Forum - Golf 7 (13-19) - Leasingöverlåtelse

Walle81
Golf 7 1,2 TSI Masters 2015 Ort: Lund
Mån 26 dec 2016 21:47 Svara med citat
Hej på er!

Någon som har överlåtit en leasing?
Bra/dåliga erfarenheter?
Är det klyddigt?

Vad gör VW vid en sådan överlåtelse?

Walle
Helmut.K
Ingen VW Ort: Köping
Tis 27 dec 2016 15:51 Svara med citat
Walle81 skrev:
Hej på er!

Bra/dåliga erfarenheter?
Är det klyddigt?

Det enda jag vet är att den som övertar avtalet måste först godkännas av Volkswagen finans. Har du tecknat ett avtal men ännu inte tagit emot bilen kan du även bryta avtalet mot en avgift. Vet dock inte vilka summor det rör sig om men det kostar nog en rejäl slant att kliva ur ett avtal

Jag har sett flera annonser där man vill överlåta avtal men jag har svårt att se någon attraktionskraft i att överta ett avtal när man själv kan teckna ett eget och få exakt den bil och utrustning man vill ha. En del är villiga att bjuda på ett antal månadshyror för att bli av med bilen så det är nog inte helt enkelt att hitta spekulanter på ett pågående privatleasingavtal.

Jag privatleasar själv min bil och just det här såg jag som den största nackdelen med privatleasing. Du är väldigt låst i 36 månader om du mot förmodan skulle behöva byta bil eller göra dig av med den.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tis 27 dec 2016 16:17 Svara med citat
Walle81 skrev:
Hej på er!

Bra/dåliga erfarenheter?
Är det klyddigt?

Absolut bästa svaret måste vara att kontakta VW. Ingen annan kan gissa sig till vad som gäller för ditt avtal.

Här kan du läsa en hel del om leasing: http://personbilar.volkswagen.se/sv/koepa_och_koera/finansiering/konta kta-oss/faq.html
Helmut.K
Ingen VW Ort: Köping
Ons 28 dec 2016 15:43 Svara med citat
candyweiss skrev:
Absolut bästa svaret måste vara att kontakta VW. Ingen annan kan gissa sig till vad som gäller för ditt avtal.

Här kan du läsa en hel del om leasing: http://personbilar.volkswagen.se/sv/koepa_och_koera/finansiering/konta kta-oss/faq.html

Dåliga/bra erfarenheter är nog inget som jag skulle fråga VW om. Det framgår heller inte om frågeställaren har ett leasingavtal eller funderar på att privatleasa en bil
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Ons 28 dec 2016 16:11 Svara med citat
Helmut.K skrev:
Det framgår heller inte om frågeställaren har ett leasingavtal eller funderar på att privatleasa en bil

Bla därför mitt svar om att fråga VW.
Walle81
Ons 28 dec 2016 19:46 Svara med citat
Jodå, jag har ett leasingavtal, och vill överlåta detta till en kollega. Ville höra om någon har erfarenhet av detta. Hur långväga tid det brukar ta, hur man gör med mera...

Walle
Obalaan
Golf 7 R -16 Ort: Helsingborg
Tor 29 dec 2016 23:45 Svara med citat
Walle81 skrev:
Jodå, jag har ett leasingavtal, och vill överlåta detta till en kollega. Ville höra om någon har erfarenhet av detta. Hur långväga tid det brukar ta, hur man gör med mera...

Är det privatleasing det handlar om så kan jag svara på det då jag gjorde så med min förra bil.

Hade 10 månader kvar på min leasing och fick ett bra erbjudande på Golf R:en som jag inte kunde motstå.
Så hittade en kille som ville överta min bil och då skickar man in en överlåtelseblankett som finns här:
https://www.vwfs.se/globalassets/pdf/blankett_overlatelse_lan_leasing. pdf

Den fyller ni båda i och skriver på och skickar in den, scanna gärna in den och skicka via e-post för de lyckades med att slarva bort min överlåtelseblankett 2(!) gånger.
Efter det så ringde jag upp dem efter ett par dagar och frågade om han hade gått igenom kreditprövningen och det hade han gjort.

Då skickar vw finans papper till din säljare som du köpte bilen av och så bestämmer ni ett datum då du, den nya ägaren och din säljare skriver under massa papper och sedan så är det klart.
Det enda att tänka på att de gör bara överlåtelsen den 1:a varje månad så det får nog bli 1/2 2017 för eran del.

Glöm inte att kryssa i att serviceavtal med ska överlåtas.

Det var nog allt Smile

Lycka till

Golf MK7 R SC -16
Honda Civic 1.5 vtech -99
Walle81
Tis 17 jan 2017 23:51 Svara med citat
[quote="Obalaan"]Är det privatleasing det handlar om så kan jag svara på det då jag gjorde så med min förra bil.

Hade 10 månader kvar på min leasing och fick ett bra erbjudande på Golf R:en som jag inte kunde motstå.
Så hittade en kille som ville överta min bil och då skickar man in en överlåtelseblankett som finns här:
https://www.vwfs.se/globalassets/pdf/blankett_overlatelse_lan_leasing. pdf

Den fyller ni båda i och skriver på och skickar in den, scanna gärna in den och skicka via e-post för de lyckades med att slarva bort min överlåtelseblankett 2(!) gånger.
Efter det så ringde jag upp dem efter ett par dagar och frågade om han hade gått igenom kreditprövningen och det hade han gjort.

Då skickar vw finans papper till din säljare som du köpte bilen av och så bestämmer ni ett datum då du, den nya ägaren och din säljare skriver under massa papper och sedan så är det klart.
Det enda att tänka på att de gör bara överlåtelsen den 1:a varje månad så det får nog bli 1/2 2017 för eran del.

Glöm inte att kryssa i att serviceavtal med ska överlåtas.

Det var nog allt Smile

Lycka till[/

Tack för svaren!!!

Ja Volkswagen verkar inte ha koll på något överhuvdtaget!!!
10 samtal till Volkswagen finans för att få reda på vad som går att överlåta
Försäkring, service mm.

Väldigt oorganiserat, så jag lydde ditt tips och scannade in avtalet...

Tack!

Walle