Forum - Golf 7 (13-19) - Programmera dieselvärmare

Emrolla
Golf 7 2.0 tdi Ort: Kalix
Lör 05 nov 2016 16:09 Svara med citat
Hej, ägen en vw golf alltrack tdi - 16. Undrar om man kan förprogrammera värme och fläkthastighet till önskad temperatur och hastigheten när man trycker igång parkeringsvärmaren på fjärren? Går idag igång på 22grader och medel fläkthastighet, hade gärna ställt ner graderna för att förhoppningsvis ge mer värme till motorn.
GTIR
Golf 7 R - 17 Ort: Trollhättan
Lör 05 nov 2016 23:36 Svara med citat
Ställer du tid för avresa i bilen så löser den det. Trycker du på knappen går den dom du ställt in det tex 20, min
Emrolla
Sön 06 nov 2016 0:12 Svara med citat
GTIR skrev:
Ställer du tid för avresa i bilen så löser den det. Trycker du på knappen går den dom du ställt in det tex 20, min

Avresetid och drifttid är inga problem att ställa in från bilens climatronic meny och går även att läsa om i handboken, men nu var det värme och fläkthastighet jag var ute efter.
GTIR
Golf 7 R - 17 Ort: Trollhättan
Sön 06 nov 2016 8:25 Svara med citat
Aha, missförstod. Har inte lyckats få något annat än 22 grader själv.
Funnis
Tiguan 2.0 tdi -17 r-line Ort: Umeå
Sön 06 nov 2016 10:08 Svara med citat
Emrolla skrev:
Avresetid och drifttid är inga problem att ställa in från bilens climatronic meny och går även att läsa om i handboken, men nu var det värme och fläkthastighet jag var ute efter.

Det går att ställa in klimatprofil som har olika fläkthastigheter i kliman
Emrolla
Lör 12 nov 2016 23:34 Svara med citat
Tror jag löste detta. Får helt enkelt ställa in önskad temperatur innan jag stänger av bilen eller har på tändningen, så startar värmaren med inställd temperatur på avsatt tid eller genom fjärrstart. I läget LO och off hoppar temperaturen upp i 22 grader oavsett men fullt valbart från 16 grader och varmare.
Krille84
Golf 7 Alltrack -16 Ort: Stockholm
Sön 13 nov 2016 0:38 Svara med citat
Emrolla skrev:
Hej, ägen en vw golf alltrack tdi - 16. Undrar om man kan förprogrammera värme och fläkthastighet till önskad temperatur och hastigheten när man trycker igång parkeringsvärmaren på fjärren? Går idag igång på 22grader och medel fläkthastighet, hade gärna ställt ner graderna för att förhoppningsvis ge mer värme till motorn.

Som jag förstår så värmer inte parkeringsvärmaten motorn, utan enbart kupén.
Mranderz
Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad
Sön 13 nov 2016 8:09 Svara med citat
Krille84 skrev:

Inte riktigt sant, den värmer kylarvattnet som sedan cirkulerar med hjälp av en elektrisk cirkualtionspump så jo den värmer motorn också. Sen har ju de flesta vw (dieslar bara?) en elektrisk tillsatsvärmare som ger värme fortare till kupen men det är något helt annat.

Glömde svara på ts första fråga. Stämmer som ts själv kom på att man välker temperatur innan man slår av tändningen så värmer den upp till den temperaturen. Dock så strular mina inställningar ibland och tiden värmaren ska gå återgår då och då till 30 minuters gångtid så jag får ställa om den till 60 min. Har fått för mig detta beror på att jag kört bilen med för lite bränsle så varningen för låg bränslenivå kickar in.
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Sön 13 nov 2016 8:11 Svara med citat
Krille84 skrev:

Jag har varken Golf eller diesel, men parkeringsvärmare har jag. När jag haft den igång ca 15 minuter så får min motor upp arbetstempen rekordsnabbt, så nog värmer den motorn också.
Krille84
Sön 13 nov 2016 11:32 Svara med citat
candyweiss skrev:
Jag har varken Golf eller diesel, men parkeringsvärmare har jag. När jag haft den igång ca 15 minuter så får min motor upp arbetstempen rekordsnabbt, så nog värmer den motorn också.

