RikardC
Ingen VW Ort: Stockholm |
| Tor 03 dec 2015 12:06 |
|
Hej
Min bil beter sig konstigt vid vissa varvtal och det är något som stör mig. Därför måste jag fråga er här på detta forum om ni har iakttagit samma sak, samma beteende.
Jag har hört mig för med arbetskollegor och de har likande erfarenheter och då på helt andra bilfabrikat. Kan det vara så att biltillverkarna anpassar sin mjukvara för att klara av vissa miljökrav och under vissa körcykler?
Problemet GTD OCH GT
Oavsett varm eller kall motor så varierar motorns "kraft" vid varvtal runt 1400 och 1800 varv per minut. Detta kan man i min bil lätt känna genom treans växel och långsam acceleration. Om du lägger i treans växel under körning på slätmark eller svag uppförsbacke och har ett mycket litet gaspådrag.
Du sätter gaspådraget med att ställa gaspedalen i ett och samma läge, dvs rör den inte undet accelerationen. Då varvtalet ökar långsamt så känner jag att motorn tappar kraft men får tillbaka den mellan och efter de varvtal jag ovan skrev om. Bilen går ojämnt genom den långsamma accelerationen.
Om man däremot påför ett större fast gaspådrag är kraftlösheten mycket mindre, nästan omärkbart.
Helskumt beteende tycker jag på en ny bil.
|
|
Forumet för oss som älskar Volkswagen
|