Forum - Golf 3 (92-99) - Har jag förgasare eller insprut ?

volkswagger
Golf 3 1.8 - 95 Ort: Gävle
Sön 29 nov 2015 23:08 Svara med citat
Tjenar har för ett tag sen köpt min första bil som är en golf mk3 1.8 årsmodell 95 , min kompis sa att det var en förgasar motor men när jag sökte uppgifter om bilen står det: vw golf cl 1.8i m gl-pkt , har fått fram att gl paket innebär el speglar och central lås och m lär väl stå för manuel växellåda men i:et efter 1.8 står inte det för insprut ?
är väldigt förvirrad är tacksam för svar (första inlägget så ni får rätta mig om jag gjort något fel med rubrikenosv)
r o l l e
Ingen VW Ort: Stockholm
Mån 30 nov 2015 0:02 Svara med citat
volkswagger skrev:
Tjenar har för ett tag sen köpt min första bil som är en golf mk3 1.8 årsmodell 95 , min kompis sa att det var en förgasar motor men när jag sökte uppgifter om bilen står det: vw golf cl 1.8i m gl-pkt , har fått fram att gl paket innebär el speglar och central lås och m lär väl stå för manuel växellåda men i:et efter 1.8 står inte det för insprut ?
är väldigt förvirrad är tacksam för svar (första inlägget så ni får rätta mig om jag gjort något fel med rubrikenosv)

Det är insprutning. I stort sett kan man säga att förgasare dog i slutet av 1988, då det blev lagkrav på katalysator.
Men vissa vw har 'centralinsprutning' dvs en enda spridare för alla cylindrar, den sitter i en förgasarlikt spjäll men det är insprutning.