Forum - Golf 7 (13-19) - Climatronic ointelligent?

Bilisten
Golf 7 1.2 TSI Masters -15 Ort: Lerum
Sön 22 nov 2015 16:23 Svara med citat
Vi beställde vår nya Golf med 2 zons Climatronic.
Den har fungerat klanderfritt under året, men nu när kylan slagit till märker jag att den inte alls fungerar bra.
Den "förstår" inte att slå på defroster-läget själv när så behövs.
Från början trodde jag all imma på framrutan var för att det tar så lång tid innan motorn blir varm.
Men när man tittar på Climatronicens egen meny ser man att den inte släpper ut mer än pyttelite luft till framrutan.
Detta ändrar sig heller inte när motorns temperatur stigit upp, då dirigerar den om all varmluft till sidoutsläppen.

Jämför man detta med vår gamla SAAB 9-3 som är 15 år gammal så ligger VW's Climatronic ljusår efter.
SAAB'en styr all luft till framrutan vid kallt väder, först efter en stund kommer luften till golvet och sidoutsläppen.

Jag vet att man kan trycka på manuell "defrost", men då rusar fläkten upp till max och man måste fippla med knappar och rattar för att anpassa fläktens hastighet vart efter motorn blir varmare. (Är det för hög fläkthastighet kommer ju motorn aldrig upp i värme)

Skall det verkligen vara så här på en modern bil?
Är det någon mer som har upplevt problem med detta?
Kan det vara någon inställning eller uppdatering mjukvara som behövs göras?
BengtO
Golf 7 SC 1,2 TSI Ort: Karlskoga
Sön 22 nov 2015 18:53 Svara med citat
Har samma erfarenhet, jämför med min Focus från -08. Lite förvånad är jag faktiskt. Däremot upplevde jag min gamla V70 från -02 som lika korkad, där fick man justera manuellt eftersom den slog på defrosten för sent och av alldeles för tidigt om automatiken fick bestämma.
Sbuddz
Golf 7 1.4TSI 150 SC DSG Ort: Göteborg
Fre 25 dec 2015 21:26 Svara med citat
Intressant att du nämnde just Saab där.
Hade en 9000 turbo från -96 innan och den styrde luften till framrutan när det var kallt/fuktigt och det fanns även fläktar i bakdörrarna som såg till att ta bort imma på bakre sidorutor.
Så var det även på en kompis 9000 från -89.
Båda bilarna hade ACC.
Ingen annan bil jag suttit i eller kört gör detta per automatik utan man får snällt ställa in luften dit man vill att den ska blåsa, alternativt trycka på knappen där sådan finns.

Jag är inte dum i huvet, har bara otur när jag tänker Smile
Johan B
Golf 7 SC TSI150 GT DSG Ort: Göteborg
Lör 26 dec 2015 21:55 Svara med citat
Ja att man själv får slå på defrosterläge är nog det normala vågar jag påstå. Har haft både Audi, Peugeot, Skoda, Volkswagen och Volvo. Alla har haft ECC men ingen har själv "avfrostat" framrutan utan att man manuellt dirigerat upp luften dit. Tycker nog att golvet är prio vid uppvärmning av kupén eftersom varm luft ändå stiger men tycker ändå många bilar blåser ut för mycket varmluft i midjehöjd där den gör minst nytta. Så sitter man där sen med imma på rutan och iskalla fötter Smile
ludde28
Golf 7 1,4 TSI GT 140 -14 Ort: Stockholm
Sön 27 dec 2015 11:06 Svara med citat
Johan B skrev:
Ja att man själv får slå på defrosterläge är nog det normala vågar jag påstå. Har haft både Audi, Peugeot, Skoda, Volkswagen och Volvo. Alla har haft ECC men ingen har själv "avfrostat" framrutan utan att man manuellt dirigerat upp luften dit. Tycker nog att golvet är prio vid uppvärmning av kupén eftersom varm luft ändå stiger men tycker ändå många bilar blåser ut för mycket varmluft i midjehöjd där den gör minst nytta. Så sitter man där sen med imma på rutan och iskalla fötter Smile

