Forum - Golf 7 (13-19) - Problem med backkamera?

Gnestan
Golf 7 TSI -16 Ort: Härnösand
Tor 05 nov 2015 18:29 Svara med citat
Ibland när jag lägger i backen får jag upp ett meddelande som säger att park assist (backkamera) ej är tillgänglig just nu. Hur kan det komma sig? Kan höra att den fäller ut kameran, men får ingen bild på skärmen. Oftast när jag kör så går det bra, men då och då vill den inte vara med. Sökt i instruktionsbok, men den säger att den alltid automatiskt ska slå på/av. Någon som stött på detta?
MBE
Golf 7 TDI-16 Ort: Göteborg
Fre 06 nov 2015 16:17 Svara med citat
Jag har exakt samma problem.
Min bil har bara backkamera (utan park assist) i och med dragpaketet, men jag får precis samma felmeddelande som du. Problemet dyker upp helt sporadiskt då och då. Min bil var på verkstan under två dagar i september för felsökning p.g.a. detta och de kunde då konstatera att det här är ett problem som VW känner till men som det ännu inte finns någon lösning för.
I bland när jag lägger i backen så kan jag väldigt snabbt se tillstymmelsen av en bild i skärmen (under kanske en tiondels sekund) förrän rutan blir svart och felmeddelandet dyker upp, så min gissning är att det kanske kan vara ett software fel.
Gnestan
Fre 06 nov 2015 16:28 Svara med citat
Exakt så har jag också! Hoppas de fixar snart då!
leiado
Golf 7 Alltrack 2018 Ort: Umeå
Mån 09 nov 2015 14:42 Svara med citat
Jag har samma problem på min Golf 2,0 GTD 2016
Kalle68
Golf 7 Alltrack TDI -16 Ort: Borås
Tis 10 nov 2015 9:38 Svara med citat
Jag råkade ut för samma problem imorse. Hoppas de kan fixa det snart.
Man undrar ju vad assistenten gör istället.... ?
perh
Golf 6 1,4 Variant -2010 Ort: Umeå
Mån 01 feb 2016 19:55 Svara med citat
Hej!

Har ungefär samma problem på min Octavia 2016.
Lämnade in bilen för felsökning men man hittade inget fel! dom skulle ta det vidare så jag hoppas att det finns en lösning väldigt irriterande.
Återkommer så fort jag får något svar.
Gnestan
Mån 01 feb 2016 19:58 Svara med citat
Usch, alltså inte bara golfen.... Jag ska in med min den 8/2 för felsökning i två dagar. Tur att man får lånebil! Får se vad de säger.... Störande att slumpen ska avgöra om man får använda det man betalat tvåtusen för!
perh
Tor 04 feb 2016 20:18 Svara med citat
Tyvärr hittade dom inget fel med tog det vidare till generalagenten som inte heller verkade känna till problemet!
Ville att jag skulle filma problemet. Nu har det faktiskt fungerat bättre kan kylan påverka? mycket varmare i Norrland nu, läste även i en annan tråd här på forumet att att det kanske stördes av när mobilen ansluter med bluetooth vilket sammanfaller större delen av tillfällena det strulade.
Spännande att höra vilket svar du får "Gnesta"
Gnestan
Tor 04 feb 2016 23:02 Svara med citat
Kan säga att min har krånglat även i värmen. Även när telefonen anslutet för ett bra tag sedan. Spelar ingen roll om jag backar direkt när jag startar eller efter att jag kört en stund. Får väl filma problemet innan jag ska in. Det pratades ingenting om kompensation? Tänker verkligen inte acceptera ett "tyvärr." Konstigt att ingen känner till det eftersom "MBE" kännde till det... Confused
perh
Ons 10 feb 2016 21:05 Svara med citat
Hur gick det Gnestan, har du fått tillbaka bilen efter felsökning?
Gnestan
Ons 10 feb 2016 21:50 Svara med citat
Ja. Fick tillbaka den samma dag tillochmed. De uppdaterade mjukvaran och hittils så har nu kameran fungerat varje gång. Hon nämde även att det är en ny mjukvaruuppdatering på G
Taysair
Golf 7 2.0 GTD Ort: Åstorp
Tor 11 feb 2016 8:24 Svara med citat
Någon som fått någon skälig kompensation för felen av sin bilhandare?
Gnestan
Tor 11 feb 2016 9:00 Svara med citat
Nix. Lär inte få någonting heller pga mjukvarufelet
Taysair
Tor 11 feb 2016 9:39 Svara med citat
Jag blev erbjuden 5000 kr i drivmedelscheckar igår, kommer att hänvisa till Konsumentköpslagen att de sålt på mig en bil som ej lever upp till de jag skrivit avtal på kommer at kräva en ny bil.
Gnestan
Tor 11 feb 2016 10:40 Svara med citat
Ny bil kommer du definitivt inte att få
Taysair
Tor 11 feb 2016 10:50 Svara med citat
Jag har en Leasingbil, den uppfyller inte kraven varför ska man betala en hyresavgift för något som inte fungerar?
makke1
Ingen VW Ort: Trollhättan
Tor 11 feb 2016 10:57 Svara med citat
Gnestan skrev:
Ny bil kommer du definitivt inte att få

