Forum - Golf 7 (13-19) - Nya kartor för Discovery Pro (November 2015) är här.

Gilberto
Golf 7 1.4 TSI HighlineDSG Ort: Danmark
Tor 19 nov 2015 10:43 Svara med citat
Http://www.navigation.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/Navteq-NavteqE urope-Site/en_GB/-/GBP/View-Promo?&cwt=application/ApplicationFrame_ca mpaign_light&Page=VW_Europe_Pro_MIB2

Nästan 22GB! Serveren är mycket långsam i dag. Nog många som laddar ned...
Gilberto Think
jdaniels
Golf 7 GT Ort: Motala
Tor 19 nov 2015 17:44 Svara med citat
Najs.
Skulle nog behöva uppdatera min, den är från -13
Vad kan detta kosta då? Of course you can also obtain the latest map data on an SD card from your local Volkswagen Service Partner

Edit: Jag har tydligen bara Discover Media och den ligger bara på 5,8Gb
Vad är det för skillnad på Media och Pro?
Deje
Golf 7 1.2 tsi Masters Ort: Göteborg
Tor 19 nov 2015 22:42 Svara med citat
Hej!
En fråga från en som är lite novis gällande navigator , varför köper man till detta tillval ? Själv använder jag olika appar i min mobil, vad får man "extra " så att säga.
Gilberto
Fre 20 nov 2015 5:24 Svara med citat
jdaniels skrev:
Najs.
Skulle nog behöva uppdatera min, den är från -13
Vad kan detta kosta då? Of course you can also obtain the latest map data on an SD card from your local Volkswagen Service Partner

Edit: Jag har tydligen bara Discover Media och den ligger bara på 5,8Gb
Vad är det för skillnad på Media och Pro?

När jag köpte min Golf 7 sade ÅF att man fick 2 års gratis uppdatering med i köpet. (Ska nämnas att jag bor och köpt min bil i Danmark så jag vet inte 100% hur det är i Sverige). Om jag efter de 2 åren ville hålla kartan uppdaterad skulle det kosta DKr. 2000 på ett SD minneskort från VW. Ca. SKr. 2400. Detta gäller Discovery Pro.
MVH,
Gilberto
Gilberto
Fre 20 nov 2015 5:32 Svara med citat
Deje skrev:
Hej!
En fråga från en som är lite novice gällande navigator , varför köper man till detta tillval ? Själv använder jag olika appar i min mobil, vad får man "extra " så att säga.

Hej,
I mitt fall var det inte ett tillval... Navigation är en del av info systemet i bilen. Enda "tillval" var antingen Dicovery Pro eller Media. Bortsett från det, får man en snabb, bra, problem fri och inte minst integrerad navigation och slipper för ledningar och saker liggande i bilen eller sittande i fönstret. Very Happy

Gilberto
jdaniels
Golf 7 GT Ort: Motala
Sön 22 nov 2015 13:26 Svara med citat
Deje skrev:
Hej!
En fråga från en som är lite novis gällande navigator , varför köper man till detta tillval ? Själv använder jag olika appar i min mobil, vad får man "extra " så att säga.

Det bästa är att man får tydlig info direkt i instrumenteringen Smile
Blåbäret
Golf 7 GTI -14 Ort: Nyköping
Sön 22 nov 2015 15:16 Svara med citat
Jag har både en Discover Media navigator inbyggd i bilen och en lös Garmin navigator fäst med en sugpropp i rutan, och jag är inte imponerad över Volkswagens navigator.

Den största fördelen med Volkswagens inbyggda är att den alltid finns på plats utan att man behöver krångla med sugproppar och sladdar. Sen så är det en fördel att man får upp köranvisningen i displayen vid hastighetsmätaren, och att den är bättre på att veta vart man finns i tunnlar och andra ställen utan satellit täckning eftersom den också använder bilens hastighetspuls.

Men Garmin navigatorn tycker jag har en tydligare karta som är lättare att läsa, har tydligare köranvisningar och visar körfälten bättre, ger numret på avfarten, ger en fotografisk bild på avfarten och har dessutom fartkameravarning.