Jag måste erkänna att jag är inte speciellt påläst hurnfunktionen är på dessa, men när jag köpte min bil så frågade jag hur detta gick till. Då tog säljaren mig till en tekniker som berättad eförenklst något i stil med att värmaren värmer endast kylvattet som används för att värma kupén. För att denna ska bli så effektiv som möjligt så stängs en ventil som gör att kylvattnet inte cirkulerar genom motorn utan enbart för att få upp temperaturen i kupén. När
Bilen sedan startas så släpper ventilen på varmt kylarvatten som börjar cirkulera genom motorn igen, och därför kommer den upp i temperatur snabbare. Jag ver inte om det stämmer, men det låter logiskt eftersom det är just kylarcattnets temp som visas i bilen.
candyweiss
Sön 13 nov 2016 12:11 Svara med citat
Krille84 skrev:
Jag måste erkänna att jag är inte speciellt påläst hurnfunktionen är på dessa, men när jag köpte min bil så frågade jag hur detta gick till. Då tog säljaren mig till en tekniker som berättad eförenklst något i stil med att värmaren värmer endast kylvattet som används för att värma kupén. För att denna ska bli så effektiv som möjligt så stängs en ventil som gör att kylvattnet inte cirkulerar genom motorn utan enbart för att få upp temperaturen i kupén. När
Bilen sedan startas så släpper ventilen på varmt kylarvatten som börjar cirkulera genom motorn igen, och därför kommer den upp i temperatur snabbare. Jag ver inte om det stämmer, men det låter logiskt eftersom det är just kylarcattnets temp som visas i bilen.

Låter vettigt det du skriver Regular Smiley

Trodde själv att det även var en motorvärmare, men så var det inte. Hittade detta om parkeringsvärmaren:
Parkeringsvärmaren, som inte får förväxlas med en motorvärmare, värmer kupén med hjälp av motorns kylvätska och bilens ordinarie kupéfläkt.

http://personbilar.volkswagen.se/sv/i_fokus/teknik-och-innovation/volk swagen-ordbok/parkeringsvaermare.html
Mranderz
Tiguan GT 190 4M R-line Ort: Karlstad
Sön 13 nov 2016 14:37 Svara med citat
candyweiss skrev:
Låter vettigt det du skriver Regular Smiley

Trodde själv att det även var en motorvärmare, men så var det inte. Hittade detta om parkeringsvärmaren:
Parkeringsvärmaren, som inte får förväxlas med en motorvärmare, värmer kupén med hjälp av motorns kylvätska och bilens ordinarie kupéfläkt.

http://personbilar.volkswagen.se/sv/i_fokus/teknik-och-innovation/volk swagen-ordbok/parkeringsvaermare.html

Haha se där ja! Men i så fall sitter väl tempmätaren för kylvatten på fel sida av motorn då eftersom motortempen alltid står på nära 90 grader när värmaren varit på en timme?
Olof
Golf 6 Kombi 1,6TDI BMT-13 Ort: Eslöv
Mån 14 nov 2016 5:55 Svara med citat
Mranderz skrev:
Haha se där ja! Men i så fall sitter väl tempmätaren för kylvatten på fel sida av motorn då eftersom motortempen alltid står på nära 90 grader när värmaren varit på en timme?

Det är inte så enkelt att ventilen till resten av motorn öppnas om kupén är uppvärmd till rätt temperatur?
Funnis
Mån 14 nov 2016 15:52 Svara med citat
Olof skrev:
Det är inte så enkelt att ventilen till resten av motorn öppnas om kupén är uppvärmd till rätt temperatur?

Det låter ju konstigt om inte värmaren värmer både motorn och kupén, dessutom när man startat motorn blåser det varmluft om inte motorn skulle värmas upp så skulle det blåsa kallare luft i kupén när man kört motorn en stund om motorn inte är uppvärmd.
candyweiss
Mån 14 nov 2016 17:21 Svara med citat
Funnis skrev:
Det låter ju konstigt om inte värmaren värmer både motorn och kupén, dessutom när man startat motorn blåser det varmluft om inte motorn skulle värmas upp så skulle det blåsa kallare luft i kupén när man kört motorn en stund om motorn inte är uppvärmd.

