Pops
Ingen VW Ort: Malmö |
|
Peter_senior
Golf 7 Alltrack -18 Ort: Halmstad |
| Ons 25 feb 2015 19:40 |
|
Multilänk bakaxeln som du har är vida överlägsen den enklare varianten. Har den i våra golf 7, inga missljud hittills. Åtgärden verkar ganska enkel. Ta inte ut olycka i förskott. Hoppas det ordnar sig hos VAG åf . Seat Leon Cupra R -18 / Golf Alltrack 1.8 TSI DSG -18 / Skoda Fabia -18
|
|
Pops
|
Pensionären
Golf 7 GT 140 R-line -15 Ort: Västerås |
| Ons 25 feb 2015 20:31 |
|
Hej!
Vad jag förstått så skiljer väl bakaxlarna på 1,4 och 1,2 lit. motorerna eller har jag missuppfattat saken. Försäljaren uppgav i alla fall för mig att det skulle vara en bättre bakaxel på 1,4 TSI. Men det här problemet gäller väl stötdämparna och dom kanske är samma i båda versionerna.
|
|
Pops
|
Braigaanton
Golf 7 1.6 TDI - 14 Ort: Göteborg |
|
Pops
|
hela
Golf 7 GT Ort: Stockholm |
|
Pops
| Mån 09 mar 2015 13:17 |
|
| hela skrev: | Hej Pops. Kontaktade du din lokala verkstad om detta? Vad blev i så fall resultatet av det?
Jag upplever också lite missljud i min nya Golfs bakvagn och kommer nog att kontakta min återförsäljare.
(ok såg nu att du hade fått en tid nästa vecka...) |
Just det! 18/3. Återkommer som sagt i ärendet.
|
|
kilpin
Golf 7 SC 1.6 TDI -13 Ort: Nacka |
| Tor 09 apr 2015 14:09 |
|
| Braigaanton skrev: | Kapar tråden lite, Jag har ett "klonkande" ljud på min, det är dock inte multibakaxel på den vad jag vet (TDI 1,6 årsm.-14)
Mitt uppstår dock vid inbromsning snarare än vid gropigt underlag, stannar man tvärt, tex i köer o dylikt hörs ett ganska tydligt "klonk" när bilen stannar,
Någon som vet vad det kan bero på? |
Är det metalliskt klonk eller som för mig ett klonk/kluckande som endast dyker upp när man har tankat bilen full? Förstår att det är kluckande från bensintanken när man bromsar in men fattar inte varför det ska behöva vara så?
|
|
Pops
| Lör 18 apr 2015 23:58 |
|
Som sagt, var hos ÅF 18/3 för provåkning med sedvanligt oinspirerad mek som i vanlig ordning tycker att kunder som upplever problem är en jävligt jobbig företeelse.
Besöket slutade med ett löfte om återkoppling efter kontakt med VAG,
Idag är det den 18/4 och har givetvis inte hört ett knyst. Nu har jag valt att maila VAG direkt via deras tjänst "du har kontaktat en auktoriserad och önskar generalagentens tjänst".
Har under tiden (11/4) fått på sommarhjulen med Pirelli P7 som har en yttre ljudnivå på 71db. Kommer v 17 att byta bakdäcken mot Dunlop sportmaxx rt (från utmärkta Molway) med ljudnivå 67db och sparar P7:orna som utbytesdäck för framvagnen som ju har acceptabel ljudnivå. Db-skalan är logaritmisk och +3 db kan upplevas som en fördubbling av ljudnivån. Enl test ska Dunlop upplevas som väldigt tysta även inne i bilen,
Kommer själv att jaga varenda db jag kan hitta vid bakvagnen och kräver att VAG ska göra detsamma.
|
|
Pops
| Ons 29 apr 2015 17:22 |
|
Som sagt, mailade VAG och bölade lite om engagemanget och missljuden i bakvagnen.
Rekommenderar detta tillvägagångsätt vilket tog skruv ordentligt. Fick ny tid hos ÅF samma vecka för provåkning med ny mek. Vill inte sänka den förra men inställningen var nu helt annorlunda och jag fick medhåll att något är fel. Har f n släppt fel på dämpare och både jag och ÅF tror att ett bakre hjullager (troligen vänster) är defekt. Kommer 13/5 att få båda sidor bytta och hoppas innerligt att detta ska göra susen.
Har ju också bytt bakdäcken till Dunlop sportmaxx rt 225/45/17 91W som faktiskt gjorde lite gott för ljudnivån och dessutom rullar ngt lättare. 2550:- på Molway färdigt på bilen och P7.orna (använda 2 v) med hem i kofferten. Har också ett ngt fetare utseende än P7:orna som jag behöll fram.
Håller tummarna!
|
|
Dennis
Golf 7 GTD SC Ort: Finland |
| Lör 17 okt 2015 18:22 |
|
| Har månne VW nån lösning till detta problem? Jag har tydligen samma klonkande ljud i en ny Gtd SC.
|
|
Pops
| Lör 17 okt 2015 22:54 |
|
| Dennis skrev: | | Har månne VW nån lösning till detta problem? Jag har tydligen samma klonkande ljud i en ny Gtd SC. |
Hej Dennis!
Småklonkandet som jag hade i låg fart på dålig grusväg försvann med tiden. Det andra molande ljudet från bakvagnen fanns kvar även efter lagerbytet vilket rapporterades både till generalagent och tyskland. Även detta är idag helt borta.Känns som det behövdes lite inkörning men det hade varit intressant att veta lite orsaker.
|
|
Dennis
| Lör 17 okt 2015 23:25 |
|
| Tack för informationen! Jag var hos återförsäljaren på kontroll, och det verkar som att de kommer att byta stötdämparna bak. Få se om klonkandet försvinner.
|
|
Dennis
| Sön 08 nov 2015 23:26 |
|
| Nu har bakstötdämparna blivit bytta och problemet var borta ett par dagar, nu är klonkandet tillbaka igen. Nån som bytt till bilstein b4 som de rekommenderar på engelska forum?
|
|
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona |
| Mån 09 nov 2015 11:21 |
|
Det nämnda klonket har jag haft på dom 2 mk:5or jag haft och även den Mk6 jag har nu
En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
Dennis
| Mån 09 nov 2015 22:36 |
|
| Så med andra ord är det en egenskap:)
|
|
hela
Golf 7 GT Ort: Stockholm |
| Tis 10 nov 2015 11:51 |
|
Jag har också upplevt ett klonkande ljud från bakvagnen. Efter flera besök på VW så har jag fått en slutgilitg diagnos:
- "det ska låta så "
VW säger att GT:ns sportchassit har dessa egenskaper mest pga hårdare stötdämpare.
|
|