Har haft 2 SAABar 9000 o 9-5 båda med ACC. Vid kallt väderlek slogs defroster (bakruta o backspeglar) på automatiskt (kommer inte ihåg exakt vid vilken temp) och luft blåstes på vidrutan i några minuter för att därefter automatiken återgick till det "normala". Funkade oftast klockrent. (auto defroster till bakrutasn o backspeglar kunde programeras bort).
Håller däremot med att automatiken borde skicka mer varmluft ner till fötter efteråt, än till mitten.
Bilisten
Ons 30 dec 2015 0:06 Svara med citat
Jag noterar med intresse att flera av oss som kör WV Golf idag har haft SAAB innan...
När jag betalde extra för att få Climatronic som tillval tog jag för givet att den skulle klara av att ventilera bort imma på vindrutan, utan att man måste ställa om en massa rattar varje gång.

Man tror ju inte det är sant, har WV inte lärt sig någonting sedan gamla WV-Bubblans defroster?
(För er som inte var med då, man fick använda isskrapan på insidan av vindrutan när man körde)

Eller kan det vara så att fabriken kan lägga in olika programmeringar för olika länders klimat?
Då kanske det går att lägga in en annan mjukvara, så att Climatronic vid varje kallstart börjar blåsa upp på vindrutan under en viss tid, de gånger det är under en viss temperatur ute.
Sbuddz
Ons 30 dec 2015 5:55 Svara med citat
Om det skulle vara en inställning/programmering så kan jag hjälpa dig att fixa det. Ser att vi bor ganska nära varandra och jag har vcds.

twarkie
Golf 7 1.2 TSI -16 Ort: Stockholm
Ons 30 dec 2015 8:27 Svara med citat
Bilisten skrev:
Jag noterar med intresse att flera av oss som kör WV Golf idag har haft SAAB innan...
När jag betalde extra för att få Climatronic som tillval tog jag för givet att den skulle klara av att ventilera bort imma på vindrutan, utan att man måste ställa om en massa rattar varje gång.

Man tror ju inte det är sant, har WV inte lärt sig någonting sedan gamla WV-Bubblans defroster?
(För er som inte var med då, man fick använda isskrapan på insidan av vindrutan när man körde)

Eller kan det vara så att fabriken kan lägga in olika programmeringar för olika länders klimat?
Då kanske det går att lägga in en annan mjukvara, så att Climatronic vid varje kallstart börjar blåsa upp på vindrutan under en viss tid, de gånger det är under en viss temperatur ute.

Jag har inga problem med imma i min bil. Det är inte så att du stängt av A/C-funktionen nu när det är kallt? Den torkar upp luften minskar därmed imman.
Pensionären
Golf 7 GT 140 R-line -15 Ort: Västerås
Ons 30 dec 2015 10:49 Svara med citat
twarkie skrev:
Jag har inga problem med imma i min bil. Det är inte så att du stängt av A/C-funktionen nu när det är kallt? Den torkar upp luften minskar därmed imman.
Citat:
A/C-funktionen ska inte stängas av på vintern den ska vara på året runt.
Smurfen
Moderator Donator 50 Ingen VW Ort: Utomlands
Ons 30 dec 2015 12:48 Svara med citat
Går inte tillsatsvärmaren eller sitter det elaggregat till vindrutan.
Kör man med defrostern så känns det som luften blir varm snabbare än om man kör vanligt.
Tycker mig känna det i både min golf 4 och i passaten. Båda diesel.
Även om man ställer luften mot rutan tar det ju en jäkla tid om man inte använder knappen för defroster.
Det skall ju blåsa rent rutan som går på en liten stund och sedan kör man ju på autoläget och inte kommer det någon imma tillbaka.

Inte aktiv längre.
Bilisten
Lör 02 jan 2016 23:49 Svara med citat
Jag har nu köpt en "Torrbollen" som jag ställt på golvet framför passagerarsätet, sedan dess har problemet med imman försvunnit. Men jag tycker det är skit att man skall behöva ta till sådana lösningar för en modern bil...

