Forum - Golf 5 (04-08) - ESP-lampan lyser

Börjesson
Golf 5 1.6 -06 Ort: Göteborg
Ons 20 jul 2011 18:09 Svara med citat
Hej,

På min Golf -06 har antisladdlampan och ESP OFF (nere vid växelspaken) börjat lysa permanent och går inte att släcka. Felkodsavläsning gav "Givare 1 för bromstryck - G201". Verkstadskillen sa att det bara är en givare som är kass, inget som helst problem med själva bromssystemet - men givaren är integrerad i ABS-enheten, så för att fixa det måste hela klabbet bytas till en kostnad av 11 385:- plus moms! Sad

När jag söker lite på nätet hittar jag massor av fall med samma fel på engelska sajter. Det är tydligen en mer eller mindre felkonstruerad del på många av VW-familjens modeller 04-08. I de engelska fallen tycks de efter hårt tjat ha lyckats få VW att ta hela eller delar av kostnaden på sitt goodwill-konto. I några nyare fall pratar de också om en ny reparationssats som tagits fram för just detta, som kostar betydligt mindre.

Men jag hittar ingenting om det här felet på svenska sajter. Någon som har några erfarenheter eller tips om hur man kan agera? Någon bra firma i Göteborgstrakten att vända sig till? Att betala 15 000 spänn för att släcka en missvisande varningslampa känns hur som helst inte som något alternativ...

Här finns en samling engelska exempel på problemet:
http://www.honestjohn.co.uk/forum/post/index.htm?t=66972
tobbe80
Golf 2 1,8 GL -92 Ort: Lindesberg
Ons 20 jul 2011 20:28 Svara med citat
Väldigt vanligt fel tyvärr, bytt massor med abs enheter, kan dock glädja dig att det nu finns en repsats som finns till vissa art nummer, finns vissa art nummer som dessa repsatser inte finns till, du kommer mkt billigare undan, goodwill tro ja inte du får på en 06a, ev kan du ha via försäkringen så kolla med ditt bolag om det går via maskinskada, vet flertal av våra kunder fått via sitt bolag, sen självrisk på det

.....privat liv.....
Börjesson
Ons 20 jul 2011 23:51 Svara med citat
Tack för svaret! Smile

Artikelnummer fick jag av verkstadskillen. Det är 1K0614517AEBEF, om det säger dig något.

Får kolla med försäkringsbolaget...

Vet du förresten om man tar sig igenom besiktningen med ESP-lampan lysande? Det känns ju inte som något direkt kritiskt fel, tycker jag.
tobbe80
Golf 2 1,8 GL -92 Ort: Lindesberg
Tor 21 jul 2011 16:18 Svara med citat
Har inte art nr som ja vet nu som passar, ang bes så vill ja tro att esp lampa som lyser kan bli 2a pga det är ett fel i system som gäller trafiksäkerhet, dom lär även få upp felkoden vid deras avläsning

.....privat liv.....
nsjobeck
Golf 5 1,6 Ort: Norrköping
Tis 23 aug 2011 21:42 Svara med citat
Jag har haft samma problem men det hjälpte att starta om datorn i bilen så slocknade lampan, det var ca tre år sedan detta gjordes. Nu har lampan börjat lysa igen så jag ska prova att starta om datorn igen och hoppas på det bästa. Låter trist att lägga 15 000 kr på något som är felkonstruerat från början. Borde vara goodwill.
Börjesson
Tis 23 aug 2011 23:21 Svara med citat
VW Göteborg (Din Bil) har dessbättre den där reparationssatsen som nämndes ovan, så några 15 000 blir inte aktuellt! 3 075 kostar den tydligen. (Arbetet tillkommer, förmodar jag.)

