Forum - Volkswagen Passat - Passat Alltrack som viner, sjunger..

MartinH
Passat 7 2.0 Tdi -15 Ort: Pajala
Mån 09 aug 2021 22:06 Svara med citat
Hej alla 🙂

Ursäkta för långt inlägg.
Jag är inte så haj på bilar, men lite småpill och enklare reparationer klarar jag av.

Jag har haft min Alltrack i över ett år nu och är under stora hela nöjd med den. Men i våras så märkte jag att när jag var på väg hem så började växelindikatorn blinka med en "skiftnyckel" och bilen vägrade växla upp från ettans växel. Jag tog mig hem och trodde det var något elektronisk och när jag släckte varningen med OBD-läsaren så gick bilen rätt bra igen, tills den började vina, sjunga, vissla ifrån vad jag trodde var växellådan. Ringde bärgaren och den for till verkstad. Första budet från mekaniker var att det var drivaxeln som var slut, och inte växellådan. Efter några dagar så ringer de mig igen och säger att det är allt med bromsar fram som var helt färdigt. Så jag svarade att: "bil måste jag ha så laga det som behövs".

Veckorna gick och till slut får jag hämta bilen. Hämtar den kvällstid och var tvungen att ta mig hem (15 mil enkel väg). Märker efter 5-600 meter att samma oljud börjar skräna återigen. Kör hem i sakta mak och där är jag nu. Det som gjordes på bilen var:

Bromssystem luftad
Bromsskivor, bromsbelägg, bromssadlar, spärrfjädrar bytta på framvagn + bromsbelägg och bromsskivor osv bak. Åtskilliga tusen kronor och problemet kvarstår. Kontaktade verkstaden och dem påstår sig ha provkört bilen i 6 kilometer utan några missljud och dylikt. Såklart så hade de "lagat felet" och ville att jag skulle komma in igen så de kunde åtgärda återstående fel. Men jag lämnar inte min bil någonsin till denna firma igen.

Har någon varit med om liknande fel? Vad kan det vara som är galet? Kan det vara drivaxeln som det påstods i början? Ska tilläggas att när man stämplar med gasen så känns det som ett slag rakt i mellangärdet.

Tack på förhand/ Martin