Ska jag ut på en planerad långresa så tar jag med mig Garmin navigatorn och använder den i första hand, men för vanlig vardagskörning så duger Volkswagens lösning eftersom den ju alltid finns på plats. Och hade jag köpt bilen helt ny så hade jag inte lagt till något extra för att få en inbyggd navigator.
BengtO
Golf 7 SC 1,2 TSI Ort: Karlskoga
Sön 22 nov 2015 15:46 Svara med citat
Vi övervägde navigator, men hörde inget gott om inbyggda (i det fallet Volvos), vare sig om kvalitén på kartorna och framförallt svindyra uppdateringar. Så vi köpte en TomTom med Broditfäste för instrumentpanelen. Snyggt och bra, "livstids" fria kartuppdateringar.
Ingesson
Golf 7 Alltrack 2.0 TDI Ort: Jönköping
Tis 01 dec 2015 23:05 Svara med citat
Nu finns ju möjligheten för Carplay och Android auto i bilarna, jag övervägde att välja till Navigation men efter att ha testat Android Auto i bilhallen så ser jag ingen anledning till VWs alternativ.
Sökresultat och kartupdateringar live via nätet (rapporterade en väg som felritad ena helgen och den var åtgärdad helgen där på), rena och snygga menyer, spotify och röststyrning som är hundra gånger bättre än VWs.
Nakdelen är att man behöver en dataanslutning än så länge då alla kartor streamas men det är ju inte så mycket data för kator och nu kan man ju köpa "Europa surf" och liknande tillval om man ska ut på semester. Med senaste uppdateringen ska Maps ladda ner hela rutten när man trycker "kör" också så det gör ju inget om mottagningen strular lite på vägen. Smile
hamph
Golf 7 GTE -16 Ort: Göteborg
Ons 09 dec 2015 15:19 Svara med citat
Jag hämtade ut min GTE i fredags och har inte haft något framgång med Android Auto, låter fantastiskt på alla sätt och vis och CarPlay (säljaren hade såklart bara iPhone) fungerade klockrent, men med min Sony Z3Compact blinkar de bara till sen händer det absolut ingenting. Försökt gå genom appconnect i menyn men den kan inte ansluta till enheten Sad
Första gången i mitt liv jag inte reder ut något tekniskt så är uppgiven hehe..

Några erfarenheter/tips ?
Ingesson
Ons 09 dec 2015 15:29 Svara med citat
Kopierade den texten jag skickade till min VW säljare, han hade lite kunder som ville få det att fungera innan det släpps officiellt i Sverige.

"Det finns en sida som man kan ladda ner de Amerikanska versionerna ifrån men först måste aktivera så att man tillåter program ifrån internet på telefonen.
Gå till "Inställningar -> Säkerhet (eller liknande)" slå till "Okända källor", det gör säkerheten något mindre för stunden men man kan stänga av det så fort man har installerat Android Auto.

Sedan surfar man in på:
http://www.apkmirror.com/apk/google-inc/android-auto/

Och trycker på den lilla nedåtriktade pilen för nedladdning under rubriken "Latest Upload".

När nedladdningen är klar ska det bara vara att installera."

Gör detta, sedan öppna appen i telefonen och var noga med att välja AA som förval i stereon och gå in och välj din telefon under "devices" i stereon.
Ingesson
Ons 09 dec 2015 15:32 Svara med citat
Min erfarenhet är att efter att du har anslutit en gång så är det bara att låsa upp telefonen och koppla in den så startar det automatisk andra gången Smile
(det är ju inte officiellt med Android Auto i Sverige ännu, lanseras i Q1 2016)
hamph
Ons 09 dec 2015 18:57 Svara med citat
Tusen tack Ingesson
Fungerade utmärkt, jäklar vad fräckt android auto är! och då är det som sagt inte officiellt än men fungerar ju toppen! Very Happy
Ingesson
Ons 09 dec 2015 20:45 Svara med citat
hamph skrev:
Tusen tack Ingesson
Fungerade utmärkt, jäklar vad fräckt android auto är! och då är det som sagt inte officiellt än men fungerar ju toppen! Very Happy

Visst är det, är det något annat jag kan hjälpa till med så bara skriv! Jag är förvånad över hur bra det fungerar med röststyrningen det största hindret är att sluta känna mig så dum när jag pratar med maskiner Smile
Burp
Golf 7 1.4 GT TSI Kombi Ort: Örebro
Sön 13 dec 2015 16:41 Svara med citat
Hur lång tid tar det att uppgradera Discover pro? Funderar på att göra det.
Gilberto
Sön 13 dec 2015 16:50 Svara med citat
Burp skrev:
Hur lång tid tar det att uppgradera Discover pro? Funderar på att göra det.

Om du låter tändningen vara på, tar det cirka 3-4 timmar. Jag tog ut nyckeln og gick ut till bilen i garaget med jämna mellanrum och det tog 12 timmar! Förmodligen för att det hela stannade upp kort efter att jeg tagit ut nyckeln... så jobbade den ett par minuter (5-6%) innan det slocknade. När jeg satte nyckeln in igen fortsatte det och så vidare. Så kan du, ska du ha tändningen på hela tiden. Var bara uppmärksam på batteriet. Kör en sväng mens den jobbar. det kan man göra.
Lycka till.
Gilberto från Danmark
Burp
Golf 7 1.4 GT TSI Kombi Ort: Örebro
Sön 13 dec 2015 17:08 Svara med citat
Ok tack!
hamph
Ons 13 jan 2016 9:50 Svara med citat
Liten off-topic bump:
Android Auto slutade idag att fungera. Behöver någon update som inte är tillgänlgig i sverige. Någon som har mer info/lösning?
Ingesson
Ons 13 jan 2016 10:47 Svara med citat
hamph skrev:
Liten off-topic bump:
Android Auto slutade idag att fungera. Behöver någon update som inte är tillgänlgig i sverige. Någon som har mer info/lösning?

Tänkte att vi kan flytta AA m.m till en ny tråd, så stör vi inte de som är intresserade utav kartuppdateringarna Smile

http://www.volkswagengolf.se/viewtopic.php?p=381343