Utöver den ointelligenta AC'n har jag kommit fram till tre saker som jag tror förvärrar problemet.
1. Vindrutan är mer nedvinklad horisontellt än på den äldre SAAB'en. Detta verkar gynna imbildning.
2. Troligen samlas fukt utifrån i AC'ns aktiva luftfilter. Därför är den första luften efter start fuktig och kan inte ta bort imman.
3. De nya lågfriktionsmotorerna skapar otroligt lite värme. Därför tar det löjligt lång tid innan imma och frost ger sig av.

I dagens bilar verkar man prioritera att få en snabbt uppvärmd motor för att hålla nere bränsle och luftföroreningar.
I lite äldre bilar prioriterade man i stället snabb värme i bilen, sedan fick motorn bli varm efterhand.

I vår 15 år gamla SAAB 9-3 kan man känna härlig varmluft komma efter bara någon minuts körning.
Golfen måste först köras på tomgång i 4-5 minuter så att man över huvud taget kan se att köra, sedan tar det ytterligare 3-4 minuters körning innan man känner hur värmen börjar komma. Först efter 8-10 minuters körning når tempmätaren upp till mittläget. (SAAB'ens tempmätare når mittläget 4-5 minuter efter start)

Om detta är en konsekvens av moderna miljömotorer så undrar man hur det skall gå i framtiden när bilarna går på el?
Det går väl inte an att slösa bort en massa dyrbara kilowattimmar ur batterierna bara för att få bort frost och imma, eller...?
Darken
Golf 7 gt-16 Ort: Mariestad
Sön 03 jan 2016 9:03 Svara med citat
Hej! Jag har inte något problem med fukten som beskrivs här. Har endast fått imma på rutorna när jag tränat och sätter mig andfådd och varm men då trycker jag på defrost knappen och på ca 10 sekunder är det fri sikt.
Guza
Golf 7 SC -15 Ort: Malmö
Sön 03 jan 2016 15:37 Svara med citat
Bilisten skrev:
Jag har nu köpt en "Torrbollen" som jag ställt på golvet framför passagerarsätet, sedan dess har problemet med imman försvunnit. Men jag tycker det är skit att man skall behöva ta till sådana lösningar för en modern bil...

Utöver den ointelligenta AC'n har jag kommit fram till tre saker som jag tror förvärrar problemet.
1. Vindrutan är mer nedvinklad horisontellt än på den äldre SAAB'en. Detta verkar gynna imbildning.
2. Troligen samlas fukt utifrån i AC'ns aktiva luftfilter. Därför är den första luften efter start fuktig och kan inte ta bort imman.
3. De nya lågfriktionsmotorerna skapar otroligt lite värme. Därför tar det löjligt lång tid innan imma och frost ger sig av.

I dagens bilar verkar man prioritera att få en snabbt uppvärmd motor för att hålla nere bränsle och luftföroreningar.
I lite äldre bilar prioriterade man i stället snabb värme i bilen, sedan fick motorn bli varm efterhand.

I vår 15 år gamla SAAB 9-3 kan man känna härlig varmluft komma efter bara någon minuts körning.
Golfen måste först köras på tomgång i 4-5 minuter så att man över huvud taget kan se att köra, sedan tar det ytterligare 3-4 minuters körning innan man känner hur värmen börjar komma. Först efter 8-10 minuters körning når tempmätaren upp till mittläget. (SAAB'ens tempmätare når mittläget 4-5 minuter efter start)

Om detta är en konsekvens av moderna miljömotorer så undrar man hur det skall gå i framtiden när bilarna går på el?
Det går väl inte an att slösa bort en massa dyrbara kilowattimmar ur batterierna bara för att få bort frost och imma, eller...?