Jag har inte fått jobbet utfört än, då Din Bil är helt hopplösa när det gäller tidsbokning. Bokningsavdelningen är aldrig på plats när man ringer, och svarar inte på mail. De lovar att ringa tillbaka med en tid, men gör det aldrig, trots upprepade påstötningar. Verkar som om deras största målsättning är att inte få några kunder. Men jag fortsätter nog försöka ett tag till, hellre än att behöva leta runt efter någon annan som också har samma reservdel...
tf69
Golf 5 TSI 140 Ort: Malmö
Tor 30 aug 2012 20:41 Svara med citat
Hej,
Jag har samma problem med min tsi 140 -06a. ESP lampan började lysa "off" igår. Bra tips om de englska forumsidorna, Börjesson! Jag googlade "G201 sensor issue" & hittade
http://www.sinspeed.co.uk/blog/volkswagen-audi-common-abs-fault-brake- pressure-sender-sensor-switch-failure/

Finns det någon som fixar detta i Sverige?

När kag ringde till Din Bil ska dom ha 2000 kr/timme för en felsökning man ska lämna in bilen hela dan och det finns inga tider lediga på 2 veckor. Fan att man inte meckar själv! Ska prova Mechanum imorgon.

Någon som har liknande erfarenheter?
Börjesson
Tor 30 aug 2012 23:32 Svara med citat
Hej tf69,

I mitt fall blev det som sagt VW Göteborg (Din Bil på Grafiska vägen) som fixade det. Det kostade då (i fjol) 5760 + moms, varav 2460 + moms var reparationssatsen och resten var arbete.

Men då hade jag redan gjort en felkodsavläsning på annan verkstad (vilket där kostade 400:- plus moms). Med avsevärt tjöt fick jag VW Gbg att gå med på att den avläsningen dög, att de inte behövde göra en ny för ockerpengar innan de åtgärdade saken...

Jag kan inte generellt rekommendera Din Bil, jag tycker att de har varit hopplösa att ha att göra med varje gång, och dessutom dyra. Men reparationen som sådan kan jag inte klaga på, jag har inte haft några problem med detta sedan dess.
henkebenke
Golf 5 1.6 -06 Ort: Helsingborg
Fre 07 sep 2012 7:37 Svara med citat
Hej.
Har haft det här problemet sen jag köpte min Golf -06 för 2,5 år sedan. Det har gått bra att besiktiga med lysande ESP-lampa fram tills i år. Tydligen har de någon ny förordning där de även börjat slå ner på olika typer av extrautrustning. Så jag har köpt mig en rep-sats, fick dock betala 4100:- för den. Ska bara ta och byta den nu bara innan körförbudet om 2 veckor.
nsjobeck
Golf 5 1,6 Ort: Norrköping
Ons 12 sep 2012 22:04 Svara med citat
Såg att jag lagt ett inlägg i denna tråd för ett år sedan.

Det hela slutade med att vi lämnade in bilen för att verkstaden skulle använda sig av den omtalade reparationssatsen, ringde samtidigt vårt försäkringbolag (LF) och de tog detta så vi fick betala självrisken på 5000 kr. Har för mig att totalkostnaden var ca 6500-7000 kr.
henkebenke
Tor 13 sep 2012 8:05 Svara med citat
Fick en offert av Din Bil på 10500:-. Så jag sparade 6500:- på att göra det själv. Det kan väl en söndageftermiddag vara värd...
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Tor 13 sep 2012 10:02 Svara med citat
Finns firmor som reparerar dylikt:

http://innosund.com/content/view/17/52/

http://atech2.se/vw-volkswagen/abs-styrdon-227/

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
henkebenke
Tor 13 sep 2012 10:07 Svara med citat
Det är den här som är aktuell för problemet i fråga:
http://atech2.se/vw-volkswagen/abs-styrdon/esp-styrdon-101/

Kostar 1400:- mer än rep-kittet. Å andra sidan har det varit en del diskussioner om att nya originaldelar har samma problem som de som gått sönder. Så det kan vara tillförlitligare med en renoverad enhet.

