Filtmaterialet sitter väl bara i överkant på själva dörren? Det behöver du inte smörja in. Lägg silikon på gummilisten som sitter i nederkant på dörren och gummit som sitter runt om i dörröppningen så kommer de inte frysa. Viktigast av allt är
Att torka i dörröppningen efter du tvättat bilen.
Filtmaterialet sitter väl bara i överkant på själva dörren? Det behöver du inte smörja in. Lägg silikon på gummilisten som sitter i nederkant på dörren och gummit som sitter runt om i dörröppningen så kommer de inte frysa. Viktigast av allt är att torka i dörröppningen efter du tvättat bilen.
Jag hade tidigare en Golf IV -00 som också hade en bit list med "filtmaterial". Just den delen var det största problemet.
På passagerare-sidan var den listen helt söndertrasad när jag sålde bilen för några månader sedan, trots att jag genom åren försökt silikon-spraya även den listen.
Konstruktionen av Golf IV -00 med dörrar där glipan var en bit in på taket var helt vansinnig, vatten rann rakt in mot tätningslisterna. Att tvätta gammel-Golfen under vinterhalvåret var inte att tänka på.
Tvättade min nya Golf VII strax innan det blev frost. Torkade givetvis torrt runt dörrarna, silikon-sprayade sedan alla gummi/filt-lister.
Efter en frostnatt så gick det hyfsat bra öppna förardörren, men inte helt utan motstånd, så något fryser fast trots silikon-sprayande.
Vet inte riktigt vad man ska använda på listerna med "filtmaterial" efter tvätt?