Upplever tyvärr samma fuktproblem i min 1.2 TSI som står ute året runt. Löjligt mycket fukt på insidan ibland samt att imman ökar precis när man startar bilen. Har testat att starta bilen med luftflödet riktat mot golvet och det har hjälpt lite. Dock inte kul att skrapa rutan på insidan av bilen! Vissa dagar när tempen är runt 0 grader blir det mycket fukt på insidan av just framrutan. Droppar ner nästan hehe! Hoppades slippa detta när jag bytte från sydkoreansk bil men ikke. Samma problem här som på min förra I30.

Har testat torrboll och även en sorts kattsand som ska binda fukt utan någon större effekt. Blir tydligen inte bättre på moderna bilar i denna prisklass.
Mranderz
Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad
Sön 03 jan 2016 17:42 Svara med citat
Hm. "Elektronisk tillsatsvärme" är bara standard på tdi? Jag har dieselvärmare och den slår till direkt utan att det syns i kupen om det är kallt ute. Lite irriterande ibland om man bara ska hämta något ur bilen utan att starta den, ändå drar "jetmotorn" igång om det är kallt. Inga problem med värmen alltså. Däremot problem med fukt om kag stänger av ac. När vi ändå pratar ac. Fick min rengjord på garanti då den luktar gammal ost (garanti och garanti, fick en faktura avseende "rökbomb" i förra veckan där olofssons skrev att dom står för arbetskostnad och fakurerar material, jo tjena) Hjälpte inte ett skit och luktade syntetiskt citron i en vecka blandat med gammal sur ost. Beställt flaskor med rengöringskum som jag tänkte pröva, ta bort kuefiltret och spruta ner skummet den vägen, forts följer...
Sbuddz
Mån 04 jan 2016 21:08 Svara med citat
Jag har en sportwagen/combo/variant ( kalla den vad du vill ) 1.4 TSI med 2 zon climatronic och har inte haft några problem med imma eller fukt förutom när det regnar ute och man sätter sig i bilen med våta/fuktiga kläder.
A/C alltid aktiverad.

S319
Golf 7 1.4 TSI GT DSG Ort: Stockholm
Tis 05 jan 2016 0:24 Svara med citat
Mranderz skrev:
Hm. "Elektronisk tillsatsvärme" är bara standard på tdi? Jag har dieselvärmare och den slår till direkt utan att det syns i kupen om det är kallt ute. Lite irriterande ibland om man bara ska hämta något ur bilen utan att starta den, ändå drar "jetmotorn" igång om det är kallt. Inga problem med värmen alltså. Däremot problem med fukt om kag stänger av ac. När vi ändå pratar ac. Fick min rengjord på garanti då den luktar gammal ost (garanti och garanti, fick en faktura avseende "rökbomb" i förra veckan där olofssons skrev att dom står för arbetskostnad och fakurerar material, jo tjena) Hjälpte inte ett skit och luktade syntetiskt citron i en vecka blandat med gammal sur ost. Beställt flaskor med rengöringskum som jag tänkte pröva, ta bort kuefiltret och spruta ner skummet den vägen, forts följer...

Att diesel värmen startar som stöd när det är kallt går att stänga av. Jag har den inställningen i min, visserligen en bensinare. Men det borde vara samma programvara. Jag kör en caddy i jobbet som inte har denna funktion och den värmaren är bytt 2ggr för igensotning pga många korta resor. Är försiktig med att starta värmaren om det bara är kortare resor som ska göras.
Stringfellow
Golf 7 TDI 150 GT BMT Ort: Stockholm
Mån 11 jan 2016 16:57 Svara med citat
Värdelös, massor med imma bak när vi är fyra i bilen och "fel" väder, vid högre fläkthastighet försvinner det.

Golfen hade verkligen behövt utblås på bakre rutorna...
Kjell.Ason
Tiguan GT Ort: Falköping
Mån 11 jan 2016 20:37 Svara med citat
Instämmer, jag hade en Opel Astra tidigare - av många ansedd som en skitbil men klimatanläggningen överglänste Golfens flera gånger om. I Astran behövde man aldrig pilla på inställningarna - den fixade att hålla rutorna rena oberoende av om det var varmt, kallt, torrt eller fuktigt.

MB -> Golf VII SV 16 -> TIGUAN II 18