Sen riktar sig Atech2 mot företagskunder, men det kanske går att lösa ändå.
armoton
Polo 6 Ort: Falkenberg
Fre 14 sep 2012 16:30 Svara med citat
henkebenke skrev:
Fick en offert av Din Bil på 10500:-. Så jag sparade 6500:- på att göra det själv. Det kan väl en söndageftermiddag vara värd...

Var det krongligt att byta sj? Behöver man gå in me dator efteråt ?
henkebenke
Ons 19 sep 2012 8:07 Svara med citat
Jag tycker inte det var så krångligt. Men jag fick ta bort insuget på min bil för att komma åt. Vet inte hur FSIn skiljer sig från min. Sen är man ju inne mitt i bromssystemet så det kan ju kännas skrämmande.

Men efter att ha läst i genom den här tråden: http://www.briskoda.net/forums/topic/190784-how-to-repair-espabs-fault -with-vag-repair-kit/ så kände jag mig till räckligt trygg för att hoppa på det.

Jag behövde inte gå in med datorn varken för att lufta systemet eller nollställa felet. Jag startade bilen efter bytet och då lös fortfarande ESP-lampan, stoppade bilen och nästa gång jag vred på tändningen så slocknade lampan.

Det är inget ingrepp som kräver något utöver vanligt hobbymeckarförnuft, men känner man sig osäker så kanske det är säkrast att låta någon annan göra det.
tf69
Golf 5 TSI 140 Ort: Malmö
Lör 06 okt 2012 10:07 Svara med citat
tf69 skrev:
Hej,
Jag har samma problem med min tsi 140 -06a. ESP lampan började lysa "off" igår. Bra tips om de englska forumsidorna, Börjesson! Jag googlade "G201 sensor issue" & hittade
http://www.sinspeed.co.uk/blog/volkswagen-audi-common-abs-fault-brake- pressure-sender-sensor-switch-failure/

Finns det någon som fixar detta i Sverige?

När kag ringde till Din Bil ska dom ha 2000 kr/timme för en felsökning man ska lämna in bilen hela dan och det finns inga tider lediga på 2 veckor. Fan att man inte meckar själv! Ska prova Mechanum imorgon.

Någon som har liknande erfarenheter?

För att avsluta min historia i ämnet...

Jag fick avläsningen gjord på Mechanum (http://www.mechanum.com/anlaggningar/malmo/) för 295 kr och pris 6650 kr för att byta till en ny abs-enhet. Jag skickade felkodsavläsningen till VWSyd (http://www.volkswagenmalmo.se/) och där fick jag priset 19300 kr! för samma reparation. Enkelt val!
MaChrill
Ingen VW Ort: Kristianstad
Fre 16 nov 2012 23:47 Svara med citat
Begär av Er verkstad att dom kolla med AC- tronics, du får inte handla som privatpersson, men din verkstad får handla med dem. Han blir nöjd, Du blir nöjd.
Mummiz
Golf 5 1.6 Ort: Avesta
Lör 29 dec 2012 20:23 Svara med citat
Min bil har samma problem (att lampan lyser). Men förrutom det så är den stendöd. Har kollat & batteriet är inte trasigt. Instrumentpanelen är stendöd, men lysen fram funkar. Den hoppas igång en halv sekund för att sedan stendö igen. Några tips?
MaChrill
Ingen VW Ort: Kristianstad
Lör 05 jan 2013 0:20 Svara med citat
Vad jag är glad som reparerar VW allt mellan 6-12000, verkar ju OK.
Grodan83
Golf 5 Ort: Enköping
Ons 27 nov 2013 17:07 Svara med citat
Har fått samma problem nu med min golf -06. 15000kr vill dom har för hela paketet (möller i Uppsala). Helt sjukt.
Hur kan man komma undan billigare? har inte råd med detta.
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Tor 28 nov 2013 15:27 Svara med citat
Beganade ABS-enheter finns på bildelsbasen för runt 3000:-

edit: renoverade enheter finns på ebay.de med garanti för ca 3500-4000:-

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Grodan83
Golf 5 Ort: Enköping
Mån 02 dec 2013 23:16 Svara med citat
tf69 skrev:

För att avsluta min historia i ämnet...

