på bilarna som kommer till Sverige. Det är återförsäljarna själva som monterar dessa, vissa gör det andra inte. Sedan finns det inte stänkskydd till alla varianter, t.ex. GTI/GTD/R-line
|
|
ludde28
Golf 7 1,4 TSI GT 140 -14 Ort: Stockholm |
|
Patrick44
| Mån 19 jan 2015 12:28 |
|
| Tydligen finns det till Gtd/Gti, har beställt nu. Men det finns inte till R-line tydligen.
|
|
Örjan-Visby
| Mån 19 jan 2015 12:30 |
|
| Patrick44 skrev: | | Tydligen finns det till Gtd/Gti, har beställt nu. Men det finns inte till R-line tydligen. |
Det var det svar jag fick också. Finns inte till R-line ännu
|
|
Figgz
Golf 7 GT 140 TSI DSG Ort: Göteborg |
| Mån 19 jan 2015 13:30 |
|
Ofta går det att skära ut för sidokjolen i stänkskydden, tar inte många minuter. Så kan man ha stänkskydd på en R-line med. Vardagsåker Golf 7 GT 140 TSI DSG
Nöjesåker Opel Speedster
|
|
Patrick44
| Tis 20 jan 2015 16:47 |
|
| Ni som har en GTD, GTI eller R, kör ni utan stänkskydd fram? Man är ju lite rädd att skiten blästrar sönder bilen utan. Eller det kanske inte gör det.
|
|
Peter_senior
Golf 7 Alltrack -18 Ort: Halmstad |
| Tis 20 jan 2015 17:12 |
|
| Patrick44 skrev: | | Ni som har en GTD, GTI eller R, kör ni utan stänkskydd fram? Man är ju lite rädd att skiten blästrar sönder bilen utan. Eller det kanske inte gör det. |
Jag har en R utan stänkskydd. Den jämför jag med vår golf 7 TSI 1.4 som har stänkskydd fram. Jag hade inte köpt några till TSI 1.4 heller om de inte varit där från början. Den blir lika skitig som R:en i vinterväglaget, mao bortkastade pengar. Dessutom kan man räkna med att skyddet gnager lite på lacken samt samlar upp skit i fickorna som finns vid anläggningsytan mot karossen. Lättade på dem (lossade skruvarna) i höstas för att spola bort skiten från förgående vinter.
Eftersom det är samma biltyp så borde man se skillnad. Jo, en skillnad är det R:n ser inte lika skitig ut pga lacken Limestone grey met. Pacific Blue met är lite känsligare så därför märks det mer på TSI 1.4:an .
PS Hade en GTI 2010 i 4 år som var utan stänkskydd. Inga problem med skador på sidorna. Är definitivt bilpedant enligt familjen. Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
|
|
Patrick44
| Tis 20 jan 2015 17:31 |
|
| Kul att jag hittat en lika pedant som mig själv. Peter du vet att det tar emot att köra ut en ny bil i skiten. Min tidigare 1,6 tdi hade också stänkskydd fram som standard. Därför blir man lite nojig att bilen blir blästrad på sidorna. Men du har säkert rätt. Kör du med R:en året runt?
|
|
Peter_senior
| Tis 20 jan 2015 19:28 |
|
Håller med dig, inte roligt att ta ut en ny bil i snöslasket! I vintras fick jag R:n i Februari men lät den stå 2 veckor hos VAG för att vänta in våren. Annars går den året runt.
Prova utan stänkskydd. Jag ser ingen skillnad på bilarna. Vintersmutsen ligger ju upp till dörrhandtagen i höjd på dem, de ser lika ut i detta avseende. Tvättar varje vecka! Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
|
|
Figgz
Golf 7 GT 140 TSI DSG Ort: Göteborg |
| Ons 21 jan 2015 6:59 |
|
Stänkskydden har även en funktion i att undvika blästring av tröskel/skärm, inte bara i att undvika vintersmutsen (för det lyckas de sådär med, men det är inga rallystänklappar) Vardagsåker Golf 7 GT 140 TSI DSG
Nöjesåker Opel Speedster
|
|
Peter_senior
| Ons 21 jan 2015 12:02 |
|
| Figgz skrev: | | Stänkskydden har även en funktion i att undvika blästring av tröskel/skärm, inte bara i att undvika vintersmutsen (för det lyckas de sådär med, men det är inga rallystänklappar) |
Absolut, det ligger något i det.
Stänkskyddet är utformat så blir det en ”smutsficka” som gör att blir en marinering av smuts+fukt som ligger direkt an mot lacken på skärm och tröskel. Därför tror jag att det inte spelar någon roll på sista raden. Tröskeln har ju ett tjockt lager ”body” plast, dock icke skärmen.
Man kan ju göra på det sätt som faller en i smaken. Någon påstod i annan tråd att det ingick självhäftande klarplast som kan klistras på skärmen i stänkskyddspaketet. Ska förhindra nötning. Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
|
|
Patrick44
| Ons 21 jan 2015 20:04 |
|
| Det jag funderar mest över ang utan stänkskydd. Det är om framhjulen även blästrar upp på dörrarna. Men som sagt, jag tror på dig Peter. Du verkar ha lite koll på det.
|
|
ragge1
Golf 7 1,6 tdi -14 Ort: Norge |
|
LaszloG
Golf 7 1,6 TDi BMT Masters Ort: Kristianstad |
| Fre 06 nov 2015 9:04 |
|
| Sänkskydd är std med vissa paket, som tex Masters (dock bara fram) fick jag höra av åf, men är väldigt enkelt att montera själv. Se bara till att du får (och monterar!) även plastfilmen mellan sänkskyddet och lacken. Det är egentligen livsviktigt. Samt att rengör lacken väldigt noga inann appliceringen. Och utan bubblor under folien!. Om man ska ha 4 eller bara 2st -fram- är en smaksak men gör mycket större nytta framme. De bakersta ändrar lite på luftströmmarna så nersmutsningen blir lite mindre och minskar stenskottsrisken för bakomvarande. /Laszlo
|
|
Pensionären
Golf 7 GT 140 R-line -15 Ort: Västerås |
| Fre 06 nov 2015 15:44 |
|
| Nån som vet om dom har tagit fram några stänkskydd som passar fram på Golf GT R-Line? Då jag fick min levererad så fanns det inga som passade.
|
|