Vad grundar du det på? Normalt sett har säljande företag tre försök på sig att reparera sedan återstår återköp alt byte till annan bil om de inte lyckas.
Taysair
Tor 11 feb 2016 11:01 Svara med citat
Normalt? Vad ger dom rätt att kräva att jag ska köra rundor med en bil som där är ett uppenbart fel på som de ej kan åtgärda varit inne med den 2 ggr, deras platschef försökte muta mig med 5000 kr. Han sa även att om vi plockar ut en ny bil till dig så finns risken att samma fel uppkommer på den. Man ska stå på sig och inte vika sig finns olika instanser att vända sig till bla ARN. VW behöver nog inte mer dåligt publicitet med tanke på Diesel skandalen.
Taysair
Tor 11 feb 2016 13:18 Svara med citat
Var i kontakt med platschefen de diskuteras nu från deras sida att de skall stå för hela Leasingavgiften fram tills dess att felet är avhjälpt och som plåster på såren kommer jag att kräva de 5000 kr i drivmedelscheckar som man erbjöd mig. Man skall slåss för sin sak och inte ge sig de skall värna om oss kunder de är trots allt vi som köper bilarna.
perh
Ons 24 feb 2016 10:38 Svara med citat
Hur har det gått Gnestan? är uppdateringen stabil?
Krille84
Golf 7 Alltrack -16 Ort: Stockholm
Ons 24 feb 2016 12:20 Svara med citat
makke1 skrev:
Vad grundar du det på? Normalt sett har säljande företag tre försök på sig att reparera sedan återstår återköp alt byte till annan bil om de inte lyckas.

Riktigt så lätt är det inte. Det ska vara ett fel av väsentligt betydande art. Att en backkamera inte fungerar en gång av 100 är i min meningen inte ett såpass betydande fel att man ska kunna häva köpet.
Gnestan
Ons 08 jun 2016 9:56 Svara med citat
Blir galen! Har fått uppdatera mjukvaran två gånger. Den fungerar när jag får tillbaka bilen med efter exakt en månad så börjar den krångla igen. Fick precis samtal från firman jag köpte bilen av. De hade kontaktat fabriken, de vet att det är ett fel och för vissa hjälper inte uppdateringen. Så det är bara att vänta på att de hittar en lösning. Någon form av kompensation borde väl ändå vara till sin rätt? Vem kan man diskutera detta med?
irbanur
Passat 6 CC Ort: Sundsvall
Ons 08 jun 2016 13:28 Svara med citat
Gnestan skrev:
Blir galen! Har fått uppdatera mjukvaran två gånger. Den fungerar när jag får tillbaka bilen med efter exakt en månad så börjar den krångla igen. Fick precis samtal från firman jag köpte bilen av. De hade kontaktat fabriken, de vet att det är ett fel och för vissa hjälper inte uppdateringen. Så det är bara att vänta på att de hittar en lösning. Någon form av kompensation borde väl ändå vara till sin rätt? Vem kan man diskutera detta med?

Du kan nog göra en enkel uträkning på hur mycket du kan begära ersättning för, per månad:

(Bilens pris * (antal meter du backar / antal meter totalt)) / 12

Så säg att du kör 1000 mil per år, du backar 20 meter per dag (totalt 7300 meter per år) och bilen kostar 295000

295000*(7300/1000000)/12 = 179,46:-per månad om jag nu inte har räknat helt fel. Plus utebliven arbetstid.

