Forum - Golf 7 (13-19) - Få igång röststyrningsknappen på ratten

GiGurra
Golf 7 2016 tsi 1.2 Ort: Täby
Fre 28 aug 2015 11:08 Svara med citat
Nappade på VWs sommarerbjudande och skaffade en ny bil här i dagarna (vanlig golf tsi).

I stort sett väldigt nöjd men har problem med en detalj.

Jag har hittills använt Android Auto (amerikansk v. 14 aug) hela tiden och tycker det riktigt trevligt, aningen buggigt då varannan uppstart misslyckas, men har man väl fått igång det så funkar det utmärkt. Även röststyrningen fungerar kanon.. Förutsatt att man använder touch-knappen för röststyrning på bilens display - Försöker man använda röststyrningsknappen på bilens ratt möts man av följande fel:

OBS: Samma fel även om man försöker använda röststyrning utanför android auto

Uppdatering: Knappen på ratten fungerar i Android Auto (dock ej utanför) om man håller intryckt den - då dyker inte felmeddelandet upp!

Bild

Att ringa, prata i telefon, välja musik, navigera (android auto - har inte köpt nav från vw) funkar alla utmärkt med rösten - men som sagt inte om man använder knappen på ratten Razz.

Är det någon här som har koll på vad som behöver göras för att få igång den knappen? Jag har meddelat vw där jag köpte bilen om problemet och de skulle återkomma förhoppningsvis någon gång nästa vecka (men det verkar inte som de visste inte vad som var fel) - men vi vet väl alla hur det kan gå med standardsvar i stora organisationer - Så jag vill gärna höra med er som kanske har egen erfarenhet. När jag hämtade bilen sa de lite fort att röststyrning skulle finnas (antar att de syftar på deras egna system och inte AA i detta fall) men funkar rätt kasst. Jag meddelade dem att om det visar sig att det behövs något tillval för att aktivera röststyrningen är det väl inte hela världen om man får lägga ut någon mindre slant extra för sista grädden på moset.

Någon här som vet vad man kan göra åt felmeddelandet ovan? Så slipper jag sträcka mig till pekskärmen och trycka på voice-command-knappen där (& dessutom ta ögonen av vägen) när jag ska byta låt/ringa/göra något annat.

Senast ändrad Fre 28 aug 2015 20:29, ändrad totalt 1 gång
WinterfellSwe
Golf 7 R SportsCombi Ort: Kalix
Fre 28 aug 2015 13:37 Svara med citat
Med Apple CarPlay så håller du in knappen ett tag, så funkar röststyrningen. Bör vara samma sak med Android Auto, men har ingen Android telefon att testa med. Kan hända du måste aktivera med kod först, har bara testat i bilar där det varit aktiverat från fabrik.
GiGurra
Fre 28 aug 2015 14:09 Svara med citat
WinterfellSwe skrev:
Med Apple CarPlay så håller du in knappen ett tag, så funkar röststyrningen. Bör vara samma sak med Android Auto, men har ingen Android telefon att testa med. Kan hända du måste aktivera med kod först, har bara testat i bilar där det varit aktiverat från fabrik.

Jag kanske inte var tillräckligt tydlig i min post: Felet är alltså oberoende av android auto och carplay.
Det uppstår även när man inte använder någon telefon öht - Så fort man trycker på voice-knappen (på ratten eller knappsatsen bredvid displayen) så visas felmeddelandet ovan.

Grejen med AA är att AA ritar upp en egen voice-knapp på displayen - den blir då en workaround för de fysiska knapparna som inte funkar. Makes sense?
WinterfellSwe
Fre 28 aug 2015 14:28 Svara med citat
Japp, jag fattar hur du menar nu. På bilar med VW Navi så är röststyrningen aktiverad från fabrik, och då funkar det att akitvera telefonens röststyrning med rattknappen om man håller in den någon sekund. Om man bara trycker snabbt, så aktiveras bilens röststyrning istället.

Mao så måste röststyrningen aktiveras i bilen, innan den även funkar med telefonen.
GiGurra
Fre 28 aug 2015 14:37 Svara med citat
WinterfellSwe skrev:
Japp, jag fattar hur du menar nu. På bilar med VW Navi så är röststyrningen aktiverad från fabrik, och då funkar det att akitvera telefonens röststyrning med rattknappen om man håller in den någon sekund. Om man bara trycker snabbt, så aktiveras bilens röststyrning istället.

Mao så måste röststyrningen aktiveras i bilen, innan den även funkar med telefonen.

Aha, tack för svaret. Får se vad VW svarar nästa vecka - Förhoppningsvis säger dom att det går att bara låsa upp, annars får jag fortsätta använda voice-control-knappen som Android Auto ritar upp... Något irriterande bara.
GiGurra
Fre 28 aug 2015 20:30 Svara med citat
GiGurra skrev:
Aha, tack för svaret. Får se vad VW svarar nästa vecka - Förhoppningsvis säger dom att det går att bara låsa upp, annars får jag fortsätta använda voice-control-knappen som Android Auto ritar upp... Något irriterande bara.

Jag provade precis att göra som du sa och hålla intryckt knappen istället för att bara klicka - Och då funkar röststyrning! (fast enbart i android auto - inte utanför Smile). Nåväl det duger tills vidare för mig. Tack för hjälpen!
WinterfellSwe
Lör 29 aug 2015 11:23 Svara med citat
Perfekt Very Happy
Gnestan
Golf 7 TSI -16 Ort: Härnösand
Sön 25 okt 2015 12:59 Svara med citat
En fråga - hade du köpt funktionen då? Får upp samma meddelande, men min återförsäljare sa att det inte fanns någon sådan, utan det är siri som gäller. Udda med en knapp som inte fungerar, utan hänvisar till aktiveringskod som fås av försäljare. Vad har jag missat? Om det måste köpas till, går detta att göras i efterhand?
WinterfellSwe
Sön 25 okt 2015 13:09 Svara med citat
Gnestan skrev:
En fråga - hade du köpt funktionen då? Får upp samma meddelande, men min återförsäljare sa att det inte fanns någon sådan, utan det är siri som gäller. Udda med en knapp som inte fungerar, utan hänvisar till aktiveringskod som fås av försäljare. Vad har jag missat? Om det måste köpas till, går detta att göras i efterhand?

Om du inte har Navigering från VW så ingår inte röststyrning av bilens funktioner, däremot kan du styra AppConnect anslutna enheter om du håller in knappen en sekund.
Gnestan
Golf 7 TSI -16 Ort: Härnösand
Sön 25 okt 2015 13:11 Svara med citat
Okej, tack! Tänkte mest på samtal. Bläddrade bland bilconfig. på deras hemsida där man skapar sin egna bil, och helt plötsligt fanns valet "röststyrning" särskiljt. tänkte därför om det gick att köpa till Smile Men då vet jag, tack!
Ingesson
Golf 7 Alltrack 2.0 TDI Ort: Jönköping
Tor 12 nov 2015 22:14 Svara med citat
Jag har inte fått min bil levererad ännu men det stör mig riktigt mycket när jag beställer en bil efter mina önskemål och aktivt väljer att inte kryssa för VWs röststyrning och navigering då jag tror att AA/Carplay är framtiden ändå blir informerad om detta då jag inte håller in knappen länge nog.

Tjatar på min verkstad och har försökt genom Vw Sverige få reda på om man kan antingen mappa om enheten så att ett kort tryck ger samma funktion som ett längre eller åtminstånde helt ta bort meddelandet. Det verkar inte så ljust på någon av punkterna Confused