Forum - Golf 5 (04-08) - Funktion hastighetsmätsren

Båbär
Golf 5 1,6 Ort: Värmdö
Mån 02 nov 2015 17:04 Svara med citat
Jag kör Golf 5 2008. Ett tydligt knackande ljud från tycks komma från kombiinstrumentet. Det hörs endast 2 till fyra knackningar sedan är allt som vanligt. Detta ljud kommer endast en gång just när man startar efter att bilen stått stilla t.ex. över en natt. Varifrån får hastighetasmätaren sin signal som omvandlas till analog och att hastighetsvisaeren därigenom ger utslag.
Ge mig lite kött på benen så att jag kommer vidare med min felsökning.
Tackar på förhand.
pudas
Golf 5 tsi 140 Ort: Växjö
Tis 03 nov 2015 17:07 Svara med citat
Är du säker på att ljudet kommer från hastighetsmätaren? Annars så är det vanligt att man kan höra klimatorns/AC ställmotorer
arbeta, offtast just vid uppstart då systemet kallibrerar sig i förhållande till temperatur.
Båbär
Tis 03 nov 2015 17:53 Svara med citat
Kan det verkligen vara så? Det kommer ca. 3 st. tydliga "knackningar" omedelbart efter varandra. sedan tyst , kanske någon knackning till sedan tyst tills jag stannar vid stopptecken efter ca 500m. Då kan det komma ytterligare någon knackning. Det som har fått mig i detta fall att tveka varifrån det kommer kanske är det varvtalsräknaren? Hastighetsmätaren och varvtalsräknaren är ju funktionsmässigt samma typ av instrument när det gäller pulsöverföring till analog signal via visaren på resp. instrument. Tackar för ditt inlägg gav mig ytterligare att tänka på. Men vad tror du om mina teorier?
pudas
Golf 5 tsi 140 Ort: Växjö
Tis 03 nov 2015 19:57 Svara med citat
Bara teorier, på min Golf knackar det också, och allt fungerar som det skall! "If it ain't broke, don't fix it" som man säger over there"
Tror knappast att det finns något i hastighetsmätaren som kan generera ljud, och elektriska signaler i sig, varken "pulsöverföring"
eller analoga signaler kan du inte höra!
Båbär
Tis 03 nov 2015 20:26 Svara med citat
Det går ju över från puls till analog och där finns det nog en mekanisk koppling. Typ magnet mot skiva eller liknande.
Jag gör som i Amerika jag kör vidare.
Tack för dina svar vi hörs kanske senare.