Bildyslektiker, men jag kan googla.
tur-ture
Golf 7 CHPA/DQ200 Ort: Mölndal
Ons 08 jun 2016 14:56 Svara med citat
Gnestan skrev:
Någon form av kompensation borde väl ändå vara till sin rätt? Vem kan man diskutera detta med?

http://www.harnosand.se/stodochomsorg/ekonomiochforsorjning/konsumentv agledning.4.4ae6800e1373058661a5353.html

· · · – – – · · ·
Mastrovious
Passat 7 GT 190 4M Ort: Göteborg
Lör 06 aug 2016 10:17 Svara med citat
Har samma problem i min Passat B8, ska in på verkstad i nästa vecka. Får hoppas dom hittat någon lösning på det!
Branten
Golf 7 SC 1.6 TDI 4-Motion Ort: Stockholm
Sön 28 aug 2016 19:59 Svara med citat
Här kommer en liten historia om detta... Smile
Beställde min bil ifjol somras, fick leverans i slutet av september.
Säljaren hade innan informerat om att jag inte skulle kunna använda min android förrän efter nästa uppdatering av mjukvaran.
( Sambons iphone fungerar klockrent) Razz )
Denna uppdatering var vid leverans uppskattad att komma efter årsskiftet 2015/16
(Det ändrades sen till "under Q1.) Wink
När jag hämtade bilen påtalade jag att känslan i touch-skärmen var sämre än vad jag var van vid från min gamla RCD-510.
Det kan bero på att de är olika, fick jag till svar.
Senare i höstas kom problemen... Sad
Ingen bild från back-kameran, skärmen tar ej när man trycker, den byter kanal på radion utan anledning, skärmen svartnar eller lyser vit, vertikala streck på olika ställen... för att nämna några.
När jag kontaktade VW fick jag till svar att mjukvaran nu kunde uppdateras och förhoppningsvis skulle allt bli bra.
Den korta versionen av historien är att jag nu efter att haft bilen i 11 månader och 4 verkstadsbesök fortfarande inte är helt nöjd.
VW har uppdaterat mjukvaran minst två gånger, bytt styrdonet till media-enheten och bytt touch-skärmen. D.v.s. all ingående hårdvara är ny samt mjukvaran är den senaste som finns.

Ska tillbaka till VW för 5:e gången och jag hoppas verkligen att de lyckas nu.

Kan tycka att det inte är för mycket begärt att utrustning ska fungera som det är sagt.
Är väl ingen som skulle godta att man får nöja sig med 90% funktion, eller hur?
Mastrovious
Passat 7 GT 190 4M Ort: Göteborg
Sön 28 aug 2016 20:50 Svara med citat
Jag lämnade som sagt in bilen. Fick mjukvaran uppdaterad och inte haft ett enda problem med backkameran sen dess.
Tydligen känt fel säger VW verkstaden och att uppdateringen skulle lösa det, vilket den verkar gjort. Däremot har jag ett annat skumt fel. När radion är på och volymen på lägsta (mute) får jag med jämna mellanrum ett avbrott på ca 0,5 sekund och ett djävulskt högfrekvent pip ur högtalarna, någon annan som upplevt detta? Kom efter uppdateringen för min del.

Kan dock hålla med föregående talare om att touchfuntionen är sådär, tar dåligt i kanterna på skärmen och måste trycka olika hårt i olika menyer känns det som. Inte helt klockrent för att vara 2016...
T-Bone
Golf 7 Sportsvan Ort: Göteborg
Ons 31 aug 2016 12:05 Svara med citat
Nu ska ni få höra.

Lämnade in min Golf SV -16 i dag för en simpel uppdatering av radio- och navigationssystemet. Fick besked att man samtidigt skulle passa på att uppdatera "gateway-styrdonet", en uppdatering som VW skickade ut till alla verkstäder 29 augusti. Kontentan blev att min backkamera - som alltid fungerar klockrent - helt slutade att fungera.

Så nu måste jag tillbaka med bilen för att göra en ordentlig felsökning. Verkstadskillen sa att min bil var den tredje i dag som fått den här nya uppdateringen - och på samtliga tre bilar har något strulat.

Sånt här blir man ju lite trött på.
Kalle W
Golf 7 Sportsvan -16 Ort: Gävle
Sön 18 sep 2016 12:40 Svara med citat
"Jag lämnade som sagt in bilen. Fick mjukvaran uppdaterad och inte haft ett enda problem med backkameran sen dess.
Tydligen känt fel säger VW verkstaden och att uppdateringen skulle lösa det, vilket den verkar gjort"

Hoppas detta fungerar på min nya Golf Sporsvan också. Backkameran verkar fungera mekaniskt men då och då får jag ingen bild. Vid omstart efter att bilen stått låst - fungerar det ofta igen. Känns inte bra att en ny bil av årets modell uppför sig så.