Jag tycker också att det är märkligt, men enligt min länk så är det ingen motorvärmare.
MEN för mig fungerar den perfekt både som kupé och motorvärmare, 2.0tsi motorn blir snabbt varm utan parkeringsvärmaren, men med den igång 10 - 20 innan start så blir i varje fall vattentempen varm blixtsnabbt.
SH
Golf 7 SV-2016, Tsi 1.2 Ort: Uppsala
Mån 14 nov 2016 17:56 Svara med citat
Jag har parkeringsvärmare och om jag känner på motorblocket med handen efter 30 min så är den riktigt varm så nog
värmer den motorn alltid. Detta hävdade även försäljaren när jag pressade honom på frågan.
Funnis
Mån 14 nov 2016 18:00 Svara med citat
SH skrev:
Jag har parkeringsvärmare och om jag känner på motorblocket med handen efter 30 min så är den riktigt varm så nog
värmer den motorn alltid. Detta hävdade även försäljaren när jag pressade honom på frågan.

Ja jag tänkte väl det,det vore ju konstigt att ha en bränslevärmare som bara värmer kupén och inte motorn, det blir mycket slitage/utsläpp med kall motor.
candyweiss
Mån 14 nov 2016 19:02 Svara med citat
Funnis skrev:
Ja jag tänkte väl det,det vore ju konstigt att ha en bränslevärmare som bara värmer kupén och inte motorn, det blir mycket slitage/utsläpp med kall motor.

Undrar vad det heter det som värmer både kupén och motorn?
Krille84
Tis 15 nov 2016 16:37 Svara med citat
SH skrev:

Jag ska pröva starta min värmare och se om blocket blir varmt utan att man startar bilen. Tycker det låter konstigt att både tekniker som jobbar heltid med att skruva på bilarna och VW Sverige hävdar att så inte är fallet. Säljare kan inte ett skvatt om bilarna de säljer så honom litar jag inte på alls Smile
Patrick44
Golf 7 2,0 GTD Dsg -18. Ort: Sigtuna
Tis 15 nov 2016 17:49 Svara med citat
Tips! Läs på Webastos sida, där hittar ni säkert det ni söker.
candyweiss
Tis 15 nov 2016 18:19 Svara med citat
Patrick44 skrev:
Tips! Läs på Webastos sida, där hittar ni säkert det ni söker.

Meningslöst inlägg. Länka eller skriv vad du vet.
Krille84
Tis 15 nov 2016 18:53 Svara med citat
Då har jag fått svar ännu en gång på frågan.
Webasto fungerar på ett sådant sätt att enheten tar bränsle från bilens egen bränsletank, vilket vi alla redan vet. Själva systemet fungerar som ett element och är inkopplat på bilens kylsystem. Det kalla kylvattnet värms upp då det passerar Webastoenheten och sedan vidare i kylsystemet och in i bilens ventilationssystem. Systemet känner av hur varmt det blir i kupen via bilens termostat (den förinställda temperaturen i bilen skall uppnås) och när detta är gjort så håller den bara värmen och transporterar överskottsvärmen vidare i bilens kylsystem genom motorn och värmer denna.

DOCK så är VW och ett par stycken andra bilmärken undantagna från denna funktion, då de inte tillåter denna installation. Skillnaden där är att den överskottsvärme som blir kvar i kylvattnet cirkulerar tillbaka igen till värmaren utan att passera motorn. När bilen sedan startas så släpps vattnet på genom hela kylsystemet och även in i motorn. Då vattnet redan är uppvärmt så går det snabbare för motorn att uppnå rätt temperatur.

Svaret denna gång fick jag genom att ringa till Webastocenter.
Patrick44
Tis 15 nov 2016 18:58 Svara med citat
Om man går in på Webasto.se och läser om hur deras värmare fungerar hittar man troligen det man söker. VARFÖR? Jo, för att deras Webasto Evo 5 är den som sitter i våra bilar. Bilarna jag jobbar med dagligen är alla volkswagen gruppens bilar. Och alla dessa som har diesel/bensin värmare från fabrik har denna modell. Det viktigaste för mig är att den värmer motor och kupé. Kan bara hålla med SH:s inlägg ovan att visst blir motorn varm alltid.Kör ca 20 min vid -10 grader och då är blocket ljummet.
Patrick44
Tis 15 nov 2016 19:14 Svara med citat
Mmmmmm det var lite konstigt. Ska precis åka hem från jobbet. Har kört värmaren 12 min. Skönt inne i bilen, öppnar huven och känner på blocket. Det är varmt (ljummet)! Så där verkar Webasto ha fel.Eller så är min felkopplad😃.
candyweiss
Tis 15 nov 2016 19:40 Svara med citat
Krille84 skrev:
Då har jag fått svar ännu en gång på frågan.
Webasto fungerar på ett sådant sätt att enheten tar bränsle från bilens egen bränsletank, vilket vi alla redan vet. Själva systemet fungerar som ett element och är inkopplat på bilens kylsystem. Det kalla kylvattnet värms upp då det passerar Webastoenheten och sedan vidare i kylsystemet och in i bilens ventilationssystem. Systemet känner av hur varmt det blir i kupen via bilens termostat (den förinställda temperaturen i bilen skall uppnås) och när detta är gjort så håller den bara värmen och transporterar överskottsvärmen vidare i bilens kylsystem genom motorn och värmer denna.