Jag fick avläsningen gjord på Mechanum (http://www.mechanum.com/anlaggningar/malmo/) för 295 kr och pris 6650 kr för att byta till en ny abs-enhet. Jag skickade felkodsavläsningen till VWSyd (http://www.volkswagenmalmo.se/) och där fick jag priset 19300 kr! för samma reparation. Enkelt val!

Kommer göra mitt byte på mechanum också. Blev mindre än hälften så dyrt.
Kommer aldrig mer anlita volkswagen, Så jäkla dålig service. Ville veta vad som var det exakta felet och då får man som svar att den som har hand om det har viktigare saker för sig, efter att ha försökt få ta i rätt person efter 10 samtal i 2 dygn.
armoton
Ons 23 apr 2014 11:43 Svara med citat
Nu har Esp lampan börjat lysa på min bil.. Har fått felkod 01435, 01/01. Får se hur man löser detta, förresten går bilen igenom besiktningen med detta felet ?
mrlinden
Golf 5 1.6 Ort: Stockholm
Mån 05 maj 2014 21:55 Svara med citat
Har samma problem och söker verkstad i Sthlm som kan lösa detta till skäligt pris. Tips mottages tacksamt
Tror inte man klara besiktningen med detta problem, nya regler för ett par år sedan.
bubbel
Golf 5 2.0 tdi Ort: Borås
Fre 09 maj 2014 19:54 Svara med citat
Leta en begagnad abs enhet på ebay.de.!
Jag hittade en till min där inkl elektronikdelen för ca 800:- inkl frakt.
Sök efter serienumret som står på enheten och skriv detta i sökrutan på ebay.
Bola
Golf 1 1,6-83.Diesel Ort: Gällivare
Tis 22 jul 2014 15:55 Svara med citat
Hej ! Jag undrar om det finns någon säkring till Esp:n som man tillfälligt släcka in för besiktningen, Gäller en golf -06:a.
bubbel
Golf 5 2.0 tdi Ort: Borås
Tis 29 jul 2014 22:52 Svara med citat
Bola skrev:
Hej ! Jag undrar om det finns någon säkring till Esp:n som man tillfälligt släcka in för besiktningen, Gäller en golf -06:a.

Tyvärr, även om du lyckas att plocka ur säkringen så inte lampan är synlig så ser besiktningen det ändå när de kopplar in kabeln i bilens obd uttag.
armoton
Ons 20 aug 2014 13:33 Svara med citat
...

Senast ändrad Tor 11 sep 2014 11:36, ändrad totalt 2 gånger
henkebenke
Ons 20 aug 2014 14:53 Svara med citat
Det är själva hydraulik-delen du byter, så du måste visst lufta. Kolla länken jag postade tidigare, har för mig att jag inte gjorde något speciellt för att lufta mer än att trycka ner bromspedalen en bit innan jag började.

Men bra pris!
armoton
Ons 20 aug 2014 21:36 Svara med citat
Men läser man här
http://www.bba-reman.com/se/index.aspx
Samma säljare som på ebay jag länkade till så står det att man t.om kan köra med bilen ifall man lossar delen som behöver bytas.

You can seperate the module from the pump relatively easily while its on the car. This means you are
not required to break into the break hydraulic system to remove the just the module (leaving the pump on).

Q. Can I drive the car while the module is being rebuilt?
A. Yes. As the pump stays on the car, you are not breaking into the hydraulic fluid brake system. Your normal non-ABS
brakes will still work. However, you will not have ABS / TC!! Take extra care when driving.
Sida 1, 2  >