DOCK så är VW och ett par stycken andra bilmärken undantagna från denna funktion, då de inte tillåter denna installation. Skillnaden där är att den överskottsvärme som blir kvar i kylvattnet cirkulerar tillbaka igen till värmaren utan att passera motorn. När bilen sedan startas så släpps vattnet på genom hela kylsystemet och även in i motorn. Då vattnet redan är uppvärmt så går det snabbare för motorn att uppnå rätt temperatur.

Svaret denna gång fick jag genom att ringa till Webastocenter.

Vad är skillnaden, tycker det låter som samma sak:

"och när detta är gjort så håller den bara värmen och transporterar överskottsvärmen vidare i bilens kylsystem genom motorn och värmer denna"

"När bilen sedan startas så släpps vattnet på genom hela kylsystemet och även in i motorn. Då vattnet redan är uppvärmt så går det snabbare för motorn att uppnå rätt temperatur"
candyweiss
Tis 15 nov 2016 19:45 Svara med citat
Patrick44 skrev:
Om man går in på Webasto.se och läser om hur deras värmare fungerar hittar man troligen det man söker. VARFÖR? Jo, för att deras Webasto Evo 5 är den som sitter i våra bilar. Bilarna jag jobbar med dagligen är alla volkswagen gruppens bilar. Och alla dessa som har diesel/bensin värmare från fabrik har denna modell. Det viktigaste för mig är att den värmer motor och kupé. Kan bara hålla med SH:s inlägg ovan att visst blir motorn varm alltid.Kör ca 20 min vid -10 grader och då är blocket ljummet.

Patrick44 skrev:
Mmmmmm det var lite konstigt. Ska precis åka hem från jobbet. Har kört värmaren 12 min. Skönt inne i bilen, öppnar huven och känner på blocket. Det är varmt (ljummet)! Så där verkar Webasto ha fel.Eller så är min felkopplad😃.

Vad menar du? Eller du argumenterar inte mot dig själv? Du kunde kanske skrivit allt i samma inlägg Regular Smiley
Patrick44
Tis 15 nov 2016 20:06 Svara med citat
Sorry! Tänkte mest på det inlägget som Krille84 slank in med!
candyweiss
Tis 15 nov 2016 20:15 Svara med citat
Patrick44 skrev:
Sorry! Tänkte mest på det inlägget som Krille84 slank in med!

Ingen fara Thumbs up
Krille84
Tis 15 nov 2016 20:32 Svara med citat
candyweiss skrev:
Vad är skillnaden, tycker det låter som samma sak:

"och när detta är gjort så håller den bara värmen och transporterar överskottsvärmen vidare i bilens kylsystem genom motorn och värmer denna"

"När bilen sedan startas så släpps vattnet på genom hela kylsystemet och även in i motorn. Då vattnet redan är uppvärmt så går det snabbare för motorn att uppnå rätt temperatur"

Det han syftar på är att normalt sett så cirkulerar det varma kylvattnet genom motorn konstant under tiden värmaren är igång och bilen parkerad. Men i bland annat VW´s fall så släpps inte något varmt kylvatten in i bilen förs du startar motorn och kör därifrån. Min värld så är det skillnad på att värmaren aktivt värmer motorn och att den inte gör det.
Patrick44
Tis 15 nov 2016 20:59 Svara med citat
Men i mina två senaste Golfar med värmare så cirkulerar vattnet när värmaren går och värmer upp motorn innan jag startat bilen. Tror det funkar lika i alla era bilar. Alla kan väl testa sina värmare när det är kallt.Känn efter på kylarburken och blocket.Känns ganska tydligt.
Sida 1, 2  >